Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013
Deel 1: over kennis op school en in de praktijk
Kennis belangrijk? Ja! -Onderzoek Dijk 12, 2011, in opdracht van OC&W -Ontstaan BPV-protocol: afspraken over kwaliteitsverbetering BPV. Belangrijk: MEER EN ACTUELE KENNIS -Convenant tussen werkgeversorganisatie Zorg, MBO- Raad en Calibris voor implementatie van BPV-protocol Al gerealiseerd: - Meer kennis in KD’s -Servicedocumenten kennis GGZ, Ziekenhuizen, VVT, GHZ -Kennisbundels en kennispleinen
Verschillen in kennisleren (ECBO 2010) School: -Kennis is product -Bewust gericht op kennisleren, expliciet -Mentale bezigheid -Veelal zonder context -Scheiding kennis- praktijk -Nadruk op individueel leren Stage/BPV -Werk is product -Kennisleren vaker onbewust, impliciet -Handelen centraal -In context -Onbenoembare kennis (‘tacit knowledge’) - Gezamenlijk leren
Naar gezamenlijkheid Samen optrekken door vaststellen: Welke kennis leer je beter aan op school, welke in de praktijk? (achtergrondkennis vs. handelings- kennis etc.) Hoe combineer je aanleren van vaardigheden direct met theorie/ kennis (reflectie)?
Naar gezamenlijkheid Hoe kom je tot uniforme kennis tussen school en praktijk? Hoe zorg je voor de verdeling van expertise tussen school en praktijk? Conclusie: Afstemming gevraagd!
Deel 2 Over samenwerken wat betreft kennis tussen school en praktijk
Samenwerken aan kennen Uitgangspunt: -School en praktijk zijn beide opleiders -Taakverdeling vereist, maar onderling afgestemd -School en praktijk versterken elkaar -Beroepsgericht onderwijs vraagt zo sterk mogelijke integratie van kennis/theorie en praktijk
Samenwerken aan kennen Stappen 1 t/m 10 Stap 1: Hanteer duidelijke uitgangspunten. Stap 2: Breng mogelijke partners in kaart Stap 3: Benader mogelijke partners Stap 4: Begin met een klein samenwerkingsverband Stap 5: Sluit kort met je leidinggevende/management Stap 6: Creëer een open sfeer Stap 7: Leg gezamenlijke uitgangspunten/doelen vast (ook financiële afspraken) Stap 8: Maak een planning Stap 9: Aan de slag Stap 10: Evaluatie halverwege en aan het eind