Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Bijbeltekst: 1 Samuël 20: 1-17
De beroemdste persoon die er is …
Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Woorden en tijd.....
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Loverboys.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom.
Wat maakt het leven zinvol?
Woord van Leven November 2009.
Meneertje Blij en Somber
GOD.
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Woord van Leven Mei 2011.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zou dat GOD… kunnen zijn?
Antwoord op vraag SOPO1-4
Honden..
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Herfst Kleuren-& Vruchten
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De kunst van het fouten maken
Met handen en voeten geloven 1
Voor Aranka... Van Aart.
Weet je wie ik ben ?.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
© Wilma de Hond 2015.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Woord van Leven Maart 2011.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Altijd online!.
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Heel gewoon maar toch anders.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Transcript van de presentatie:

Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees Een nieuwe kijk op ADHD Drs. Arno de Poorter Drs. Anne van Hees

Doel van de workshop Een nieuwe kijk op ADHD ontwikkelen! Een kijk die gericht is op de mogelijkheden en talenten van mensen met ADHD.

Wie zijn wij? Arno de Poorter Anne van Hees Mens met ADHD Psycholoog Hulp bij ADHD gestart in mei 2009 Anne van Hees Partner van Arno Onderwijskundige Werkervaring in het basis- en hogeronderwijs

Opdracht Pak het luciferdoosje helemaal in, daarbij: niet praten niet afkijken doosje heel laten Opdracht volbracht? Houd het doosje in je hand, zodat anderen het niet kunnen zien. Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Waar denk je aan als je het woord ADHD? Waar denk je aan als je het woord ADHD Hoort?

Gevolgen van onvolledigheid Veel ADHD gedrag is heel duidelijk waarneembaar. Onvolledige kennis leidt vaak tot een verkeerde interpretatie van de oorzaak van dat gedrag. Voorbeelden: - ‘Lui’ - ‘Ongemotiveerd’ - ‘Onwil’ Dit heeft negatieve reacties tot gevolg.

Reacties in de praktijk op school Jij bent toch die gek die bij ons op school heeft gezeten? Hoe vaak moet ik dat nog vertellen? Kinderachtig mannetje. Je probeert het gewoon niet. Dat wordt later helemaal niets met jou!

Reacties in de praktijk thuis Trainingsbroek die ik kwijt raakte. Als jij weg bent zijn er NOOIT problemen. Spugen Slaan Schelden: tiran, psychopaat, narcist Arno, als je heel goed je best doet weet ik zeker dat je het kunt!

Rapport groep 3

Rapport groep 5

Rapport groep 7

Hoe dan wel?  rapport groep 8 Een nieuwe kijk op ADHD

Gevolgen voor mijn leraren op de basisschool

Gevolgen leraren op de basisschool

Gevolg van negatieve aandacht Ik werd bedachtzaam. Ik kon mezelf niet zijn zonder dat er iemand boos werd. Ik voelde me eenzaam. Op een geven moment had ik het idee dat eigenlijk niemand iets om mij gaf. Ik werd gesloten/ luisterde niet meer/ nam niemand meer serieus. Als ik mijn problemen aan iemand probeerde te vertellen kreeg ik altijd te horen dat het aan hem lag. Op een gegeven moment ging ik mijn eigen weg. Puur uit zelfbescherming. Werd defensief. Iedereen die mij, in mijn ogen beledigde, kreeg de volle laag! Een nieuwe kijk op ADHD

Ik kreeg een hekel aan mijn ouders en aan school. Thuis en school is nooit echt leuk geweest. Ouders lange tijd niet gezien. Voorbeeld contact mama Vaak geschorst van school. Aantal keren met justitie in aanraking gekomen i.v.m.: Vechtpartijen tijdens uitgaan. Vernielingen. Overmatig alcohol en drugs gebruik.

Geen waardering doet pijn Je doet je uiterste best, maar het lukt niet. Niet omdat je niet wil maar omdat ik het niet kan. En geloof me dat het erg veel pijn doet om, van de mensen van wie je houdt (ouders) of tegenop kijkt (leerkrachten), elke keer weer krijgt te horen dat je je best niet doet.

Conclusie NEGATIEVE aandacht zorgde ervoor dat ik werd wat er tegen mij gezegd werd: - Agressief - Vervelend - Niet luisteren

Vraag Hoe kun je dat nu veranderen?

Hoe? Verdieping door: Zelfvertrouwen ontwikkelen/erkenning geven door: Inzicht in ADHD ontwikkelen Zelfvertrouwen ontwikkelen/erkenning geven door: Onvoorwaardelijke acceptatie van jezelf/de ander Positieve aandacht: geef aandacht aan wat wel werkt Zicht op talenten: onderzoek waar jij of degene met ADHD goed in is Actief luisteren: weet dat je het waard bent gehoord te worden/probeer degene met ADHD werkelijk te begrijpen Vertrouwen: geloof in jezelf/de ander.

Wat is ADHD? ADHD is de Engelse afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vertaald: aandachtstekort’stoornis’ met hyperactiviteit.

Wat is de oorzaak van ADHD? ADHD wordt veroorzaakt door een neurologische verschil in de hersenen.

Neurologisch verschil? De rechtse hersenhelft is 5 % kleiner dan mensen zonder ADHD. - = Zonder ADHD Met ADHD Dit mist Arno!

Minder bloeddoorstroming Geen ADHD ADHD Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Hersenactiviteit op een andere locatie bij een concentratietaak Geen ADHD ADHD Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Tekort neurotransmitters (dopamine en noradrenaline) Het tekort ontstaat doordat deze neurotransmitters na afgifte te snel weer worden opgenomen. Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Wat zijn de gevolgen? 1) Onoplettendheid 2) Hyperactiviteit 3) Impulsiviteit

Onoplettendheid Snel afgeleid zijn. - Sleutels kantine. Moeite hebben met de kern - Aantekeningen universiteit.

Hyperactiviteit Vaak friemelen - Honden van vriend Sander Druk praten - Denkt dat u dat wel ziet/hoort

Impulsiviteit Woordenboek: op de eerste aandrift handelen. - Gat in stapelbed

Impulsiviteit

Positieve aandacht Stoppen met aandacht richten niet kan (werkt NIET) en zeggen wat zou MOETEN, maar, steek u aandacht in je/de ander wel kan! (werkt WEL) en geef uw wensen aan.

Positieve kanten 1. Enthousiast - Als mijn vriendin thuis komt ben ik net zo blij als een hond. - Als vrienden iets willen doen bellen ze me vaak. 2. Stressbestendig (Als de druk hoog is word ik rustig) - Voorbeeld: scriptie in twee weken geschreven.

3. Niet lang boos

Positieve kanten 4. Oog voor details - Als iemand naar de kapper is geweest zie ik dat.

5. Lief

Vertrouwen Vertrouwen is het ALLER ALLER BELANGRIJKSTE! Uit onderzoek blijkt dat de kans dat een mens met ADHD gelukkig wordt afhangt van het aantal mensen in zijn omgeving dat in hem gelooft. Dus hoe groter het aantal mensen in zijn omgeving dat in hem gelooft hoe groter de kans dat hij gelukkig wordt.

Dat wat je aandacht geeft… groeit Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D

Resultaat

De nieuwe kijk wij willen meegeven…

Je bent zo mooi anders dan ik natuurlijk niet meer of minder maar ik zou je nooit anders dan anders willen. Hans Andreus Bewust en positief omgaan met jongeren met AD(H)D