Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Good practice 2 Het vakcollege techniek is een samenwerking tussen vmbo (Maris Vakcollege techniek) en mbo (ROC Mondriaan techniek) Jonge talenten stimuleren.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
BWI praktijkopdrachten
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Opbrengstgericht werken
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Taalbeleid.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Sectorwerkstuk Den Bosch
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
Informatieavond groep 7
Trainer Basisvaardigheden Spelling
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
VSV Maatregel 5: Digitaal Doorstroomportfolio
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Wat gaat er allemaal veranderen?
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 4 maart 2013.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Informatieavond groep 8
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Informatieavond groep 8
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
en het leerlingvolgsysteem
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Welkom. Inhoud Algemeen Specifiek groep 8 Trefwoord - Alledaags thema - Bijbelverhalen - Spiegelverhalen - Lied van de week.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
taal speelt een rol in alle vakken
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld Marijke de Jong, Maris College Janneke Oosterman, CPS

Resultaat met taalbeleid Maris College in Den Haag Een school met taalambities

Resultaat met taalbeleid Presentatie De keuzes Werkwijze Aanpak op de locaties Succesfactoren Uitdagingen

Resultaat met taalbeleid KEUZES Taalcoördinator Taalexpertisecentrum CPS Januari 2008

Resultaat met taalbeleid Taalcoördinator Marijke de Jong Inhoudelijk expert taal Beleidsadviseur directie Beleidsuitvoerder Docente Nederlands Sectieleidster Taalcoördinator 50% aanstelling

Resultaat met taalbeleid Taalbeleid Maris College Leerlingresultaten centraal Hoge doelen stellen Plan van aanpak maken Werkwijze eigen maken Aan het werk Resultaten meten Resultaten en werkwijze evalueren Werkwijze bijstellen indien nodig

Resultaat met taalbeleid Bouwen aan taalprestaties - de docenten en de schoolleiders doen er toe! Leerlingen Docenten Schoolleiders

Resultaat met taalbeleid Taalexpertisecentrum - Locatie Kijkduin

Resultaat met taalbeleid Taalexpertisecentrum Kijkduin Onderwijs Minder handen voor de klas Klassen van niet meer dan 15 leerlingen Taalextra uur (klas 1 en 2, 4x per week) Vrij lezen (iedereen, half uur per dag) Protocol dyslexie VO Engels voor dyslectische llen Referentiekader

Resultaat met taalbeleid Werkwijze Taalexpertisecentrum Leerlingresultaten centraal in de aanpak Hoge doelen stellen - 80% van de leerlingen binnen 2 jaar op het bln dat bij hun schoolniveau hoort - leerlingen worden goede (vrije) lezers op hun eigen niveau Evidence-based aanpak indien aanwezig - veel, vrolijk en vrij lezen Durven te onderzoeken indien nodig - Volg- en adviestoetsen Cito in klas 1 en 2 - Toetsen referentiekader “taal en rekenen” in klas 3 en 4 - Programma taalextra uur Samenwerking binnen Den Haag

Resultaat met taalbeleid Locatie Houtrust Pilot school ‘doorlopende leerlijn taal’ Invoeren referentiekaders in vakwerkplan Training “activerende taaldidactiek” voor alle docenten Pilot school ‘effectieve aanpak lezen’ Veel vrolijk en vrij lezen Thematisch lezen (in ontwikkeling)

Resultaat met taalbeleid LOCATIE MIENT Docentenscholing didactiek van het lezen referentiekader Verhogen spellingsniveau Aanpak in de les handschrift spelling

Resultaat met taalbeleid LOCATIE STATENKWARTIER Nieuwe school Jong docententeam Docentenscholing: referentiekader Aanpak in de les Vrij lezen Woordenschat Uniforme aanpak teksten Spelling

Resultaat met taalbeleid VAKCOLLEGE TECHNIEK Vmbo en mbo in één opleiding en in één gebouw In ontwikkeling: Geïntegreerde scholing: taalontwikkeling en beroepsontwikkeling gaan hand in hand

Resultaat met taalbeleid “SAME VOOR ONS EIGE” ROC Mondriaan Openbare bibliotheken Stichting lezen en schrijven Samenwerkingsverbanden

Resultaat met taalbeleid Succesfactoren Keuzes en ambities Doelgericht ‘Alle neuzen’ Schoolleiders gericht op het behalen van taalresultaten Een goede taalcoördinator Goede docenten Systematische aanpak gericht op constante verbetering Overschot aan aanmeldingen taalexpertisecentrum

Resultaat met taalbeleid Succesfactoren 6. De tijdsgeest Politieke steun Referentiekaders ‘Anderen’ met dezelfde doelen (bijv. ROC Mondriaan)

Resultaat met taalbeleid Resultaten van het taalbeleid Einde schooljaar: eerste leerlingresultaten Lessons learned Beoordeling van de inspectie Docenten en leerlingen hebben er zin in

Resultaat met taalbeleid Uitdagingen Leerlingen betrekken en verantwoordelijk maken Ouderbetrokkenheid LVS Integratie in alle vakken ( in ontwikkeling) Expertisecentrum voor de regio

Resultaat met taalbeleid DANK VOOR UW AANDACHT Contact? Marijke de Jong: m.djong@mariscollege.nl 06-447 544 54 Janneke Oosterman: j.oosterman@cps.nl 06-295 029 34