MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Over consumenten, gedrag en marketing
Welkom bij de 4e workshop over:
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Taalkunde Grammatica A
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Medmec 1 herfst Les 4.
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
MEDMAR Werkcollege 2, jaar 1, Herfst
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Het opbouwen van een data base
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Jij en de wereld om je heen
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
De dag van het solliciteren Blok 1
Volksuniversiteit Zwolle
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Kijken naar Kinderen Week 4
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Nee Zeggen!.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
ADL Les 1.
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst Let’s get started Marketing? Marketing! Docent Toine Nagel

Agenda Huiswerkopdracht introductie van jezelf Huiswerkopdracht lezen hoofdstukken Kotler Opdracht 1 : groepsgedeelte Theorie en diverse oefeningen

Even voorstellen JIJ 3

Huiswerkopdracht lezen Kotler VRAGEN?

Kotler Dan testen we dat ook nog even: http://www.pearsoneducation.nl/corp/v2/quiz.asp?id=1801&h=6

Kwartaal 1: de basis We leren gasgeven,remmen, schakelen zodat we de “doelgroep” goed kunnen besturen

Weekindeling herfstkwartaal Werkcolleges WC 1: Doelgroepanalyse en Persona’s, Consumentengedrag, Marktsegmentatie en Positionering WC 2: Marketingomgeving, Marktonderzoek, + inleveren opdracht 1 WC 3: Producten, diensten en merkenstrategie + teruggeven opdracht 1 en feedback WC 4: Marketingmix en promotieplan + inleveren opdracht 2 In week 6 opdracht 2 met feedback af te halen bij Frontoffice Tentamen in week 42 (nadere info volgt)

Opdracht 1 Voor volledige beschrijving zie de modulewijzer via de startpagina. De opdracht bestaat uit twee delen een groepsgedeelte en een individueel gedeelte Vorm een groepje van maximaal 4 studenten (hoeft dus niet je projectgroepje te zijn) Ga naar 3 willekeurige uitgaansgelegenheden in Rotterdam en vraag klanten in deze gelegenheid of bij het verlaten van deze uitgaansgelegenheid of ze kunnen vertellen wat ze geconsumeerd hebben. Vraag of je op de bon mag kijken (indien aanwezig). Wees beleefd en respectvol. Leg vriendelijk uit dat je studeert aan de Hogeschool Rotterdam en dat je bezig bent met een onderzoek. Vraag of men daaraan mee wil werken. Noteer wat de bezoeker heeft geconsumeerd of vraag de kassabon als je dat daaruit kunt afleiden). Beschrijf ook het type mens/consument. Probeer 4 typen consumenten te ontdekken. Geef per type consument aan welk opleidingsniveau deze groep heeft, wat men doet in de vrije tijd, hoe men zich kleedt, wat hun hobby’s zijn, en andere relevante zaken die bepalend zijn voor dit type consument.

Opdracht 1 Uitwerking: Verslag (750 – 1000 woorden) + Fotografie Geef in je verslag antwoord op de volgende vragen: Welke type mensen/consumenten zie je, heb heb je geobserveerd? (4 typen) Wat zijn de verschillen tussen de typen mensen/consumenten? Zie je een relatie tussen het type mens/consument en de consumpties die hij/zij koopt? Hoe verklaar je dat een bepaald type mensen/consumenten een voorkeur heeft voor bepaalde consumpties? Geef in je verslag ook aan: Op welke dag(en) je in de 3 uitgaansgelegenheden je bent geweest en waar je bent geweest. Hoeveel mensen je hebt aangesproken. Hoeveel mensen wilden meewerken. Foto Maak foto’s van je bezoek aan de 3 uitgaansgelegenheden. Wanneer je klanten fotografeert, vraag dan eerst toestemming. Geef bij iedere foto een korte beschrijving

Opdracht 1 Formeer een groepje en bedenk in 15 minuten wat jullie aanpak gaat zijn voor deze opdracht

Marketing: Consumentengedrag http://www.youtube.com/watch?v=1C73fHAdAUM Sommige beweren dat 95% van onze gedachten, emoties en leerervaringen plaatsvindt in het onderbewuste deel van onze geest Dat is lastig

Maar deze kenmerken geven meer inzicht

Wensen en behoeften Welke behoeften wil je bevredigen met het kopen van een fototoestel?

Wat voor consument ben jij?

Marktsegmentatie Niet iedere klant heeft dezelfde behoeften Bedrijven knippen de markt dan ook op in homogene stukjes: segmenteren dus

Oefening 1 Marktsegmentatie Hoe zou je de doelgroep van tandpasta kunnen beschrijven? En hoe zou je de verschillende segmenten kunnen beschrijven? Opdracht in tweetallen 10 minuten

Van Marktsegmentatie naar Marktpositionering

Positioneren Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd van mensen. Denken we aan veilig autorijden, dan is de kans groot dat we uitkomen bij Volvo.

Marktsegmentatie Segmenteren heeft te maken met doelgroepmarketing, het richten op een of meer groepen klanten die gemeenschappelijke behoeften of kenmerken hebben Allemaal taartstukjes dus

Marktsegmentatie Hoe kan je segmenteren? Roept u maar...

In de praktijk: Wie is de doelgroep? http://nl.youtube.com/watch?v=BZ03ss0HxR8&feature=related Okay, en wie is de doelgroep? -------------------------------------------------------------------------------------------- http://nl.youtube.com/watch?v=oJeu61ZhfAk En? Voor wie is dit gemaakt? En tot slot een serieuze: http://nl.youtube.com/watch?v=UKKWdbdG8gc Wie is de doelgroep?

Een aantal voorbeelden hoe te positioneren http://nl.youtube.com/watch?v=lIq_8MUPz5w

Doelgroeponderzoek Bedrijven beschikken over veel gegevens maar in hoeverre zijn deze toegankelijk, volledig en betrouwbaar? Je zult zelf altijd moeten checken/valideren marktontwikkelingen concurrentie algemene klantgegevens klantbehoeften (needs & wants)‏ klantwaarden klantcontact klanttevredenheid merk algemeen oordeel

Oefening 2 in groepjes van 3 Een Aziatische klant wil een nieuw merk en type auto introduceren op de Nederlandse markt. In het voortraject heeft de klant jullie gevraagd om hem, even kort en to-the-point, wegwijs te maken in de Nederlandse automarkt...  Opdracht: Bedenk en benoem zoveel mogelijk doelgroepsegmenten, dus binnen de totale markt van autorijders (minimaal 5) Kies uit die doelgroepsegmenten twee segmenten die ver van elkaar staan (uitersten) benoem je en onderbouw je het segment, je geeft het dus een titel +de segmentatiecriteria worden helder 15 minuten

Doelgroeponderzoek Stappen: Kwalitatief onderzoek (motieven, overtuigingen)‏ Kwantitatief onderzoek (aantallen, representatief)‏ Analyse (welke factoren zie ik)‏ Valideren (zie ik het terug in de werkelijkheid)‏ Profileren

Persona’s Wat zijn persona’s? Beschrijving van een archetypische gebruiker waarin relevante gegevens over eigenschappen, gedrag en attitude zijn uitgewerkt. De gebruiker krijgt een naam, een gezicht, doelen en taken. De beschrijving is een combinatie van wat je weet (vanuit onderzoek) en “fantasie” (om de persoon beeldend te maken). Persona’s zijn de samenvatting van je doelgroeponderzoek. Een persona geef je altijd een naam en een foto (LET OP! EEN REPRESENTATIEVE FOTO EN GEEN NIETZEGGENDENDE STOCKFOTO)‏ Tijdens de ontwikkeling van bijvoorbeeld een website kan content, functionaliteit, navigatie en interactie aan persona’s worden getoetst

Voorbeeld persona

Oefening: persona schrijven Maak een persona aan de hand van de doelgroep: niet werkende jonge moeders met schoolgaande kinderen. Werk in groepjes van 2. 15 minuten de tijd, gevolgd door 2 korte presentaties en een klassikale bespreking.

Oefening: persona schrijven Aanvullende informatie: De doelgroep: niet werkende jonge moeders met schoolgaande kinderen. Deze groep bestaat uit 750.000 personen. Hun kind of kinderen gaan naar de basisschool en komen ´s middags thuis. Veel van de activiteiten van de moeders wordt bepaald door de agenda´s van hun kinderen. Ook zijn zij er zich van bewust dat een goede opvoeding nodig is en doen daar ook hun uiterste best voor. Daarbij hoort ook gezonde voeding. Als de kinderen thuis komen van school is het voor de moeders zaak om er voor te zorgen dat ze niet meteen in de snoeppot graaien en onderuit gezakt gaan zitten snacken. Jouw bedrijf wil voor deze doelgroep een specifieke drank op de markt brengen om de doelgroep te helpen bij hun taak als moeder. In dat project is nu de behoefte aan een persona. Schrijf aan de hand van bovenstaande informatie en aanvullende gegevens een persona.

Vragen? a.f.nagel@hro.nl Deze presentatie is (ook) te downloaden via de Blog van Prospective ( www.prospective.nl ) LET OP! OPDRACHT INLEVEREN VOLGENDE WEEK (!) Succes!