Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld Marijke de Jong, Maris College Janneke Oosterman, CPS
Resultaat met taalbeleid Maris College in Den Haag Een school met taalambities
Resultaat met taalbeleid Presentatie De keuzes Werkwijze Aanpak op de locaties Succesfactoren Uitdagingen
Resultaat met taalbeleid KEUZES Taalcoördinator Taalexpertisecentrum CPS Januari 2008
Resultaat met taalbeleid Taalcoördinator Marijke de Jong Inhoudelijk expert taal Beleidsadviseur directie Beleidsuitvoerder Docente Nederlands Sectieleidster Taalcoördinator 50% aanstelling
Resultaat met taalbeleid Taalbeleid Maris College Leerlingresultaten centraal Hoge doelen stellen Plan van aanpak maken Werkwijze eigen maken Aan het werk Resultaten meten Resultaten en werkwijze evalueren Werkwijze bijstellen indien nodig
Resultaat met taalbeleid Bouwen aan taalprestaties - de docenten en de schoolleiders doen er toe! Leerlingen Docenten Schoolleiders
Resultaat met taalbeleid Taalexpertisecentrum - Locatie Kijkduin
Resultaat met taalbeleid Taalexpertisecentrum Kijkduin Onderwijs Minder handen voor de klas Klassen van niet meer dan 15 leerlingen Taalextra uur (klas 1 en 2, 4x per week) Vrij lezen (iedereen, half uur per dag) Protocol dyslexie VO Engels voor dyslectische llen Referentiekader
Resultaat met taalbeleid Werkwijze Taalexpertisecentrum Leerlingresultaten centraal in de aanpak Hoge doelen stellen - 80% van de leerlingen binnen 2 jaar op het bln dat bij hun schoolniveau hoort - leerlingen worden goede (vrije) lezers op hun eigen niveau Evidence-based aanpak indien aanwezig - veel, vrolijk en vrij lezen Durven te onderzoeken indien nodig - Volg- en adviestoetsen Cito in klas 1 en 2 - Toetsen referentiekader “taal en rekenen” in klas 3 en 4 - Programma taalextra uur Samenwerking binnen Den Haag
Resultaat met taalbeleid Locatie Houtrust Pilot school ‘doorlopende leerlijn taal’ Invoeren referentiekaders in vakwerkplan Training “activerende taaldidactiek” voor alle docenten Pilot school ‘effectieve aanpak lezen’ Veel vrolijk en vrij lezen Thematisch lezen (in ontwikkeling)
Resultaat met taalbeleid LOCATIE MIENT Docentenscholing didactiek van het lezen referentiekader Verhogen spellingsniveau Aanpak in de les handschrift spelling
Resultaat met taalbeleid LOCATIE STATENKWARTIER Nieuwe school Jong docententeam Docentenscholing: referentiekader Aanpak in de les Vrij lezen Woordenschat Uniforme aanpak teksten Spelling
Resultaat met taalbeleid VAKCOLLEGE TECHNIEK Vmbo en mbo in één opleiding en in één gebouw In ontwikkeling: Geïntegreerde scholing: taalontwikkeling en beroepsontwikkeling gaan hand in hand
Resultaat met taalbeleid “SAME VOOR ONS EIGE” ROC Mondriaan Openbare bibliotheken Stichting lezen en schrijven Samenwerkingsverbanden
Resultaat met taalbeleid Succesfactoren Keuzes en ambities Doelgericht ‘Alle neuzen’ Schoolleiders gericht op het behalen van taalresultaten Een goede taalcoördinator Goede docenten Systematische aanpak gericht op constante verbetering Overschot aan aanmeldingen taalexpertisecentrum
Resultaat met taalbeleid Succesfactoren 6. De tijdsgeest Politieke steun Referentiekaders ‘Anderen’ met dezelfde doelen (bijv. ROC Mondriaan)
Resultaat met taalbeleid Resultaten van het taalbeleid Einde schooljaar: eerste leerlingresultaten Lessons learned Beoordeling van de inspectie Docenten en leerlingen hebben er zin in
Resultaat met taalbeleid Uitdagingen Leerlingen betrekken en verantwoordelijk maken Ouderbetrokkenheid LVS Integratie in alle vakken ( in ontwikkeling) Expertisecentrum voor de regio
Resultaat met taalbeleid DANK VOOR UW AANDACHT Contact? Marijke de Jong: m.djong@mariscollege.nl 06-447 544 54 Janneke Oosterman: j.oosterman@cps.nl 06-295 029 34