Europese Kaderrichtlijn Water WATERKWALITEITSOPGAVE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Landelijke basis verdrogingsmonitoring
Advertisements

Kaderrichtlijn Water en Natura 2000:
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Geen waterkwaliteitsbeheer zonder visstandbeheer Guido Waajen.
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Tools voor de KRW-cyclus: wat hebben en missen we?
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezicht op het water(bodem)beheer
Pijler 6: Metropolitane Landschappen Bestuurlijk overleg 21 februari 2012.
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
PA3 Kust- en overgangswateren in het ISGD van de Schelde.
Programma WELKOM – Ontvangst
Water op de Kaart in de Drechtsteden 20 mei 2009.
Stadsmarinier in Rotterdam werken aan veiligheid
Fons Zinken vicevoorzitter. Motie Tweede-Kamer van 17 maart Op 26 nov ‘Project samenwerking op niveau’ ingediend. Gesprek mevr. Ter Horst.
Introductie basisafvoer in beeksystemen
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
1 Handvatten voor de implementatie van de KRW in stedelijk gebied 10 frequently asked questions In opdracht van: LBOW-cluster Water en de Stad, RWS-RIZA.
“Betere waterkwaliteit, een schone taak” -Presentatie Zomernota 2006-
Roy Smits Marcel v/d Berg
“Schuiven met waterdoelen”
Stroomgebiedafstemming Rijn West Vismigratie op de kaart
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
Groningen, 16 april 2007 Opgave nutriënten en mogelijke maatregelen Renske van Tol Den Haag, 27 juni 2007.
Landelijke STONE berekeningen tbv
Na oogsten volgt zaaien in het waterbeleid. Mijlpalen Waterbeheerplannen / Provinciaal Waterplan 1 nov 2014: Aanleveren KRW-maatregelen aan rijk 22 dec.
Stedelijk Waterplan Gorinchem
Emissieregistratie in stroomgebiedbeheerplannen
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Herinrichting Hurwenense uiterwaard Wenda de Wit 23 juni 2010.
Qualité des eaux de l ’Escaut en 2006 Réseau de Mesures Homogène Waterkwaliteit Schelde in 2006 Homogeen Meetnet.
Uitvoering Kaderrichtlijn Water
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Ervaringen grondwateronttrekkingen waterschap Noorderzijlvest
5 oktober Watergebruik/waterbeheer en de gevolgen van de klimaatsveranderingen Korte terugblik op resultaten middag dr. Mathijs Kok van het bureau HKV.
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Werkconferentie 7 april 2006 'Wat gaat de Kaderrichtlijn Water voor onze gemeente betekenen’ Carolien van de Bles Beleidsmedewerker groen en water Gemeente.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Monitoring Gewasbeschermingsmiddelen
ZANDWETERING SCHALKHAAR
‘Ruimte om te leven met water’
Verbetering van de sportvisserij mogelijkheden (aantrekken van onroerend goed) Milan Scheurink & Ed Piek Sportvisserij Oost-Nederland 21 Mei 2013.
VASt is zeker Kennisbijeenkomst 21 maart 2006 Park Management Coevorden.
Winge - Molenbeek Situering – Actoren Knelpunten Winge Algemene aanpak
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
De regionale wateropgave: Van visie tot realisatie.
1 Conceptuele modellen – Pilot grondwaterlichaam Zand-Maas WORKSHOP 3 maart 2010 Marcel van Uden, provincie Noord-Brabant.
1905 opgericht leden hectare 345 natuurgebieden Fons Mandigers, beheerder eenheid NoordOostBrabant en Mook Wilde dieren en verkeer Natuur.
1 januari 2008 Regio-overleg Emissie Registratie KRW proces: terug- en vooruitblik Sacha de Rijk 2 juli 2009.
Nutriënten aanpak 2016 RAO Atelier 18 februari 16.
Bestemmingsplannen Proces Jan Pieters. Wat is een bestemmingsplan? Een plan waarin de bouw- en gebruiksmogelijkheden van gronden en bouwwerken vastliggen.
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Samen werken aan water 28 juni 2011 Pleun van der Ende.
Droge voeten en schoon water “Voldoende en Schoon” Doorlichting van de zorg voor het waterbeheer Informatieve VV 5 september 2006 Projectgroep doorlichting.
KRW maatregel polder Stededijk
Voortgang KRW-proces Harry ter Heegde KRW-coördinator provincie Limburg Maastricht, december 2009.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
6 oktober 2016 Winnet stedelijk water Stand van zaken 6 oktober 2016 Werkgroep stedelijk water Winnet.
Bart U. blijkt psychiatrisch patient te zijn! MAATSCHAPPELIJKE ONRUST!
Werken aan de Maas Nu en straks.
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Handreiking KRW-doelen
Waterschapszorg.
Transcript van de presentatie:

Europese Kaderrichtlijn Water WATERKWALITEITSOPGAVE Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Waar gaat het eigenlijk om? KRW Overlast Veiligheid Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Waar gaat het eigenlijk om? KRW Waterkwaliteit Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Systeem op orde Chemisch Ecologisch Gemeente ambassadeur KRW Achtergronden Kaderrichtlijn

Gemeente ambassadeur KRW De KRW in het kort Doel: De kwaliteit van de Europese wateren in een goede toestand te brengen en te houden. Oppervlaktewater grondwater Europese en nationale regelgeving (2000 en 2005) Systeem op orde in 2015, fasering mogelijk tot 2027 Resultaatverplichting Stroomgebiedsgerichte aanpak Resultaatverplichting: In de huidige gemeentelijke waterplannen wordt een lijst van wensen opgenomen voor het verbeteren van de waterkwaliteit van oppervlaktewater in gemeentelijk beheer. Een aantal van deze wensen worden binnen de eerste vier jaar uitgevoerd. Er vindt dus een prioritering plaats op de wensen. In de volgende vier jaar worden wederom een aantal wensen uitgevoerd. De besluitvorming over de uitvoering en de bekostiging vindt per project plaats. De wensen waarvan zeker is dat deze binnen de komende jaren uitgevoerd kunnen worden, kunnen ook als KRW-maatregel worden geoormerkt. De maatregelen worden vervolgens in het stroomgebiedbeheerplan van Rijn-West opgenomen en naar Brussel verstuurd. Hiermee verplicht zich de gemeente om deze maatregelen tot 2015 uit te voeren. Hiermee wordt de inspanningsverplichting tot resultaatverplichting. Stroomgebiedsgerichte aanpak: Elk waterschap stelt een plan op van KRW-maatregelen. Dit gebeurt in samenwerking met de gemeenten. Alle waterschaps-plannen binnen Rijn-West worden gebundeld. Vervolgens worden alle Rijn-plannen gebundeld tot het stroomgebiedbeheerplan van de Rijn. Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Stroomgebieden Gemeente ambassadeur KRW

Europese Kaderrichtlijn Water Samenwerken aan KRW doelen en maatregelen in Rijksdiensten 12 provincies 26 waterschappen Ca. 450 gemeenten Gemeente ambassadeur KRW

DE ORGANISATIE: LANDELIJK EN RIJN-WEST Er is een hele organisatie om de KRW heen gebouwd Het LBOW (IPO, Unie van Waterschappen, VNG) >> coördineert de voortgang het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW), waaronder ook de uitvoering van de KRW valt. Het neemt besluiten over methodieken, uitgangspunten die regionaal en landelijk worden toegepast. Eind verantwoordelijke de Staatssecretaris V&W Tineke Huizinga De voortgang op regionaal niveau wordt gecoördineerd door het RBO. In het RBO zitten bestuurders van alle wateroverheden Rijk, provincies, waterschappen en gemeenten Het RBO wordt geadviseerd door het RAO waarin betrokken ambtenaren en waterambassadeurs. Het Kernteam organiseert het proces De besluitvorming over doelen en maatregelen vindt plaats bij de individuele besturen Gemeente ambassadeurs Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Het tijdspad van de KRW Stroomgebied- beheerplan 2005 2006 2007 2008 2009 Globale analyse beheersgebied: Bandbreedte KRW opgave Detailanalyse waterlichamen: Gebiedsgericht bepalen doelen, maatregelpakketten & kosten Bestuurlijk traject Vastleggen in plannen Blok 1: Dordrecht, Rotterdam, Goedereede (nov. '06 – apr.'07) Blok 2: Korendijk, Voorne-Putten, Zwijndrecht/ H.I.Ambacht/ Ridderkerk, Binnenmaas/ Oud-Beijerland/ 's Gravendeel (mrt.'07 – jun.'07) Blok 3: Oostflakee, Albrandswaard/ Barendrecht, Strijen, Cromstrijen (jun. '07 – nov.'07) Bestuurlijke besluitvorming: Bij de bestuurlijke besluitvorming worden twee sporen onderscheiden. Het vaststellen van de maatregelen binnen het beheergebied van uw gemeente en het vaststellen van algemene producten vanuit Rijn-West. Spoor 1: Vaststellen maatregelpakketten binnen beheergebied van de gemeente Eind 2007/begin2008: Waterschap vraagt aan de gemeenten om het gezamenlijk opgestelde maatregelenpakket bestuurlijk vast te laten stellen. Als u in 2008 geen gemeentelijk plan vast gaat stellen kunt u de maatregelpakketten in het kader van de KRW vast stellen via een eenmalig raadsbesluit. Rijn-West werkt aan een format voor een raadsbesluit. Maatregelen die worden aangegeven voor ná 2015 vallen nog niet onder de resultaatsverplichting. 2008: de gemeente verwerkt de vastgestelde maatregelen in te herziene gemeentelijke waterplannen of gemeentelijke rioleringsplannen. Spoor 2: Vaststellen algemene producten uit Rijn-West Binnen het landelijke spoor vraagt Rijn-West aan de gemeentelijke besturen om diverse producten vast te laten stellen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de Nota Schoon Water (Bundeling van alle maatregelpakketten binnen Rijn-West; voorloper op het stroomgebiedbeheerplan van Rijn-West) of de Decembernota 2008 (beschrijving van de voortgang van de gebiedsprocessen en het landelijke spoor binnen Rijn-West). Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW

Wat wordt er van u en van de gemeenten verwacht? Voortzetten van het huidige beleid Betrokkenheid van gemeenten bij regionaal KRW-proces 2007-2009 (ambtelijk en bestuurlijk) Leveren van een inbreng aan voorstellen voor doelen, maatregelen en kosten voor KRW (haalbaar, betaalbaar, resultaatsverplichting) Het opnemen in plannen en uitvoeren van KRW maatregelen vanaf 2009 Wat wordt er nog meer van de gemeenten verwacht? In het proces naar het bedenken van maatregelen wordt er gewerkt van grof naar fijn Denken in wat is haalbaar en betaalbaar? Vanaf juni 2006 de detailanalyse Vanaf 2007, maatregelen en kosten naar RBO Maatregelen vanaf 2009 in stroomgebiedsbeheersplan en in uitvoeringsplannan van gemeenten Gemeente ambassadeur KRW

Wat gebeurd er als u NIET mee doet? WSHD stelt wateropgave voor uw gemeente vast zonder uw inbreng PZH kan de uitvoering en bekostiging van maatregelen opleggen aan uw gemeente Niet halen van doelen: mogelijk boetes Als uw gemeente niet mee wil doen, laat de raad deze uitspraak bevestigen Argumenten waarmee een bestuurder/ambtenaar  kunnen worden overtuigd. als u niet meedoet worden er misschien maatregelen bedacht waar u het achteraf niet mee eens bent (maar  waar u wel aan gehouden wordt  door Brussel), omdat: u ze te duur vindt u vanuit uw gemeentepraktijk kunt aantonen dat ze niet zinvol zijn. Zo wordt er landelijk en m,n. door de VNG zeer genuanceerd gedacht, over afkoppelen. Bergbezinkbasin voorzieningen zijn niet standaard zinvol gebleken; omdat ze misschien wel een druppel op de gloeiende plaat zijn in vergelijking tot grote "vervuilers" als de landbouw (dat moet natuurlijk nog wel blijken); voorbeelden van maatregelen die gemeenten raken: stoppen bestrijdingsmiddelen 100% afkoppelen (kan duur zijn ) natuurvriendelijke oevers (kosten extra ruimte) meer baggeren vistandbeheer bergbezinkvoorzieningen etc.  daarom ga er kritisch inzitten en breng ook jullie gemeentekennis in (gebiedskennis, RO, Riolering, milieu) de tarieven zullen zeker omhoog gaan, via de gemeente dan wel via waterschap/ Dezelfde burger moet dat gaan betalen. U moet straks ook kunnen uitleggen waarom u daarmee in hebt gestemd. er kunnen kansen liggen om werk met werk te maken. bv. Ruimtelijke plannen en watermaatregelen vanuit NBW/KRW te combineren. BV. meervoudig ruimtegebruik bij waterberging,   de KRW maatregelen toesnijden op gebieden waar  mn. ecologisch kansen liggen Om verder uitwerken hierbij ook een voorzet: Verkoop de boodschap ook in termen van wat wel hoog op politieke agenda staat. Schoon en ecologisch mooi water is goed voor: meer veiligheid: minder verdrinkingsgevaar door glooiende natuurvriendelijke oevers  welzijn: beter door een prettigere leefomgeving in de wijk en in recreatiegebieden. Participatie bij inrichting groen en water  leidt trouwens tot meer betrokkenheid en sociale cohesie in de wijk   economie: meer kwaliteit in de wijk maakt huizen meer waard onderwijs:  natuur verplaatst van de  schoolbanken naar de wijk, natuurbesef groeit. het gaat daarbij meestal niet om zeldzame natuur maar om doodgewone natuur Gemeente ambassadeur KRW

Hoeksewaard: knelpunten waterkwaliteit Veel en zoute kwel: structureel knelpunt; is een gegeven Rioleringsoverstorten in stedelijk gebied Intensief gebruikt gebied: veel diffuse bronnen (metalen, PAK’s) Beheer, bijv. achterstand in baggeren Inrichting van watergangen vaak niet optimaal geschikt voor planten en dieren Gemeente ambassadeur KRW

Boodschap aan de gemeenten Het eindresultaat is geen exacte wetenschap Doe actief mee in het proces water RO Geef je mening Bereid je voor op de bestuurlijke besluitvorming Wat wordt van de gemeenten verwacht? Voortzetten van het huidige beleid Betrokkenheid van gemeenten bij regionaal KRW-proces 2006-2009 (ambtelijk en bestuurlijk) Leveren van een inbreng aan voorstellen voor doelen, maatregelen en kosten voor KRW (haalbaar, betaalbaar, resultaatsverplichting) Het opnemen in plannen en uitvoeren van KRW maatregelen vanaf 2009 Gemeente ambassadeur KRW

Gemeente ambassadeur KRW Vragen Gemeente ambassadeur KRW

Contact gemeenteambassadeur Peter van Wensveen 070-3536371 p.b.a.vanwensveen@dsb.denhaag.nl Maren Slijkhuis 010-4894659 M.Slijkhuis@gw.rotterdam.nl Gemeente ambassadeur KRW