De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best."— Transcript van de presentatie:

1 CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best

2 Agenda les 6 •Huiswerk les 5 •Presentaties dierentuinbezoek •Belevenisconcept •Business case

3 Oefening in groepje (huiswerk) Lego en Co creatie -Bezoek o.a. www.legofactory.comwww.legofactory.com -Waarom is dit een vorm van co-creatie? -Welk belang heeft Lego hierbij? -Welk belang heeft de klant hierbij? -Op welke manieren onderhoudt Lego de dialoog/contact met de klant? Tip gebruik het model van de brand touchpoints -15 minuten en 10 minuten bespreken

4 Oefening in groepje (huiswerk) Lego en Co creatie -2 groepjes presenteren bevindingen

5 Status Opdracht 2- Dierentuinbezoek •Presentatie van 5 minuten over jullie ervaringen in de dierentuin of het vogelpark LET OP: presentatie mag alleen maar uit foto’s bestaan

6 Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëeren van belevenissen Progression of economic value, Pine & Gilmore

7 Een voorbeeld

8 Westin experience •We gaan zo een filmpje bekijken over Westin hotel •Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept? 2.Is het een eerste, tweede of derde generatie concept (zie slides Werkcollege 5)

9 Filmpje

10 Businesscase •Bij ieder concept dien je je af te vragen welke waarde wordt toegevoegd en waar het geld mee wordt verdiend •Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten

11 Vergelijk twee bedrijven uit de culinaire branche www.beddington.nlwww.beddington.nl & www.febodelekkerste.nl www.febodelekkerste.nl Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel Opdracht Businesscase: tweetallen

12 Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase

13 Afsluiting •Vragen? •E-mail: •Download college:


Download ppt "CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best."

Verwante presentaties


Ads door Google