Bezoek Huize Roborst Vlaams Ruraal Netwerk Leader-project Natuurbeleving bij ouderen Donderdag 14 juni 2012 WELKOM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Curaçao.
academisch erfgoed 15 mei 2014
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Mag ik u voorstellen ....
Nieuwsbrief 12 april 2013 Agenda: Maandag 15 april: groep 3 Blijde wei Dinsdag 16 april: groep 4 Blijde wei Woensdag 17 april: Juffendag/Lustrum Maandag.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Lorenzo Coene 1BaSW C. Auteurs  Laura Dorland  Jacomine de Lange.
Welkom op de ouderavond van klas 3
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Damme en Knokke-Heist V OORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
NatuurWijs: educatie in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug De klas uit, het bos in UNO 19 januari 2012 Annemarieke Holland/Charlotte Robben.
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Welkom op onze informatieavond !
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
PROJECT Natuurtuin bij een woon- en zorgcentrum
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Lancering Traject
Basisschool Op De Horst
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De Bolster Sambeek - buitenruimte.nu - november 2014.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Welkom Werkatelier Dommelvallei Donderdag 16 juni –17.30 uur
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Dienstverlening & Producten
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
samen in verbondenheid
District Midden Brabant
Ouders en school samen Maart 2016
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Uitwisseling Denemarken
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Bezoek Huize Roborst Vlaams Ruraal Netwerk Leader-project Natuurbeleving bij ouderen Donderdag 14 juni 2012 WELKOM

Projectidee De oude kloostertuin bij het woonzorgcentrum was in de loop der jaren niet echt aantrekkelijk en toegankelijk meer voor onze ouderen om er in te wandelen, te vertoeven, te genieten. Daar wilden wij verandering in brengen door de tuin aan te leggen volgens de noden van onze oudere bewoners. We wilden er een echte ‘belevingstuin’ van maken.

Hoe gingen we tewerk? Aan het RLVA (Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen) en aan de Hogeschool Gent, afdeling tuinarchitectuur, te Melle werd gevraagd een studie te maken over deze site en voorstellen te doen. Studenten werkten 13 ronduit prachtige voorstellen uit waarvan er een vijftal werden weerhouden. De filosofie in al die voorstellen was : zorgen voor natuurbeleving, wandelpaden, gezellige zithoekjes creëren en een natuurlijke biotoop voor de vogels realiseren. Omdat koken geld kost, zou dit project in fasen gerealiseerd worden.

Van idee naar project Op 13 maart 2009: eerste brainstormvergadering met de Leader-coördinator Conclusies : ouderen die op het platte land hebben geleefd, zijn vaak opgegroeid in nauwe relatie met de natuur. Die band met de natuur terug herstellen kan voor hen een belangrijke meerwaarde betekenen en hen herinneren aan mooie belevenissen uit het verleden. Terug fysiek de natuur ingaan, planten te ruiken vogels te zien en te beluisteren kan voor hen een grote geestelijke voldoening zijn. Daarnaast groeide bij de initiatiefnemers ook het besef dat bij heel wat ouderen een schat aan kennis over de natuur kan aanwezig zijn. Kennis die dreigt verloren te gaan voor de volgende generaties. Het immaterieel erfgoed dat door dergelijk initiatief zichtbaar en tastbaar kan worden zou moeten vastgelegd worden. Daarom werd ook Vormingsplus bij het project betrokken. Op de inspiratiedag die Vormingsplus samen met Leader organiseerde werd het thema uitvoerig behandeld en verschillende projecten in die zin voorgesteld.

Ook andere woonzorgcentra werden betrokken Gezien de belangrijkheid van het project werden ook andere woonzorgcentra uit de Vlaamse Ardennen aangesproken. Naast Huize Roborst uit Zwalm waren ook Home Sint-Petrus uit Kruishoutem, Home Vijvens uit Zingem, Home Sint-Franciscus uit Kluisbergen en WZC Haagwinde uit Maarkedal geïnteresseerd. Door RLVA werd bij Leader het project ingediend om het geheel, met steun van Europa, Vlaanderen en de Provincie te realiseren. periode 1 januari 2010 tot 30 juni 2012

Samenwerkingsovereenkomst tussen de partners binnen het Leaderproject Te realiseren projectdoelen: op jaarbasis 4 seizoensactiviteiten organiseren voor de ouderen, waarbij op verschillende manieren de natuur wordt benaderd personeel van de rusthuizen vorming en middelen bezorgen om met de ouderen natuurbelevingactiviteiten te doen met (oude) voorwerpen, met dieren en planten de ouderen hun interesse wekken en verhalen van vroeger naar boven brengen de opgetekende verhalen verwerken tot een toegankelijke en aantrekkelijke bundel kinderen en ouderen in contact brengen met elkaar in het leerproces rond natuur pilootmatig werken rond een voorbeeldtuin voor ouderen een pakket rond natuurbeleving voor ouderen uitwerken als voorbeeld voor iedereen die met ouderen werkt.

Projectuitvoering Uitwerking en uitvoering van de natuurbelevingsactiviteiten voor ouderen: Brainstormsessie: Onmiddellijk na start project moet brainstormvergadering met de begeleiders/animatoren van de rusthuizen gehouden worden. Wat kan, mag, is wenselijk? wat is er allemaal praktisch nodig voor de verschillende soorten activiteiten. Vorming: Voor de start van de eerste activiteiten met bewoners rusthuizen, namen de begeleiders, animatoren en/of vrijwilligers deel aan een vorming van 4 sessies (1 sessie = 1 halve dag). Inhoud: basis natuurinzicht, technieken om herinneringen op te halen, hoe vrijwilligers betrekken, veiligheid... In het tweede jaar werd nog een verdiepingsdag voorzien  

Projectuitvoering (vervolg) De natuurbelevingsactiviteiten zelf: De nadruk van de activiteiten ligt op natuur, beleving, reminiscentie. In de 5 rusthuizen werden 8 activiteiten uitgewerkt en begeleid gespreid over 2 jaar (= per seizoen 1 activiteit): Er werd gestart in april-mei 2010 met elk seizoen 1 activiteit in elk rusthuis en dit tot en met februari van 2011. Tussen de activiteit van het 1e en 2e rusthuis werd 1 week gelaten om bijsturing mogelijk te maken.   Voor de zomeractiviteiten van het tweede jaar werd een klas van de 3e graad uit een naburige school te betrokken om mee naar buiten te gaan met de ouderen. De kinderen konden samen met de ouderen leren, maar vooral van elkaar (ouderen – kinderen). Kinderen van die leeftijd kunnen de rolstoelen te duwen van de ouderen, hen helpen om materiaal (bloemen...) te verzamelen. Voor die klassen werden de leerkrachten vooraf uitgenodigd om een activiteit mee te komen volgen in het rusthuis.   3 Reminiscentie, herinneringen vastleggen Tijdens de activiteiten met de ouderen worden de verhalen, herinneringen van de ouderen opgetekend door een notulist. De opgetekende verhalen komen in een bundel (tekst + tekeningen). In elk rusthuis zal bij 1 sessie gedurende de projecttermijn een tekenaar aanwezig zijn. Deze bundel kan gratis worden verdeeld of verkocht worden.

Projectuitvoering (vervolg) Voorbereiding per activiteit: Elke nieuwe activiteit (8 verschillende) werd door de projectmedewerker uitgewerkt. Minstens een week voorafgaand aan elke activiteit werd hetzelfde programma tijdens 1 sessie afgewerkt met alle begeleiders/animatoren uit de 5 rusthuizen samen. Samenstelling “natuurbelevingskoffer”: Tijdens het project worden de aangemaakte natuureducatieve materialen en oude voorwerpen samengebracht in een natuurbelevingskoffer. Er wordt een handleiding gemaakt, waarbij per activiteit een handleidingsfiche insteekt, maar waarbij later nog fiches voor nieuwe activiteiten kunnen bijgevoegd worden. Het is dus een groeikoffer.  

Projectuitvoering (vervolg) 2.2 Huize Roborst werd door RLVA begeleid bij de aanleg van de piloot-belevingstuin: fruitbomen met oude fruitsoorten en kleinfruit (pluktuin) struiken en bomen voor vogels, insecten en kleine zoogdieren bloemenweide met paden nestkasten stuk voor dementerenden plantenbakken op rolstoelhoogte

Onze natuurbelevingstuin

Projectuitvoering (vervolg) Reminiscentie, herinneringen vastleggen Tijdens de activiteiten met de ouderen werden de verhalen, herinneringen van de ouderen opgetekend door een notulist. De opgetekende verhalen komen in een bundel (tekst + tekeningen). In elk rusthuis was bij 1 sessie gedurende de projecttermijn een tekenaar aanwezig zijn.

Orgelpunt van het project Op 20 september zal er een studiedag doorgaan waarbij de opgedane inzichten en vaardigheden worden uitgedragen naar de sector.