Basgoed: Resultaten praktijkproef en gevoeligheidsanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Handel en marketing hoofdstuk 9
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Hoe is jouw verhaal ? 31 mei Scenario: stilstand (geen inflatiecorrectie) 2.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De Nederlandse economie 4 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Reistijdbetrouwbaarheid
Ontwikkeling Rijkswaterstaat Waterdienst en het Werkpakket
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Eindejaarsbijeenkomst 2011
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Rotterdam en de kracht van het achterland
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
MDAC 2014 Groep 3 The E-Harbor toekomst van de haven van Rotterdam
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
H16: Renten H 16 gaat over renten. Wat is het verschil met H 15?
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
“Schuiven met waterdoelen”
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
24 september 2014 Dit is de titel van deze presentatie Naam Auteur (optioneel) Functie (optioneel) Diagnostiek Prof.dr. M.P. van Dieijen-Visser Lid Raad.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
Monitoring Harmsenbrug
Optimaliseren BPV keten
Ontwikkelingen strategisch goederenvervoermodel Basgoed
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Rekenmodel 1: Verlader met eigen wagenpark inclusief vast uitbesteed vervoer
Rekenmodel 2: Vervoerder inclusief vaste charters
Rekenmodel 4: Vervoerder LTL
Terminal (containers)
Transcript van de presentatie:

Basgoed: Resultaten praktijkproef en gevoeligheidsanalyse Nora Schmorak PLATOS 2014 5 maart 2014

Overzicht IenM behoefte aan een GV model Geschiedenis landelijk GV model Opzet en structuur Basgoed Resultaten praktijkproef VAM Gevoeligheidsanalyses geconsolideerd Basgoed Plannen doorontwikkeling Basgoed

Informatiebehoefte IenM Belangrijkste toepassingen: Verkenningen en planstudies Landelijke (beleids)studies Vragen: Effecten economische ontwikkelingen en beleidsmaatregelen op vervoer en verkeer Beschrijving situatie in tonnen, tonkm, voer(vaar)tuigkm, etc. Opstellen matrices toekomst voor weg, binnenvaart en rail Globale evaluaties (uitstoot, brandstofverbruik, e.d.)

Conceptuele kader bij GV modellering Bron: Prof. Dr. L. Tavasszy

Voorheen bij IenM: SMILE+ Strategisch Model Integrale Logistiek en Evaluatie Maar.. Onvoldoende data voor validatie Te complex voor implementatie in een keer

Back to basics: BasGoed Platform voor modelontwikkeling (open source benadering) Basis voor modulaire incrementele doorontwikkeling Nauwe samenwerking: RWS, TNO, NEA, Significance, OmniTrans richting een open platform

Ontwikkelingstappen Basgoed Blauwdruk door hoofdmarktpartijen GV modellering (TNO, NEA, Ecorys, Significance). Specs door Consortium (TNO-NEA-Significance-Demis) ModelCalibratie en implementatie rekenhart (DM en MS) door consortium Significance-Nea-Demis. Implementatie modelsysteem door Omnitrans. TNO: onafhankelijke adviseur door de hele ontwikkeling heen. In 2013 door Significance-NEA-Omnitrans: Praktijproef Basgoed: vrachtmatrixen LMS/NRM Laatste consolidatieslag

Basgoed: overzicht Nstr1 40 Corops 29 EU regios 8 Overzee regio’s ECONOMIE los DISTRIBUTIE los MODAL SPLIT RITTEN Nstr1 40 Corops 29 EU regios 8 Overzee regio’s RGM LMS/NRM BIVAS SPOOR

Modules van Basgoed Economie Distributie Modal split Ritten Vertaling van WLO scenario- groei in vervoerstromen in het zichtjaar. I: jaarlijkse groei per economische sector O:P/A per regio in het zichtjaar. Distributie Distributie van de vervoerstromen in het zichtjaar over de herkomst- en bestemmingsrelaties. I: tonnen per H-B in het basisjaar en P/A in het zichtjaar O: tonnen per H-B in het zichtjaar. Modal split Splitsing van vervoerstromen naar modaliteiten. I: tonnen per H-B in het zichtjaar O: tonnen per modaliteit per H-B in het zichtjaar. Ritten Van groei in tonnen naar groei ritten wegvervoer Deelritten bestand basisjaar naar zichtjaar

Economie Module Modellering economische omgeving (in P/A) Ketenmodule: berekening binnenlandse productie en invoer per goederengroep Stroommodule: berekening afzetstructuur Regionalisatiemodule: toewijzing P/A aan regio's Doorvoer/langsvoermodule BUI-BUI stromen op basis van scenario's voor de wereldhandel Waarde/gewichtmodule P/A van Euro’s naar tonnen

Economie Module: Make-use tabellen

Economie Module: afzetstructuur

Distributie en Modal Split Modules Distributie Module Zwaartekrachtmodel Simpele exponentiele weerstandfunctie (functie van logsums) Modal Split: Geaggregeerd Multinomiale Logit, Modaliteit/regio constanten

Praktijkproef: gebruik Basgoed voor afleiding VrachtAutoMatrix (VAM) STAP Basgoed Oude VAM methodiek Economie EM (uit SMILE+) Splitsing internationale/ nationale stromen (ETIS+) Correctie extremen (EM-GFM) Middeling over P/A’s Distributie Distributiemodel (vereffening d.m.v. P/A’s ) Correctie extremen (DM/GFM) Modal split Vervoerwijzekeuzemodel Correctie extremen (MS-GFM) Containarisatiefactoren Containarisatie factoren Ritten Omrekening naar ritten Toepassing efficiency en handlingsfactoren Efficiency en handlingsfactoren

Belangrijkste methodologische verschillen Basgoed: houdt rekening met mogelijke verschuivingen in GV stromen tussen modaliteiten en tussen COROPs in het toekomstjaar. modelleert de internationale stromen onafhankelijk van de stromen met herkomst en/of bestemming in Nederland. Hierbij houdt Basgoed rekening met de goederenketens via havens (doorvoer/invoer/uitvoer met overslag in de havens). Dit maakt het mogelijk om de haven gerelateerde goederenstromen beter te prognosticeren. distribueert de groei uit de WLO scenario’s over de verschillende H-B relaties (op COROP niveau). Hiermee kan men een beter beeld krijgen van het effect van beleid op regionale verschuivingen van stromen tussen de regio’s. zorgt op volledige automatische wijze voor geen extreme groei. hanteert 10 nstr1 groepindeling. Voorheen 52 nstr2 groepindeling.

Groei t.o.v. 2004 in productie per Basgoed rekenstap GE2020 RC2020 GE2030 RC2030 EM (SMILE+ ) 1.32 0.95 1.48 0.88 Economie Module- GFM 1.31 0.98 1.50 0.93 Distributie Module 1.35 1.54 0.94 Modal Split Module 1.40 1.04 1.59 1.01 Deelritten 1.36 1.06 1.52 1.03 Basgoed VAM 1.38 1.09 1.53 1.07 Vigerende VAM 1.47 1.69 1.05 Verschil Basgoed VAM tov vigerend -6% 2% -9% 1%

Voorbeeld Situatie waar groei heel anders dan gemiddeld Relatief harde groei van het wegvervoer vanuit Groot-Rijnmond ten opzichte van het rail en binnenvaart (regio 29); Groei tonnen GE2020: weg: 1,47 (gem 1,31) spoor: 1,29 (gem 1,39) binnenvaart:1,21 (gem 1,31)

Groei vooral veroorzaakt door ggr 8 en 9, chemische producten resp Groei vooral veroorzaakt door ggr 8 en 9, chemische producten resp. overig/containers. Opvallende daling van 20% in ggr 4, ertsen

wegvervoer profiteert van de sterke groei van ggr 8 en 9 afname van ggr 4 treft vooral het rail- en binnenvaartvervoer,

Gevoeligheidsanalyses Doel is het testen van de gevoeligheid van de uitkomsten met het geconsolideerde Basgoed voor variatie in scenarioparameters

Uitkomsten gevoeligheidsanalyse zijn plausibel: Als wegvervoer duurder en/of minder efficiënt => verschuiving marktaandelen wegvervoer naar rail en binnenvaart. Goedkoper laad/loskosten voor binnenvaart => meer binnenvaartvervoer. Het efficiënter maken van wegvervoer, van binnenvaart of vervoer per spoor => verhoging van tonnage met het desbetreffende vervoerswijze. Verhogen van de efficiëntie van het wegvervoer beïnvloedt alleen het aantal vrachtauto’s nodig voor een gegeven tonnage, d.w.z. alleen het aantal vrachtauto-ritten. Verdubbeling van het gecontaineriseerd spoorvervoer => hoger tonnage per spoor. Het totale goederenvervoer verandert niet. Alleen verschuivingen tussen herkomsten en bestemmingen en tussen vervoerswijzen. (behalve voor variant “verdubbeling containervervoer”)

Lange termijn ontwikkelagenda GV Vervoerwijze- en terminalkeuze Routing en scheduling Handel en voorraden Productie en Consumptie wagenpark Routekeuze vracht Vervoermiddelkeuze Havenkeuze Modaliteit lucht Voorraadlogistiek Tijdstip- / dagkeuze Betrouwbaarheid reistijd Terugkoppeling congestie Intermodaliteit complexiteit Modaliteit pijpleiding Gevaarlijke stoffen Economiemodule Distributiemodule Modal split module Toedelingsmodellen Terugkoppeling naar ruimte en economie Internationale handel BasGoed

Geplande ontwikkelingen Langs de lijnen van de ontwikkelagenda goederenvervoermodel Lopende trajecten: Actualisatie input Basgoed (make-use tabellen 2008 en BB2011) Vervoermiddelkeuze module Nog dit jaar: Blauwdruk logistieke module

Vragen