Evaluatie pilot Februari 2006-januari 2007. Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Evaluatie van mentorprojecten
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom bij Leefstijl.
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Presentatie introductie BGL
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
Workshop Knallende ruzie
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Presentation Of Learning
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Ouderbetrokkenheid op het MBO
April ’17.
INFO - AVOND VMBO 3.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Coachen Maandag 14 juni 2006.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Stichting Visible Results
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Burgerinitiatieven.
Bloemschikken Modeshow bloemschikken in kleding.
ROC dag Alfa College Taco Groenhuis.
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
ZORGSTROOM CONCERT Het Zeeuws Orkest 27 januari 2013.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Social work Week 2.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Evaluatie Cursus.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Duurzame inzetbaarheid
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
LOB 4 MAVO Schooljaar
Duurzame inzetbaarheid
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Transcript van de presentatie:

Evaluatie pilot Februari 2006-januari 2007

Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.

Doel evaluatie n Verantwoording. n Inzicht krijgen in effecten en knelpunten. n We sluiten aan bij de bevinding van Veugelers: Wat betreft effecten kan er alleen sprake zijn van een eerste indicatie en aan beoordeling door de betrokkenen zelf (zelfrapportage).(W. Veugelers’ De waarde van een mentor-mentee relatie’, zie map)

Respons enquête n Zeven van de acht mentoren hebben de enquête terug gestuurd. n Een mentee heeft de enquête terug gestuurd.

Beginsituatie n 9 mentoren in de leeftijd van jaar. n 16 mentees in de leeftijd van jaar.

Resultaat pilot n 8 mentoren en 10 mentees hebben een volledig traject doorlopen.

Groep n 11 mentoren in de leeftijd jaar. n 12 mentees in de leeftijd jaar. n Sommige trajecten worden momenteel afgerond, anderen gaan nog tot het eind van het schooljaar door. n Ieder mentor heeft 6-8 gesprekken met zijn/haar mentee.

Thema’s evaluatie n Begeleiding van de mentor. n Organisatie van het mentorproject. n Contact mentor-mentee. n Verwachtingen. n Thema’s. n Resultaten. n Functie.

Begeleiding van de mentor n Voldoende voorbereid op de functie van mentor. n Training was ondersteunend. n Intervisie: was nuttig ‘een vorm van begeleiding waarin je je ei kwijt kon, samen over de positieve ervaringen kon praten, uitwisseling van ervaring waardoor je van en met elkaar leert’.

Organisatie van het mentorproject n In het begin vaag en onduidelijk, lange aanlooptijd. n Bij de matching kunnen de profielen beter op elkaar afgestemd worden. n De doelen waren voor de mentees niet helder: ‘Maak in het begin iets meer duidelijk over het hoe en waarom van het mentorproject. Schep bij het aangaan van de begeleiding ook duidelijkheid over de inzet en de verwachtingen van de mentees’. n Dit punt wordt ook bevestigd door de literatuur: ‘In de succesvolle relaties was het voor beide partijen duidelijk waarom ze daar zaten en wat ze probeerden te bereiken. De gesprekken waren zinvol omdat er naar iets toe werd gewerkt. In het, overigens geringe, aantaal mislukte relaties daarentegen hadden leernemer en mentor geen overeenstemming bereikt over het doel van de mentorrelatie en waren er geen afspraken gemaakt over de kennis die moest worden overgedragen’.(Opleiders in organisaties, zie map)

Contact mentor-mentee n Aantal contactmomenten: variërend van 3-8 keer. n Het organiseren van een eerste afspraak was vaak moeilijk, de mentor moest mailen en bellen om tot een afspraak te komen. Na het eerste contact verliep dit in de meeste gevallen soepeler. De mentor zorgde voor de continuïteit. n Plaatsen: café, thuis, school, station (wordt bevestigd door de literatuur, Vleugelers)

Verwachtingen n Van de mentor: ondersteunen, vraagbaak, ervaringen delen, initiatief van de mentee. n Van mentee: studieondersteuning, dat de mentor haar iets leert, dat de mentor stimuleert, een onafhankelijk iemand te kunnen spreken, ze wisten niet waarover het ging.

Thema’s n Hoe houd je je staande in een klas met mensen die zich met totaal andere zaken bezig houden. n Door welke activiteiten naast school blijf je gemotiveerd. n Verwachtingen van de ouders. n Zoeken naar bevestiging. n Uitstelgedrag. n Omgaan met psychiatrische ziekte, adhd, huiselijk geweld. n Hoe kun je de achterstand van school inhalen. n Stress. n Financiën.

Resultaten n Helpen plannen: letterlijk beter kijken om de opdrachten niet zo groot te zien. n Fijn dat er iemand naar je luistert en die er voor je is. n Het hervinden van de motivatie voor het afmaken van de opleiding. n Steun en aanmoediging: ‘Dit gaf hen de moed om hun eigen weg in te slaan in plaats van te twijfelen of ze het wel of niet moesten doen’ n Een keuze maken; ‘Ze is tot het besluit gekomen dat ze hulp nodig heeft en ze heeft een afspraak gemaakt met de huisarts en gaat sinds kort naar de psycholoog’.

Functie n Voornamelijk supporter en praatpaal.

Verbeterpunten n Vaker intervisie. n Doelen helder. n Meer achtergrondinformatie over de leeftijdgroep, waar zijn zij mee bezig. n MBO-student meer informatie geven. n Het aantal bijeenkomsten tussen mentor en mentee vaststellen (minimum en maximum).

Vormgeving mentorproject studiejaar n Zowel op ROC ASA als ROC Midden Nederland. n Zowel in Utrecht als in Amersfoort. n De HBO studenten gaan naar het ROC toe. n Afspraken met het MBO over aantallen. n Warme contacten op alle niveaus. n Literatuur over de leefwereld van MBO-ers voor studenten. n Een klein ‘onderzoekje’ door studenten over mentoring. n Eventueel onderzoek vanuit het lectoraat.