Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs een korte inleiding
Hans Everhardt – MBO Groningen
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Een gezamenlijke uitdaging!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Kwaliteitsprofielen.
kwaliteitsindicatoren
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
TOM keurmerk Marius Berendse.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Workshop ‘visieversneller’
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
STUDIEADVIES ENTREE ONDERWIJS
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Leer kracht Workshop over competenties van
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! Jelle Bosch Marc
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Samenwerken kinderrevalidatie en onderwijs
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst Praktijkonderwijs goed geregeld! 14 maart 2013

Wat gaan we doen? Seminar 1: hoofdlijnen beleid, visie op pro Seminar 2: wat regel je als schoolleider pro Terugblik op huiswerkopdracht School en omgeving Schoolleiderschap Zienswijze Frans van Efferink op management van praktijkonderwijs Huiswerkopdracht

Kansen Passend onderwijs: expertise, meer kennis, meer variatie, nieuwe arrangementen, uitwisseling, groei, professionaliseren, ontwikkelkansen zmlk ll, aan tafel bij swv, pro heeft eigen stem, samenwerking mlk Taal en rekenen: upgraden, uitdagen, het maximale uit ll halen, doorontwikkelen leerlijnen pro Entree opleidingen: contact met mbo, kenniscentra, samenwerking; stimuleert eigen kracht pro & duale trajecten; stopt aka-gekte; praktijkgerichte certificaten; richten op toeleiden naar arbeid Participatiewet: veel onduidelijk; hangt af van gerichtheid en rol gemeente; werkprikkels, quotum, samenwerking

Bedreigingen Passend onderwijs: diversiteit, krimp, pedagogisch klimaat, voorkomen externaliserend gedrag, ouders gaan shoppen, fin. ingrepen swv, groei, pro zonder 1e en 2e klas Taal en rekenen: te algemene orientatie, verkeerde focus, frustratie ll; wat doet de inspectie Entree opleidingen: minder motivatie, meer jacht op stageplaatsen, doorleren wordt beperkt, minder ll naar het mbo, wat doet de inspectie Participatiewet: veel onduidelijk, exit soc werkvoorziening, minder dagbesteding, uit huis zetting leerlingen, verslechtering begeleiding doelgroep

Waarneming School(ontwikkel)plannen/mjp’s: Waar staan jullie: De basis op orde, opbrengsten in beeld Gesprekkencyclus Inspectie Enkele signalen van ‘lomp management’ Waar staan jullie: Werken in het team aan inhoudelijk beter pro Leerling centraal, vraaggerichtheid Flexibiliteit en samenwerking Veel is onzeker

Reflectie I Bespreek met je ene buurman/buurvrouw: Hoe verhouden de concrete ontwikkelactiviteiten in je school zich tot de meer formele ‘plannen’? Is er een relatie tussen die ontwikkelactiviteiten en ‘landelijk beleid’? Welke?

Reflectie II Bespreek met je ándere buurman/buurvrouw: Welke andere omgevingsontwikkelingen zijn voor praktijkonderwijs (mogelijk) relevant? Wat zijn van alle ontwikkelingen, dus inclusief landelijk beleid, voor jullie de belangrijkste, bijvoorbeeld: wat is de top 3?

School en omgeving

ABCD model

Reflectie III Bespreek in je groepje: In welk kwadrant ABCD valt het hoofdaccent van jullie werkzaamheden anno 2013? Lopen jullie risico’s voor wat betreft A? Welke?

Wat als het niet gebeurt? ‘If it ain’t broken, don’t fix it’ Onderwijs is een ‘going concern’ Omgevingsontwikkelingen zijn als de slinger van de pendule; als je maar lang genoeg wacht ben je zo weer up to date

Wat als het niet gebeurt? En let op: Plannen voor groei is anders dan plannen voor krimp Omgevingsontwikkelingen zijn onvoorspelbaarder geworden 50 mld bezuinigen gaat niet aan pro voorbij … Wat vraagt dit van schoolleiders?

Schoolleiderschap

Competenties

Huiswerkopdracht Formuleer luid en duidelijk: Wat Wat is voor jouw school de top 3 van relevante omgevingsontwikkelingen? Pak je die op? Waarom wel/niet? Als je ermee aan de slag gaat: schets kort de hoofdlijn. Hoe Hoe zorg je ervoor dat je in je eigen agenda tijd en ruimte organiseert voor goed schoolleiderschap?