Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Mediërend leren op bs. Theresia
Martin Euwema leren van conflict
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Methodisch begeleiden
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Drieslag functioneel rekenen
Maatschappelijk Aanbesteden
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Kwaliteitszorg in het Schotse onderwijs
Leren in en door organisaties
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Begeleiden van het B-leerproces
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
De competente projectleider
Vernieuwing verzorging
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Convenant VSV: Maatregel 3 Monitor overgang VMBO-MBO Zuidoost Brabant.
Vaardigheid onderwijs
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Personeelsessie LOKO.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Werken met de Friese meldcode
Aan de slag met vakmanschap
De puzzel past steeds beter
Expertise development how to bridge the gap between school and work.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Onderwijszorgconsulenten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Werkwijze telefoon & balie
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013

Deel 1: over kennis op school en in de praktijk

Kennis belangrijk? Ja! -Onderzoek Dijk 12, 2011, in opdracht van OC&W -Ontstaan BPV-protocol: afspraken over kwaliteitsverbetering BPV. Belangrijk: MEER EN ACTUELE KENNIS -Convenant tussen werkgeversorganisatie Zorg, MBO- Raad en Calibris voor implementatie van BPV-protocol Al gerealiseerd: - Meer kennis in KD’s -Servicedocumenten kennis GGZ, Ziekenhuizen, VVT, GHZ -Kennisbundels en kennispleinen

Verschillen in kennisleren (ECBO 2010) School: -Kennis is product -Bewust gericht op kennisleren, expliciet -Mentale bezigheid -Veelal zonder context -Scheiding kennis- praktijk -Nadruk op individueel leren Stage/BPV -Werk is product -Kennisleren vaker onbewust, impliciet -Handelen centraal -In context -Onbenoembare kennis (‘tacit knowledge’) - Gezamenlijk leren

Naar gezamenlijkheid Samen optrekken door vaststellen: Welke kennis leer je beter aan op school, welke in de praktijk? (achtergrondkennis vs. handelings- kennis etc.) Hoe combineer je aanleren van vaardigheden direct met theorie/ kennis (reflectie)?

Naar gezamenlijkheid Hoe kom je tot uniforme kennis tussen school en praktijk? Hoe zorg je voor de verdeling van expertise tussen school en praktijk? Conclusie: Afstemming gevraagd!

Deel 2 Over samenwerken wat betreft kennis tussen school en praktijk

Samenwerken aan kennen Uitgangspunt: -School en praktijk zijn beide opleiders -Taakverdeling vereist, maar onderling afgestemd -School en praktijk versterken elkaar -Beroepsgericht onderwijs vraagt zo sterk mogelijke integratie van kennis/theorie en praktijk

Samenwerken aan kennen Stappen 1 t/m 10 Stap 1: Hanteer duidelijke uitgangspunten. Stap 2: Breng mogelijke partners in kaart Stap 3: Benader mogelijke partners Stap 4: Begin met een klein samenwerkingsverband Stap 5: Sluit kort met je leidinggevende/management Stap 6: Creëer een open sfeer Stap 7: Leg gezamenlijke uitgangspunten/doelen vast (ook financiële afspraken) Stap 8: Maak een planning Stap 9: Aan de slag Stap 10: Evaluatie halverwege en aan het eind