11.3: Nederland is vol.. Met autowegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Interculturele Communicatie
Dilemma’s en perspectieven
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
7.1: Van de wieg tot het graf
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Aantekening §2 B-nummers.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Beeldvorming en discriminatie
Welkom bij de enige onafhanklijke en objectieve nationale kieswijzer
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
De pluriforme samenleving
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Multicultureel Amerika
Samenvatting: hoofdstuk 1
1.
Multiculti.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Nieuw nationalisme in Nederland
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Overheidsbeleid 6.1 Integratiebeleid 6.2 Toelatingsbeleid
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Door Annelien De Clercq
Multiculturele samenleving
: kloof tussen burger en politiek
Migratie BB nr.117 Nr.118 Nr.119 Nr.120.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Hoofdstuk (12) pluriforme samenleving
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Opgroeien in de stad les 3
§2: politieke stromingen en partijen:
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Ontzuiling en secularisatie
World Understanding and Peace day
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Culturele diversiteit
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
§6 - Leven in twee werelden
Diversiteit en integratie
PLURIFORME SAMENLEVING
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Het verhaal van een vluchteling
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Responsiecollege of zelf leren

De wereld is een global village Migratie Internationale mobiliteit: het verplaatsen van het ene naar het andere land. Waarom emmigreren mensen naar het westen? Grote ongelijkheid tussen noord en zuid op aarde. Zowel qua geld als qua rechten Goede transportmogelijkheden: het is niet ver vliegen Kennis over westerse landen groot: via familie in Nederland weten mensen in Ghana alles over leven hier. De wereld is een global village

Hoeveel zijn er in Nederland? Tussen 10 en 15% van de bevolking is van niet-westerse afkomst. Dat zijn 2,5 miljoen mensen. De meeste allochtonen wonen in de randstad, daar wonen al landgenoten en zijn huizen goedkoper Vanaf 2015 zal de meerderheid van de stadsbevolking van buitenlandse (niet allemaal niet-westers) afkomst zijn. In steden ruimtelijke segregatie: autochtonen en allochtonen wonen gescheiden Laatste tijd zien we een negatief migratiesaldo, meer mensen vertrekken: remigratie van allochtonen.

Visies op migratiebeleid Links (progressief!) : ruimhartig migratiebeleid. We zijn allemaal wereldburgers en iedereen recht op een menswaardig bestaan. Migranten nodig om hier werk te doen omdat Nederland vergrijst. Rechts: restrictief migratiebeleid: De publieke opinie staat negatief ten opzichte van meer immigratie. Alleen mensen tijdelijk toelaten die duidelijk economisch nut hebben. Politieke vluchtelingen opvangen in hun eigen regio niet in Nederland.

Responsiecollege vanaf hier dus oude sheets!!!!!!!!

Begrippen Cultuur: het geheel van waarden en normen die mensen zich aanleren. Dit wordt overgedragen via een socialisatieproces. Cultuur bepaalt wie je bent, met wie je omgaat (subcultuur) en het houdt een land bij elkaar. Autochtoon – Allochtoon 1e en 2e generatie Westerse en niet-westerse allochtonen Autochtoon = beide ouders in NL geboren (ongeacht het land waar men zelf geboren is) Allochtoon = persoon van wie ten minste 1 ouder in het buitenland geboren is 1e generatie allochtoon = in buitenland geboren 2e generatie allochtoon = in NL geboren Westerse allochtoon = Komt uit een westers land (EU of Noord-Amerika) – VB Polen Niet-westerse allochtoon = Allochtoon met als herkomstgroepering een van de landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (exclusief Indonesië en Japan) of Turkije.

10.2: geschiedenis van de pluriforme samenleving Zelf goed lezen voor de toets Wat is belangrijk? Pushfactoren en Pullfactoren kunnen benoemen zoals vrijheid van godsdienst Een gemeenschappelijke vijand bevordert de nationale identiteit (WO II) Na WOII economische groei dus gastarbeiders nodig. Er ontstond volgmigratie, gezinnen kwamen mee

10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk? Behoud eigen cultuur of assimilatie ? In pluriforme samenleving veel culturele vrijheid binnen de kaders van de wet Discussie over culturele vrijheid of aanpassen Moet je overal Nederlands praten?

Integratie en segregatie Integratie: de mate waarin allochtonen de belangrijkste waarden van de ontvangende samenleving hebben overgenomen Segregatie: volledig gescheiden leven van verschillende groepen in een land.

Drie visies op integratie Mozaïekscenario: De ene cultuur is niet per definitie beter dan de andere cultuur. Door wederzijdse beïnvloeding ontstaat een mozaïek van verschillende waarden en normen (progressief : D66, PvdA, GroenLinks) Regenboogscenario: Nieuwkomers moeten Nederlandse waarden respecteren maar mogen privé en in hun verenigingen eigen normen en waarden houden. Net zoals in de verzuiling (midden, CDA) Melting-potscenario: Nieuwkomers moeten inburgeren en hun eigen cultuur achter zich laten. Alleen thuis mag die cultuur nog een rol spelen. De verschillende culturen versmelten met elkaar en de dominante Nederlandse cultuur levert daarin de belangrijkste bijdrage. (conservatief: VVD en PVV)

Sociaaleconomische positie allochtonen Gemiddeld lager inkomen, vaker uitkering en slechtere huisvesting Gevaar: een etnische onderklasse Oorzaken: Laag opleidingsniveau Automatisering en lagelonenlanden Discriminatie Oorzaken: Lage opleidingsniveau (meisjes doen het beter) (voortijdig schoolverlater hoger). Technologische ontwikkeling (automatisering) (minder baantjes) (lagelonenlanden) Discriminatie op de arbeidsmarkt. (allochtonen met zelfde ervaring en diploma’s minder kans dan autochtonen)

Discriminatie (positie toewijzende oorzaken VS positieverwervende oorzaken) Stereotyp beeld = een onbewuste, vaak sterk generaliserende veronderstelling over een groep Vooroordelen = een bewuste mening over een groep die niet gebaseerd is op feiten. Vooroordelen kunnen leiden tot racisme Racisme = discriminatie (ongelijk behandelen) van een etnische groep

Kunnen islam en democratie samengaan? Individualisme: mate waarin individuele ontplooiing belangrijker is dan de groep waarvan je deel uitmaakt Masculiniteit: mate waarin mannenrollen van vrouwenrollen verschillen Moslimcultuur: positioneel bepaald gedrag: in je rol blijven. Eergevoel van de groep belangrijk. Grote sociale controle. Zorgen voor elkaar. Kritiek van andere groep moeilijk geaccepteerd.

Verhoudingen tussen mensen Man – vrouw relatie vaak autoritair Man moet voor inkomen zorgen er verliest respect als dit niet lukt. Man heeft alleen goed contact met andere mannen, uit respect voor zijn vrouw Ouder – kind relatie ook autoritair Een bevelshuishouding waarin bevel ouders wordt opgevolgd. In Nederland meer onderhandelingshuishouden. Opvoeding In opvoeding meer aandacht voor hoe het hoort dan ontwikkelen van een eigen geweten. Jongens worden buitenshuis vrijer gelaten.

Cultuuruniversalisme VS cultuurrelativisme Cultuuruniversalisme: De westerse cultuur is superieur omdat bij ons universele mensenrechten centraal staan. De islam loopt achter, is autoritair en heeft te weinig zelfkritiek Cultuurrelativisme: Cultuur is niet te vergelijken en dus alleen uit zichzelf te beoordelen. Kloof tussen westerse en islamitische cultuur wordt overdreven. De islamieten integreren steeds meer en beter en stereotypen beelden vertragen dat alleen maar.

Huiswerk Opdracht: 11.2: 6 + 8 Ik controleer de volgende les altijd steekproefsgewijs of je het gemaakt hebt, en of je aantekeningen gemaakt hebt!