Uitwisselingsproject
Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren
Doel Een beter begrip van en voor de leefwijzes en keuzes tussen leerlingen onderling met verschillende achtergronden. Doelgroep Leerlingen MBO niveau 2 en beginnend niveau 3
Aftasten Zadkine is enthousiast voor puberruil eerst kennis maken Wellant – Zadkine bij elkaar op bezoek gaan
Organiseren Tijdspad maken Programma maken, wat gaan we doen:
De uitwisseling 12 februari Zadkine op bezoek bij Wellantcollege
De uitwisseling 2
Wat vonden ze ervan? Zadkine had van te voren op een flap hun verwachtingen opgeschreven: ze dachten aan boeren(innen) een vieze stallucht meer jongens dan meisjes koeien en schapen Het viel hun mee: leuke, gastvrije ontvangst geen klompen en overall ze waren geïnteresseerd in ons leuker dan gedacht we worden met respect behandeld
De uitwisseling 19 maart Wellant op bezoek bij Zadkine
Wat vonden ze ervan: aardige mensen gastvrij grote school veel buitenlandse mensen, veel culturen kantine met warm eten Over de opleiding: met mensen werken geen lange nagels demente mensen niet uitlachen oude mensen wassen
Debat Doel: a. Onderwerpen die in de multiculturele samenleving spelen, bespreekbaar te maken bij leerlingen b. leerlingen te helpen hun mondelinge vaardig heden te vergroten
Voorbereiding en Opzet Debat Op 3 maart worden afspraken gemaakt 26 personen nemen deel aan het debat tijdens of na de training bedenken de ll. zelf 2 stellingen 1 stelling wordt door docenten/trainer ingebracht: “zonder diploma geen baan”. Debatvorm: de zaal is ingedeeld in carrouselvorm: een kant is voor de stelling een kant is tegen de stelling een kant zijn de “rechters”
Debat training Uitleg wat nu een debat is wat zijn goede argumenten Be the argument! (sta achter je verhaal) Hoe kan je het beste overtuigen S=state, Ex=explain, I= illustrate. Leerlingen debatteerden heel goed. Deden met vol enthousiasme mee. Aan het einde van de debattraining is men door stemming tot de volgende stellingen gekomen: 1. geen seks voor het huwelijk 2. sigaretten produceren moet verboden worden.
Debat foto’s
Wat ging er goed? het mengen van de 2 klassen zorgde voor een goede interactie men zag elkaar meer als groep, die met een opdracht bezig was men vormde een team groot enthousiasme er werd niet geschreeuwd
Evaluatie Docenten We zijn als docenten zeer enthousiast de groep werd door het debat meer een eenheid geeft meerwaarde aan het geheel cultuurverschil viel weg willen dit programma opnemen in lesrooster leerlingen hebben certificaat gekregen onderdelen weggeschreven bij Nederlands en LLB Zadkine zit puberruil wel “zitten” Wellant minder al met al zeer geslaagd
Bedankt voor uw aandacht Sipke Sels mei 2009