Uitwisselingsproject. Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Inschrijven op een vervolgopleiding
DE KUNST VAN HET DEBAT VERSLAG VAN HET DEBAT OP 17 MAART 2009 OP HET CLUSIUS COLLEGE IN HET KADER VAN “KIES KLEUR IN GROEN”
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Gemaakt door Odessa koorevaar
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Crabbehof dopt z’n eigen boontjes In Dordrecht, in wijk De Crabbehof helpen mensen elkaar.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Bon Biní / Welkom.
Presentatie schoolsysteem
Gemaakt door Mike van Doorn
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Schitterende Vrouwen Door Irene van Donselaar 6 November 2012
School:Cbs het Kompas Groep:7-8 Project:Weidevogels
Ab Kan Restaurant beheerder.
IKL project door: Kiki Pappers
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Samenvatting Learning Circle
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
StatIG in de Vrolijke School
Welkom MAS
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Door: Jessica Bacuna. De titel is Glamping omdat havo 5 een camping outfit moesten maken, maar het moest ook glamorous zijn.
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter?
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
INLEIDING Murat en Dave.
The Hangover 3 Entertainment.  “observeer het publiek tijdens je bezoek”
Mazes + The Benelux in Stage 01, 013 Tilburg Wat zijn de verwachtingen vooraf? Wat is je ervaring geweest? Wat is het verschil?
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
Gemaakt door: Kübra & Fatma.  Projectkeuze  Het proces  Ons planning  Het eindproduct  Wat hebben we geleerd?
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Lesstof over seksueel misbruik
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Internationalisering/ELOS Wiringherlant 2e klassen VMBO.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Bij mijn Presentatie Richard Postema Welk om. Hoe ik hier ben gekomen? 4 jaar op gezeten, had het er erg na me zin.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Internationalisering Wiringherlant 3 e klassen Havo en VWO Waarom: Europese betrokkenheid te bevorderen door met andere Europese scholen leerlingen uit.
Techniek uitje 17 maart 2015 SBO het tangram. Prokal stoomtechniek bv We zijn bij de stoomtechniek geweest en we hebben geleerd wat stoom kan produceren.
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
V eenlab Alles over, en meer.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Dide Breuer.
Diversiteit en integratie
Internationalisering Wiringherlant 2de klassen VMBO
Uitwisseling Chiavari
Internationalisering rsg Wiringherlant 3e klassen Havo en VWo
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Uitwisselingsproject

Aanleiding puberruil (R.dam- Friesland) allochtone leerlingen erbij betrekken “zwarte school”, zoeken die mee wil participeren

Doel Een beter begrip van en voor de leefwijzes en keuzes tussen leerlingen onderling met verschillende achtergronden. Doelgroep Leerlingen MBO niveau 2 en beginnend niveau 3

Aftasten Zadkine is enthousiast voor puberruil eerst kennis maken Wellant – Zadkine bij elkaar op bezoek gaan

Organiseren Tijdspad maken Programma maken, wat gaan we doen:

De uitwisseling 12 februari Zadkine op bezoek bij Wellantcollege

De uitwisseling 2

Wat vonden ze ervan? Zadkine had van te voren op een flap hun verwachtingen opgeschreven: ze dachten aan boeren(innen) een vieze stallucht meer jongens dan meisjes koeien en schapen Het viel hun mee: leuke, gastvrije ontvangst geen klompen en overall ze waren geïnteresseerd in ons leuker dan gedacht we worden met respect behandeld

De uitwisseling 19 maart Wellant op bezoek bij Zadkine

Wat vonden ze ervan: aardige mensen gastvrij grote school veel buitenlandse mensen, veel culturen kantine met warm eten Over de opleiding: met mensen werken geen lange nagels demente mensen niet uitlachen oude mensen wassen

Debat Doel: a. Onderwerpen die in de multiculturele samenleving spelen, bespreekbaar te maken bij leerlingen b. leerlingen te helpen hun mondelinge vaardig heden te vergroten

Voorbereiding en Opzet Debat Op 3 maart worden afspraken gemaakt 26 personen nemen deel aan het debat tijdens of na de training bedenken de ll. zelf 2 stellingen 1 stelling wordt door docenten/trainer ingebracht: “zonder diploma geen baan”. Debatvorm: de zaal is ingedeeld in carrouselvorm: een kant is voor de stelling een kant is tegen de stelling een kant zijn de “rechters”

Debat training Uitleg wat nu een debat is wat zijn goede argumenten Be the argument! (sta achter je verhaal) Hoe kan je het beste overtuigen S=state, Ex=explain, I= illustrate. Leerlingen debatteerden heel goed. Deden met vol enthousiasme mee. Aan het einde van de debattraining is men door stemming tot de volgende stellingen gekomen: 1. geen seks voor het huwelijk 2. sigaretten produceren moet verboden worden.

Debat foto’s

Wat ging er goed? het mengen van de 2 klassen zorgde voor een goede interactie men zag elkaar meer als groep, die met een opdracht bezig was men vormde een team groot enthousiasme er werd niet geschreeuwd

Evaluatie Docenten We zijn als docenten zeer enthousiast de groep werd door het debat meer een eenheid geeft meerwaarde aan het geheel cultuurverschil viel weg willen dit programma opnemen in lesrooster leerlingen hebben certificaat gekregen onderdelen weggeschreven bij Nederlands en LLB Zadkine zit puberruil wel “zitten” Wellant minder al met al zeer geslaagd

Bedankt voor uw aandacht Sipke Sels mei 2009