Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown. © 2002 Klats Internet Presentatie stand by
Visie van VNO-NCW op de ruimtelijk economische hoofdstructuur tot 2020 Ruimte voor economie Visie van VNO-NCW op de ruimtelijk economische hoofdstructuur tot 2020 Initiatief: VNO-NCW, VNO-NCW Noord, VNO-NCW Midden, VNO-NCW West, BZW, LWV
Uitgangspunten Groene ruimte Bestaande verstedelijking
Stedelijke ontwikkeling Breda Groningen Centrumprojecten Voorbeelden: Rotterdam CS Utrecht Centrumproject Eemstad De steden Voorbeelden: G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) wordt uitgebreid met Almere en Eindhoven Een nieuwe “Eemstad” Almere Den Haag Amsterdam Eindhoven Rotterdam Utrecht
Mainports en logistieke knooppunten Voorbeelden: Lage Weide (Utrecht) Tradeport (Venlo) Valburg (Arnhem-Nijmegen) Eemsmond Lage Weide Tradeport Valburg Greenports Voorbeelden: Aalsmeer Westland Berlikum Siberie Siberië Mainports Rotterdam Europoort Amsterdam-Schiphol- Noordzeekanaalgebied Schiphol
Economische knooppunten Panneslager Chemelot Reimerswaal Prins Clausplein Hoeksche Waard Rijnenburg Almere Poort Hattemerbroek Zuid-Groningen Voorbeelden: Leeuwarden Hattemerbroek (Zwolle) Apeldoorn - Deventer - Zutphen Rijnenburg (Utrecht) Prins Clausplein (Den Haag) Hoeksche Waard (Rotterdam) Reimerswaal (Bergen op Zoom) St. Joost (Roermond) Chemelot (Sittard Geleen) Panneslager (Maastricht) Apeldoorn Deventer Zutphen St. Joost
Nationale en internationale hoofdwegen Zes stelsels hoofdwegen: 1. Randstad richting Groningen en Hamburg 2. Randstad via Twente naar Berlijn 3. Randstad richting Venlo en het Ruhrgebied 4. Amsterdam richting Eindhoven, Maastricht en Luik 5. Amsterdam richting Antwerpen, Brussel en Parijs 6. Rotterdam richting Antwerpen en Lille
Spoorverbindingen Snelle treinen HSL Zuid en HSL oost Zuiderzeelijn naar Groningen en Hamburg Rondje Randstad Goederenvervoer Betuweroute: Rotterdam-Duitsland Rotterdam-Antwerpen Lightrail systemen Groningen- Assen Rijn Gouwelijn Brabantstad Maastricht-Luik-Heerlen
Ontwikkelingszones/ Stedelijke netwerken Voorbeelden: Noord Oost Zwolle-Kampen Deil-Tiel West Den Haag-Rotterdam-Dordrecht Katwijk-Leiden-Alphen Noord Groningen-Assen Heerenveen-Joure-Sneek Voorbeelden: Zuid Eindhoven-Tilburg-Breda- Roozendaal Sittard-Geleen-Heerlen Vlissingen-Terneuzen
Ruimtelijk - Economische Hoofdstructuur 2020 De economische knooppunten De hoofdverbindingen De ontwikkelingszones
Zes verschillen tussen VNO-NCW kaart en de 5e Nota 1. Ruimtelijk-economische hoofdstructuur 2. Meer ruimte voor economie in ontwikkelingszones 3. Meer ruimte voor economische knooppunten 4. Een totaal aanpak van de (inter)nationale hoofdwegverbindingen 5. Nieuw grootschalig openbaar vervoer 6. Meer ruimte voor goederenvervoer en zeehavens
1. Forse omslag in de vijfde nota Wat vraagt VNO-NCW ? 1. Forse omslag in de vijfde nota 2. Betere balans tussen ruimte voor economie en ruimte voor groen 3. Wij verwachten: Daadkracht in besluiten Meer fysieke ruimte Meer investeringen 4. Planologie van onderop 5. Structuurschema “Ruimte voor economie” © 2002 Klats Internet
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown. © 2002 Klats Internet Einde presentatie
Ruimte voor economie Dia-overzicht Uitgangspunten Stedelijke ontwikkeling Mainports en logistieke knooppunten Economische knooppunten Nationale en internationale hoofdwegen Spoorverbindingen Ontwikkelingszones/stedelijke netwerken 6 Verschillen met de 5e nota Wat vraagt VNO-NCW? © 2002 Klats Internet
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown. © 2002 Klats Internet Einde presentatie