Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Ik wens je De kracht van god.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Mijn gegevens op het web!?
Samen werken aan een toekomst zonder Alzheimer
Woorden en tijd.....
Rien Boskeljon.
Men vraagt zich af waarom …??
Alzheimer Een haperend geheugen
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een haperend geheugen.
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
Op weg naar een dementievriendelijke gemeenschap
Nalatenschappenwerving
Woord van Leven November 2009.
Zomaar een kaartje.
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
WELKOM OP TOV!.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Een haperend geheugen.
De collecte is bestemd voor Red een Kind. Red een Kind Red een Kind helpt kwetsbare kinderen en gezinnen in Afrika en Azië. Dit is Njoroge. Hij is zes.
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Aan de slag met de BETERapp
Wat ik wil…..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsveranderingen bij dementie
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Presentatie Hans Eimers Ontmoeting-centrum Nieuwegein 13 februari 2015
Help! Verzuim voorkomen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Dictee 6.2 succes.
Altijd online!.
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Welkom ik maak me sterk.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Heel gewoon maar toch anders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Verbindend communiceren met ouders
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
DEMENTIE: over ziekte, zorg en samenleving
Kan je zien of iemand holebi is?
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Nee Zeggen!.
Contact maken en contact houden
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Dementie Nabij zijn.
Ook wij als Wijkracht!?.
Transcript van de presentatie:

Voorlichting voor winkeliers en (sport)verenigingen Dementievriendelijke gemeenschap

Programma 1. Cijfers en Feiten 2. Waarom is dit voor mij van belang? 3. Wat is dementie? 4. Beelvorming over dementie? 5. Hoe kan ik een persoon met dementie herkennen 6. Wat kan ik doen om te helpen . Korte uitleg van het programma/presentatie

1. Cijfers & Feiten 256.000 mensen, in 2040: 500.000 mensen! Men leeft gemiddeld 8 jaar met de ziekte Kans 1 op 5 dat men dementie krijgt 12.000 jongeren met dementie (< 65 jaar) 70% met dementie woont thuis 46% van de mantelzorgers is overbelast 300.000 mantelzorgers geven meer dan 20 uur zorg per week

Kunt u concrete voorbeelden geven wat u nu al meemaakt? 2. Waarom is dit voor mij van belang? Mogelijk hebben een aantal van uw klanten/leden dementie In de toekomst komen er zeker meer mensen met dementie bij die nog steeds van uw bedrijf gebruik willen maken Kunt u concrete voorbeelden geven wat u nu al meemaakt? Benadrukken dat mensen in de omgeving, zoals winkeliers daadwerkelijk wat kunnen betekenen voor mensen met dementie.

3. Wat is dementie? Er zijn verschillende vormen van dementie, echter zijn het allemaal vormen die zich in de hersenen afspelen en die zorgen voor: Problemen met het geheugen - Problemen met dagelijkse handelingen - Problemen met communicatie - Problemen met interpretatie Het is een progressieve ziekte, waarbij de eerste symptomen nauwelijks zichtbaar zijn, maar erger worden met de tijd. Niemand met dementie is het zelfde

4. Beeldvorming mensen met dementie Het beeld wat mensen vaak hebben bij een persoon met dementie is: Heel erg verward Hulp behoevend Wonen in een verzorgingshuis Kunnen niet communiceren Hebben geen controle meer Dit beeld wordt vaak door de media geschetst, echter de meeste mensen met dementie passen niet in dit stereotype beeld. Uitleggen dat mensen vaak nog veel zelfstandig kunnen met een beetje hulp van de omgeving. Naar mate de tijd vordert zal er ook meer hulp nodig zijn.

5. Hoe kan ik een persoon met dementie herkennen? Dat kan niet! Meeste personen met dementie zijn boven de 65 Sommige mensen met dementie vertellen het zelf en geven aan hoe ze hulp kunnen gebruiken Dat kan niet! Er zijn echter wel een paar algemene dingen te zeggen.

Let op de signalen die gegeven worden: - Zeggen dat ze verdwaald of verward zijn De klant is duidelijk op zoek naar iets, maar kan het niet vinden Weten niet goed wat ze in welke volgorde moeten doen Hebben problemen met betalen (geld of pinpas) Zelfbedieningsfaciliteiten zijn voor hun moeilijk te begrijpen Hebben problemen om uit de woorden te komen Hebben problemen met begrijpen wat jij ze vertelt - Vergeten te betalen Uitleggen dat dit natuurlijk een aantal oorzaken kan hebben wat niet te maken heeft met dementie. Normaal gesproken is het hoe jonger de persoon is, hoe minder vanzelfsprekend het is dat het dementie gerelateerd is, echter jonge mensen kunnen ook dementie krijgen.

6. Wat kan ik doen om te helpen? Als je ziet dat mensen moeite hebben met het vinden van producten, verdwaald lijken of eruit zien alsof ze niet weten wat ze moeten verwachten: Do: Benader mensen vriendelijk en vraag ‘ Hoe kan ik u helpen’ Don’t: Roep mensen niet van een afstand toe Do: Vaak is een vriendelijke manier van benaderen effectief bij mensen met dementie. Zo kunnen ze proberen uit te leggen hoe je kan helpen Don’t: Mensen met dementie hebben vaak hoor problemen of moeite met het herkennen waar de stem vandaan komt. Daarnaast is het ook vriendelijker om iemand direct te benaderen.

Do: - Vertel dat ze niet hoeven te haasten Als je ziet dat mensen moeite hebben met betalen en het gebruik van hun pinpas of het gebruik van een self- service: Do: - Vertel dat ze niet hoeven te haasten - Biedt aan om te helpen met het tellen van muntjes Help hen met het gebruik van de self- service en laat ze zien hoe het werkt Als mensen hun pincode zijn vergeten aanbieden om producten achter te houden zodat ze later terug kunnen komen. Don’t: Opjagen om op te schieten - Ongeduld laten merken, ook niet aan andere klanten Vraag ook naar voorbeelden van publiek

Wat kan ik doen als mensen met dementie moeilijk te begrijpen zijn? Sommige mensen met dementie hebben moeite met het vinden van woorden. Dit kan erger worden wanneer ze stress voelen of opgejaagd worden. Do: Goed luisteren, laat met je lichaamstaal ook zien dat je geconcentreerd luistert, en neem de tijd Begrijp je nog steeds niet wat de klant wil probeer het dan goed te raden en zeg zoiets als: Ik vind het moeilijk om het helemaal te begrijpen, maar bedoel je….. Als het vervolgens niet lukt laat mensen met dementie het zo mogelijk aanwijzen Mensen met dementie zijn soms nog wel goed in schrijven, vraag om het op te schrijven Zo mogelijk eigen voorbeelden

Wat kan ik doen als mensen met dementie mij niet goed begrijpen? Sommige mensen met dementie begrijpen niet meer goed wat je zegt, dit kan versterkt worden door stress, achtergrond geluiden of andere afleidingen. Do: Neem de tijd Probeer 1 punt per keer duidelijk te maken Probeer dingen simpeler te maken dan ze zijn Probeer op een gelijkwaardige hoogte te staan en maak oogcontact Probeer andere woorden te vinden Probeer je verhaal te ondersteunen met gebaren.

Wat als mensen met dementie vergeten te betalen? Niet betalen is een lastig probleem. Probeer er allereerst uit te komen of het echt geen diefstal is en denk aan uw eigen veiligheid. Als u de persoon herkent en u weet dat deze persoon dementie heeft dan kunt u hulp aanbieden. Mocht u iemand heel goed kennen dan kunt u natuurlijk altijd nog een betalingsregeling treffen. Mensen met dementie weten vaak wel dat ze moeten betalen, echter ze zijn het gewoon vergeten. Probeer er op vriendelijke wijze achter te komen. Bij een betalingsregeling kan natuurlijk altijd een gemachtigde langskomen om te betalen.

Wat als het echt niet werkt en je hulp nodig hebt? Bied mensen aan om tot rust te komen. Vraag of je mogelijk met iemand ( man, zoon, dochter) contact kan opnemen. Als dit alles niet helpt en de persoon met dementie heeft echt hulp nodig neem dan contact op met je manager. Ben je zelf de manager: - Lokale hulpinstanties - Lokale politie - Sociale diensten Na een kopje koffie en een rustige omgeving kunnen met mensen met dementie soms beter functioneren.

Inspiratie: Bekijk de Trailer: Klant blijf koning http://vimeo.com/73881076

Meer informatie Alzheimer Nederland biedt informatie over dementie, het herkennen en omgaan ermee Alzheimer Nederland wil heel Nederland dementievriendelijk krijgen. Doet u mee? Neem dan contact op met dementievriendelijk@alzheimer-nederland.nl Of kijk voor meer informatie op www.alzheimer-nederland.nl/dementievriendelijk

Steun ons werk per SMS Sms ‘alzheimer’ naar nummer 4333 en geef eenmalig € 2 euro (na aftrek van kosten ontvangt Alzheimer Nederland hiervan € 1,75). Uw bijdrage wordt verrekend met uw telefoonrekening of beltegoed.

Dank u voor uw aandacht.