Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Mediërend leren op bs. Theresia
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
De historie & de toekomst
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Pastoraal op school.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Samenwerken in burgerschap
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Voorstelling 6de leerjaar
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.

OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Cursus Intern Cultuur Coördinator
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Eerstejaarsproblemen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Kansen voor transformatie
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
Pedagogiek als beroep.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Sint-Jozefsinstituut
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs Hogeschool Windesheim

Wat er speelt… in de samenleving Ontkerkelijking Individualisering Pluralisering Ontzuiling

Wat er speelt…in levensbeschouwelijk onderwijs Samenwerkingsscholen Leerling- en studentgestuurd onderwijs Verlegenheid met verhouding tussen geloofstraditie en diversiteit leerlingen Openbaar onderwijs en levensbeschouwing Kerndoelen t.a.v. burgerschapsvorming

Janna ‘Ik geloof niet. Tenminste: ik geloof wel in mezelf! Maar ik denk niet dat er iemand is die ons gemaakt heeft of zo. Soms geloof ik wel dat er iets is. Maar dat weet ik niet zo goed. Sommige Bijbelverhalen ken ik wel. Van Noach, en van die herders enzo. Maar meestal vind ik het moeilijk. Ik vind het wel heel belangrijk om met kinderen na te denken over het leven. En de dood ook. Daar zijn ook heel veel verhalen over geschreven. Ik denk bv. dat er sprookjes zijn waar we veel van kunnen leren. Vind ik mooi.’

Emiel ‘Ik ben christelijk opgevoed. Ik geloof ook. Het komt er niet van om elke week naar de kerk te gaan. Ik vind het belangrijk dat de kinderen die ik lesgeef de Bijbelverhalen horen. Dat is toch de basis van alles. Als je leeft volgens de Bijbel ben je een goed mens. Ik lees zelf niet heel vaak in de Bijbel, maar ik vind het wel heel interessant om er meer over te weten te komen. Want dan kun je er met kinderen ook beter over praten. Ik vind ook dat een christelijke school bij een sollicitatie moet vragen naar het geloof van iemand.’

Het kind en de grote verhalen. Religie en levensbeschouwing verdwijnen niet, maar veranderen van vorm en functie. Ten tweede, en in samenhang daarmee, zien we een sterke toename van individualisering en pluralisering.

Missie Pabo Windesheim ‘In samenspraak en samenwerking met het werkveld worden studenten, leerkrachten en scholen ondersteund bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijs dat speciaal is voor elk kind en elke student, zodat ieder op zijn of haar manier kan excelleren. De opleiding draagt bij aan landelijke, regionale en plaatselijke expertise- en beleidsontwikkeling op het gebied van onderwijs met pedagogische kwaliteit, dat uitnodigt en uitdaagt tot leren, dat vanzelfsprekend uitgaat van diversiteit en waarin de ontwikkeling van burgerschap en de eigen identiteit centraal staat.’

Uit het opleidingsplan ‘De opleiding kiest voor levensbeschouwelijk onderwijs waarin sprake is van een inter-levensbeschouwelijke dialoog en waarin studenten perspectief wordt geboden om een persoonlijke levensbeschouwelijke visie te ontwikkelen vanuit een kritische houding. Er is expliciet aandacht voor de identiteitsontwikkeling van studenten en de opleiding ziet de levensbeschouwelijke ontwikkeling als onderdeel daarvan. Wij beschouwen de vormgeving van de identiteit van onze opleiding niet enkel als gericht op activiteiten op het gebied van levensbeschouwelijke vorming (smalle identiteit), maar wij staan een identiteitsvisie voor waarbij de levensbeschouwelijke visie vanzelfsprekend deel uitmaakt van het onderwijs als geheel (brede identiteit).’

Levensbeschouwelijke identiteit Pabo Windesheim Een open pabo met christelijke wortels! Volop ruimte voor jouw persoonlijke levensbeschouwing ! - openbaar basisonderwijs - prot-chr. basisonderwijs Keuze uit bevoegdheid voor: Oefenen van dialoog met kinderen over hun eigen levensvragen Kennismaking met diversiteit aan levensbeschouwingen

Stage en levensbeschouwelijke identiteit Voorwaarden aan denominatieve stage. Opdrachten voor vakdidactisch portfolio.

Onderwijseenheden en vakinhouden Jaar 1 Geestelijke stromingen – 1 EC De student doet kennis op van levensbeschouwelijke stromingen, ontmoet vertegenwoordigers en ervaart kunstzinnige uitingsvormen. Aansluitend bij kennisbasis GS. Levo en narrativiteit – 3 EC De student heeft kennis van theorie over het gebruik van verhalen in het levensbeschouwelijk onderwijs op de basisschool en kan zijn persoonlijke keuzes voor het gebruik van deze narratieve bronnen bij levensbeschouwelijk onderwijs op basis van bronnen beargumenteren. Differentiatie in colleges en afronding. Jaar 2 Identiteit – 2 EC De student is zich bewust van de invloed van zijn persoonlijke identiteit op de identiteitsontwikkeling van kinderen in de basisschool, als van zijn invloed op de vormgeving van de identiteit van een basisschool. Differentiatie in colleges en afronding

Onderwijseenheden en vakinhouden Jaar 4 Eindonderzoek levo – 3 EC De student laat zien dat hij een persoonlijke visie op identiteit heeft ontwikkeld, en vanuit levens-beschouwelijke pedagogiek, levensbeschouwelijke didactiek, exegese en/of (levensbeschouwelijke) vormgeving van de identiteit van een basisschool levensbeschouwelijk onderwijs kan ontwikkelen. Differentiatie in afronding. (facultatief) Afstudeerproject – 9 EC De student doet theoretisch en empirisch onderzoek vanuit een onderzoeksvraag die relevant is voor de uitoefening van zijn educatieve werkzaamheden.

Het vizier ‘De student is startbekwaam als leerkracht die, vanuit een persoonlijke identiteit, in dialoog met levensbeschouwelijke inhouden en waarden bij kan dragen aan de vorming van kinderen met aandacht voor hun levensvragen. Daarnaast wordt de student opgeleid tot leerkracht die inhoudelijk kan bijdragen aan de vormgeving van de identiteit van de basisschool.’

En de basisschool…? Waartoe leiden we op?

1. De leerkracht sluit aan bij leerlingen en hun levensbeschouwelijke diversiteit. Geen dominantie van één levensbeschouwelijke traditie. Elke vraag en elk antwoord van de leerlingen is waardevol. Levensbeschouwelijk onderwijs is niet langer zuilgebonden. Voor de leerkracht is geen verbondenheid met een specifieke traditie vereist. De leerkracht heeft een open en inclusieve houding.

2. De leerkracht stelt de identiteitsvorming van de leerling centraal. Het levensbeschouwelijk onderwijs gaat niet voornamelijk om toetsbare vormingsprocessen en kennis, zoals die van levensbeschouwelijke tradities of maatschappelijke verschijnselen. Bij de vorming van identiteit wordt meer van de leerling (en de leerkracht) gevraagd dan cognitieve vermogens en kennis.

3. De leerkracht integreert verschillende vormingsgebieden in één vormingsgebied. Hierbij kunnen we denken aan geestelijke stromingen, actief burgerschap, ethiek, filosoferen, sociaal-emotionele vorming, seksuele diversiteit, yoga, vredeseducatie en levensbeschouwelijke vorming. Deze vormingsgebieden zijn van belang of zelfs verplicht voor elke school, ongeacht de denominatie. Een nieuw vormingsgebied dat bestemd is voor alle leerlingen.

4. De leerkracht kan levensvragen stellen met het oog op een hermeneutisch-communicatief proces: Het verhaal van de leerling Het verhaal van (een) levensbeschouwelijke traditie(s)/bron(nen) Het verhaal van andere leerlingen Het verhaal van de leerkracht

5. De leerkracht is deskundig. Zij/hij heeft kennis van levensbeschouwelijke inhouden als verhalen, symbolen en rituelen. Zij/hij bereidt de levensbeschouwelijke inhouden zorgvuldig voor en weet hij welke stappen er in de activiteit door de leerlingen en door hem ondernomen kunnen en moeten worden. Zij/hij besteedt aandacht aan de levensbeschouwelijke geletterdheid van de leerlingen: de kennis van en begrip voor de achtergronden van deze verhalen, symbolen en rituelen.

Vergezicht? Een school waar ruimte wordt gegeven aan de levensbeschouwelijke eigenheid en diversiteit van leerlingen. Een school waar geput wordt uit een verscheidenheid van levensbeschouwelijke tradities en bronnen. Een school waar vragen en verwondering centraal staan.

Vriendelijke groet… Meer info? i.van.ruler@windesheim.nl www.twitter.com/pabowindesheim erik.renkema@windesheim.nl www.twitter.com/erikrenkema www.facebook.com - Zintuig www.windesheim.nl/onderzoek/onderzoeksthemas/theologie