Presenteren is meer dan een verhaal houden Tips voor beginners en mastodonten (die dezelfde beginnersfouten maken…) NVLF 2010 Coen Winkelman
“ Mijn presentatie valt in drie delen uiteen ” TELL - TELL – TELL -Kop opening, vertel wat u gaat vertellen -Gebruik ice-breaker: cartoon, afbeelding, anekdote -Romp vertel uw verhaal -Staartherhaal wat u verteld hebt -Conclusie, cartoon, afbeelding: iets dat blijft hangen
Of “ Mijn presentatie bestaat uit drie delen “ BOUWPLANTELL - TELL – TELL -Kop opening, vertel wat je gaat vertellen -Gebruik icebreaker: cartoon, afbeelding, anekdote -Romp vertel je verhaal -Staartherhaal wat je verteld hebt -Conclusie, cartoon, afbeelding: iets dat blijft hangen
Overwegingen vooraf vragen ter voorbereiding Hoe schat je de voorkennis in – jargon van jouw subgebied verduidelijken voor generalisten – zijn afko’s duidelijk? Valkuil! Wat is jouw missie, wat wil jij overbrengen Wat wil de doelgroep weten – welke kritiek verwacht je op de inhoud?
Hoeveel tekst? Richtlijn: 7 x 7 Goede richtlijn, geen doel op zichzelf: – Zeven regels per sheet – Zeven woorden / lettergrepen per regel VALKUIL: Tabellen, organogrammen, overzichten. Tip: deze als hand-out vooraf uitdelen! Of na het hele plaatje de onderdelen uitvergroten.
Lettertype, - grootte en animaties tip: zo min mogelijk ‘ onrust’ Dit leest niet prettig 14.. Dit leest nog niet prettig16.. Dit leest al iets beter 18.. Dit leest nog wat beter 20.. Geef mij maar een duidelijke letter: minstens 24.. Hetzelfde in Bold: Dit leest niet prettig 14.. Dit leest nog niet prettig16.. Dit leest al iets beter 18.. Dit leest nog wat beter 20.. Geef mij maar een vette letter: 28 in calibri
Expressief maar rustig Gebruik animaties alleen als ze functioneel zijn Laatregel voor regel aanvliegen Veel tekst: dan verdelen over meer dias’s Audiovisuele middelen dienen je verhaal te ondersteunen niet om te doen ondersneeuwen
Valkuil 1 Afbeeldingen en teksten met te kleine letters zijn 2x niet te lezen: in de zaal in de handout Afbeeldingen en teksten met te kleine letters zijn 2x niet te lezen: in de zaal in de handout
Valkuil 2 Als je veel tekst hebt op één dia met prachtige volzinnen en lekker jargon moet de luisteraar kiezen uit lezen of luisteren want het is bewezen dat multitasken niet kan, snel wisselen van actie kan wel maar met verlies aan concentratie zeker als je later op de dag aan de beurt bent. Toch een statement of moeilijke definitie neerzetten? geef dan een paar seconden leestijd
Stress ?? Lichamelijke signalen –warm krijgen is normaal, de motor draait. Helpende gedachten bij acute stress: -‘toehoorders vinden het moedig dat ik presenteer’ -‘toehoorders zijn al lang blij dat zij er niet hoeven staan
Bloos-stress Symptoomstress = bang zijn voor eventuele stresssymptomen – vicieuze cirkel Voorbeeld: trillende ledematen, blozen = normale ‘plankenkoorts’! Als je mag blozen van jezelf bloos je minder vaak, korter en minder heftig bloos wordt blosje
Luisteren / onthouden UW GEHOOR ONTHOUDT Luistert alleen Luistert en ziet Luistert, ziet en discussieert Luistert, ziet, discussieert en oefent actief 10 – 20% 30 – 40 % 50 – 80 % 70 – 80 %
Duur van een presentatie Bijna elk congres loopt uit! Plan 20% korter dan je tijd hebt: Als je 10 minuten mag presenteren bereid dan 8 minuten voor. Als je 20 minuten mag presenteren bereid dan 16 minuten voor etc.
Oefen je verhaal …… hardop – thuis en / of voor collega’s Klopt de timing? Oefen de eerste minuut een aantal keren! Kijk de groep rustig aan, ze zijn aardig…
Veel van deze presentatie –en meer- is terug te vinden in Hoofdstuk 20 van Expressiever en gemakkelijker spreken. Tilly Dinger, Margreet Smit, Coen Winkelman 13e druk 2008 ISNB
VEEL SUCCES!