Pastoraal op school.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
EEN GOD, GROOT IN LIEFDE. De ervaring van de voorkomende liefde van God is de grootste schat van ons leven. Ze geeft vreugde, versterkt onze verbondenheid.
Het profiel van een christen
Hoe zit het met de kerk? & Waarom en hoe zou ik het anderen vertellen?
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Woord van Leven April 2014.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Opzet van de workshop Kennismaken
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Open en toch duidelijk Week van Gebed: er is meer wat ons samenbindt dan wat ons scheidt! Komende synode: hoe blijven we samengaan? Mensen verlaten de.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
H E E R U B E N T W E L K O M...geloven, getuigen, groeien...
Kurios - van de Heer. 1/5 Werkplaats van de Geest 31 oktober: welkom in de kerk ‘s ochtends avondmaal & 1kor 11 ‘s middags zondag 21a,b HC over de kerk.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
identiteit specificiteit
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Woord van Leven November 2012.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Catechese van de weg La catéchèse de cheminement Pédagogie pastorale pour mener la transition en paroisse Luc Aerens Forum 6 juni 2009.
Identiteit VBG Enkhuizen
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Welkom op TOV!.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Woord van Leven Juni 2014.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
In Uw licht zien wij het Licht
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Welkom ik maak me sterk.
De Victoria Schaal Pedagogische grondopties voor katholieke schoolidentiteit - Diagram Additional text exploring the video clip.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 2 onze traditie en onze missie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Hoe pedagogisch handelen?
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
“eigenheid” & “diversiteit”
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Christus’ project: de kerk
HIJ IS WAARLIJK VERREZEN !
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Hinkelspel: Dit is een pad doorheen het basisonderwijs en het zet zich na dit pad verder in het middelbaar onderwijs. Kies je links of rechts.
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Wij geloven in de goede Vader
Transcript van de presentatie:

pastoraal op school

Een christelijke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder is er welkom. Een gevarieerd publiek van gelovigen, van nog-niet-gelovigen, van niet-gelovigen en van anders gelovigen. Een duidelijk pedagogisch project, waarin de evangelische opdracht vorm krijgt, geeft de richting aan bij het samen school maken.

Een katholieke school

IDENTITEITSVIERKANT

herwerkte visie voor pastoraal op school basisonderwijs buitengewoon onderwijs secundair onderwijs

pastoraal op school Denk en doe in dialoog zorg voor alle schoolactoren (ook leerkrachten…) diversiteit bij leerlingen, personeel, ouders: christen, anders-gelovig, niet-gelovig daarom: - verscheidenheid in aanbod - verplichtende activiteiten én vrijwillig aanbod Denk en doe in dialoog

geïntegreerde pastoraal: niet los van de rest van het schoolgebeuren belang van een visie op pastoraal (gekaderd in het pedagogisch project van de school) pastoraal is de verantwoordelijkheid van allen ‘pastor’ (herder): mensen zorgzaam nabij zijn én daarin laten aanvoelen hoe God mensen zorgzaam nabij is én hoe wij een ‘opdracht’ hebben om zorgzaam elkaar nabij te zijn pastorale animatiegroep (i.p.v. werkgroep) als stuwende kracht hierbij: belang van een breed samengestelde groep Denk en doe in dialoog

pastoraal op school Fundamenteel zijn: Denk en doe in dialoog de loyale medewerking van directie en alle personeelsle- den aan de realisatie van het schooleigen opvoedingsproject (én de schoolidentiteit) de aanwezigheid van christenen onder hen: mensen die bewust streven naar een christelijke levenswijze in de verscheidenheid van de schoolgemeenschap, in een geest van openheid, samenwerking en dialoog met alle mensen van goede wil een “dragende” groep mensen die de pastoraal ter harte neemt, de school bevraagt, inspiratie aanreikt en mede vorm geeft aan het opvoedingsproject Denk en doe in dialoog

pastoraal op school Denk en doe in dialoog Wezenlijk is een gedifferentieerd aanbod in vier domeinen: elkaar ontmoeten, werken aan gemeenschapsvorming binnen de school en de mogelijkheden benutten tot verbondenheid met de bredere (geloofs)gemeenschap zich dienstbaar inzetten, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren dichtbij en veraf bezinnen, bidden en levens-nabij vieren levensecht getuigen van het Woord van God Denk en doe in dialoog

basis doelstellingen Denk en doe in dialoog Volwassenen en jongeren laten kennismaken met christelijk geloven. De christelijke inspiratie voeding geven. Kansen tot beleving geven. De inspiratie voel- en tastbaar maken in het hele schoolleven.

volwassenen én jongeren laten kennismaken met christelijk geloven Denk en doe in dialoog Dit vraagt een open houding die vertrekt van wat aanwezig is aan authentieke geloofskennis en -ervaringen om in dialoog deze ervaringen en kennis te verdiepen binnen het kader van de opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs.

de christelijke inspiratie voeding geven Denk en doe in dialoog Dit vraagt vorming die kansen biedt om te groeien in geloof: herbronning, reflectie, verdieping, dialoog en gebed.

de christelijke inspiratie voeding geven Denk en doe in dialoog ruimte en tijd scheppen voor fundamentele vragen met elkaar de binnenkant delen rond fundamentele belevingen met elkaar het gelovige spoor verkennen het pedagogisch project tegen het licht van de christelijke inspiratie houden

kansen tot beleving geven Denk en doe in dialoog Dit vraagt ruimte, doorheen het leven en werken van elke dag en op bijzondere momenten, die een bewuste innerlijke ervaring mogelijk maakt.

kansen tot beleving geven mensen op school gaan op een bepaalde manier met elkaar om… hierdoor getuigen zij van hun mens en christen zijn een school is een netwerk van relaties… alle vormen van verbondenheid kunnen kansen zijn om te getuigen van mens en christen zijn Denk en doe in dialoog

De inspiratie voel- en tastbaar maken in het hele schoolleven Denk en doe in dialoog De innerlijke gedrevenheid zoekt een weg naar buiten. In alles kunnen er zich kansen en momenten voordoen om de christelijke inspiratie te uiten.

De inspiratie voel- en tastbaar maken in het hele schoolleven elkaar ontmoeten, werken aan gemeenschapsvorming zich dienstbaar inzetten, met bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren dichtbij en veraf bezinnen, bidden en levens-nabij vieren levensecht getuigen van het Woord van God Denk en doe in dialoog

3D OPTIMUM Denk en doe in dialoog Denken verkent de christelijke visie van waaruit we werken. Waar staan we voor? Doen brengt die visie in de eigen schoolcontext in praktijk. Waar gaan we voor en wat is werkbaar voor iedereen? Denken en doen gebeuren bij voorkeur in dialoog. Hoe verhalen we aan elkaar dat Jezus ons in denken en doen bezielt met respect voor de aanwezige diversiteit? Denk en doe in dialoog 3D NASCHOLINGSPROJECT

www.kobrugge.be/pastoraal