Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
1 Zicht op OpenER Resultaten en effecten van een experiment met Open Educational Resources Robert Schuwer Fred Mulder.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Digitale leermiddelen in het mbo
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Opbrengstgericht werken
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Workshop contentstrategie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Wet inburgering Heleen Veringa
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 1 Presentatie onderzoek TNO en CLU ‘Effecten van businessmodellen.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Wat nou, pensioencrisis?
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Aenova Software Hans van der Last Algemeen Directeur Aenova Software
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Leerlingen ontwikkelen apps
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Customize!.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
13:00 uurOpening 13:10 uurKeynote door dr.ir. Robert Schuwer (Lector Open Educational Resources – FH ICT) 14:10.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Kluwer The end of Publishing
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Doelstelling vanaf het begin
Transcript van de presentatie:

Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen

Agenda Ontstaan van de mythen Werkvorm bij deze presentatie De zeven mythen Afsluiting 2

Ontstaan van de mythen Begin 2009 diverse initiatieven –Open Universiteit en TU Delft open leermiddelen in HO –VO: DigilessenVO, Digischool,… –Advies Onderwijsraad in september 2008 –Lancering idee van Wikiwijs december 2008 Veel aannames rondom open leermiddelen Zeven aannames op een rijtje gezet 3

Open Open is meer dan gratis: –Reuse: hergebruik van materiaal zoals het wordt aangeboden –Redistribute: delen van het materiaal met derden –Revise: aanpassen van het materiaal aan lokale gebruikscontext –Remix: combineren van materiaal met andere elementen 4 (Bron: David Wiley

Werkvorm Met een mythe als uitgangspunt ervaringen na 1,5 jaar Wikiwijs Eindigend met een vraag aan jullie Iemand van jullie selecteert een mythe Maar.... Die persoon beantwoordt ook de vraag bij die mythe Met dank aan Martin Weller voor het idee van deze werkvorm 5

6 Gratis leermiddelen zijn inferieur Oude leermiddelen zijn inferieur Gratis is gratis Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen Leraren krijgen weer een taak erbij Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Afsluiting

Gratis leermiddelen zijn inferieur Veronderstelling: –goedkoop = duurkoop –Ontwikkeling van gratis leermiddelen: geen kwaliteitskader en –processen aanwezig Standpunt VO-Raad –Kwaliteitszorg moet georganiseerd worden anders is dit geen mythe Standpunt Wikiwijs: –Kwaliteit zichtbaar maken Ervaringen Wikiwijs: –Vindbaarheid mager door kwaliteit metadata 7 Terug Moet Wikiwijs een kwaliteitsdrempel inbouwen?

Oude leermiddelen zijn inferieur Veronderstelling: –Oud ≠ Verouderd! –Oude leermiddelen niet direct inzetbaar Niet actueel –Maar kunnen nog steeds waardevol zijn Extra opgaven Standpunt Wikiwijs: –Geen eis aan actualiteit Voorstel gebruiker: –Voeg datum plaatsing toe aan leermateriaal 8 In welke situaties maakt u gebruik van oude leermiddelen (zeg ouder dan 10 jaar)? Is dat bij gebrek aan beter of omdat ze nog steeds waardevol zijn? Terug

Gratis is gratis Veronderstelling: –Iemand betaalt voor creatie en beschikbaar stellen Ervaringen Wikiwijs: –Bedenken businessmodel voor na de projectfase 9 Zou altijd datgene wat met publieke middelen wordt gemaakt om niet beschikbaar moeten worden gesteld onder een open licentie? Terug

Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen Tegenvoorbeelden: –Open source software –Marketinginstrument (OU, TU Delft) –Flatworldknowledge –Muziekindustrie (Radiohead) –Ervaring OU: vraag naar betaalde uitgave Ervaringen Wikiwijs: –Partijen hebben toegang tot professionaliseringsmaterialen –Gebruikers voegen verwijzingen naar gratis leermateriaal toe waar dit ook toeleidt naar commercieel materiaal (OU!) –Steeds meer partijen bieden hun (leer)materiaal aan aan Wikiwijs 10 Voor welke toegevoegde waarde bent u bereid te betalen als er ook een open variant zou bestaan van een open leermiddel? Terug

Leraren krijgen weer een taak erbij Veronderstelling: –Iedereen zou digitaal leermateriaal moeten gaan maken –Er zijn stimulansen nodig vanuit management Anders dan financieel? Ervaringen Wikiwijs: –Steeds meer scholen geven dit als taak, maar niet ernaast –Stimulering door schoolmanagement om (open) digitale leermiddelen te gebruiken als aanvullend leermateriaal 11 Zou in het VO (net als in HO) een ondersteuningsteam (geen docenten) moeten ondersteunen in het maken van digitaal leermateriaal? Terug

Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit Veronderstelling: –Niet meer zichtbaar bij hergebruik wie de oorspronkelijke auteur is – regel, maar is dat ongewenst? Ervaringen Wikiwijs: –Bij benaderen collectiehouders nog steeds veel gehoord argument –Niet alleen financiële argumenten maar ook angst voor ongewenst hergebruik 12 Wat zou voor u de belangrijkste reden zijn om eigen ontwikkeld materiaal niet te delen? Terug

Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Veronderstelling: –Bedoeld is papieren schoolboeken –Soms leert persoon beter uit ouderwets tekstboek (Meyer) Ervaringen Wikiwijs: –Tendens E-book: gaat langzaam –Massamaatwerk (printing on demand vanuit Wikiwijs) –Gemaksargument (Baraniuk) –Leerlingen willen ook wel “gewoon” papieren materiaal (DVO) 13 Gelooft u in volledig digitaal vormgegeven leermateriaal? Waarom (niet)? Terug

Afsluiting Zijn de mythen echte mythen of zijn ze reëel? –Gratis leermiddelen zijn inferieur –Oude leermiddelen zijn inferieur –Gratis is gratis –Met open leermiddelen is nauwelijks geld te verdienen –Leraren krijgen weer een taak erbij –Open leermiddelen lokken ongewenst free riders gedrag uit –Schoolboeken zullen op den duur verdwijnen Zijn er nog mythen ongenoemd gebleven? 14

15 Terug Dank voor uw aandacht!