Communiceren met ouders Studiedag A’pen 22/3/2012 Valerie De Smet
COMMUNICATIE
(Dan ben je met JEZELF bezig en niet met de ANDER) U en IK (NIET ik en U) (Dan ben je met JEZELF bezig en niet met de ANDER) - Waarom we 2 oren hebben en slechts 1 mond … - We hebben 3 jaar nodig om te leren spreken … om te leren zwijgen een heel leven …
OEI NLP (denken – voelen – doen) Oei = erkenning geven aan de ander Benoemen wat je ziet en hoort
Boodschap 7% verbale taal, 55% non-verbale taal, WAT je zegt 55% non-verbale taal, JE houding, gebaren, oogcontact, mimiek 38% para-verbale taal, toon, volume, ritme, stilte
MODEL - Eigen model van de wereld ≠ model dat de ander van de wereld heeft Je eigen model van de wereld ≠ hoe de wereld IS Het ene model is niet beter dan het andere Je eigen model loslaten!!!
Efficiënt communiceren = IK vestig mijn aandacht op U Bent U nog beschikbaar, is er oogcontact? Welke emoties, welke achtergrond hebt U? Focus op U, daarna pas aandacht vragen voor wat IK u wil meedelen (cf. internet: je kan er niet op als er geen verbinding is … eerst verbinding maken!)
Betekenis van communicatie De betekenis van COMMUNICATIE is NIET datgene wat je bedoelt maar WEL datgene wat de ander BEGRIJPT Concreet weten wat je wil overbrengen!!! Succesvolle communicatie = wat ik bedoel = aan wat de ander begrepen heeft
Verbindende communicatie Elk heeft waarneming, gevoel, behoefte en verzoek een niet vervulde behoefte is reden voor conflict
Luisteren … hoe? Kaderen wat doel is van uw luisteren Tijd maken Focus op de ander Empathie tonen Je eigen idee loslaten Openstaan voor de ander NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander) Vragen stellen Herhalen HJB (Hou Je Bek)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tWLiUH1erWA
Communicatie voor iedereen
Als communicatie niet vanzelf gaat … Wat is communicatie voor iedereen? Hoe komt het dat ouders niet reageren? Drie doelgroepen gecontacteerd: kansarmoede, handicap en allochtonen Onderzoek Resultaat: 7 elementen van communicatie voor iedereen
Goed om weten 1 op 5 Vlamingen heeft moeilijkheden met teksten lezen 1 op 4 Vlamingen haakt af als lezen iets meer moeite kost 1 op 7 Vlamingen is laaggeletterd. Zij hebben problemen met lezen van teksten op papier en websites
communicatie voor iedereen 7 elementen van communicatie voor iedereen
1. Bewuste keuze van communicatie MIX Wie is doelgroep? Wat is de boodschap? Wat gaan we inzetten? Flyers, affiches, website, … ALTIJD verschillende kanalen gebruiken
2. Vindbaarheid van info Vaak wordt de info TOEVALLIG gevonden bv. op affiche, toevallig surfen op de website, kind dat toevallig iets vertelt … STEEDS checken of de info ook tot bij de ouders komt zonder internet, bij de ouders die nooit op school komen, bij de ouders die geen andere ouders kennen, …
3. Logica Logische opbouw en structuur Zo mogelijk inhoudsopgave GEEN herhalingen Praktische info APART, op één opvallende plaats MAXIMUM 1 boodschap tegelijk Op voorhand bedenken welke boodschap je wil geven Alle info geven die de lezer nodig heeft, NIET wat de lezer niet nodig heeft TEST: laat je tekst nalezen door iemand, als de boodschap overkomt zoals jij ze bedoelt = OK
4. Toegankelijk taalgebruik Werk met vraag en antwoord Tekst in korte stukjes knippen Lijsten, tabellen Korte zinnen gebruiken, alles schrappen wat weg kan ACTIEF schrijven, geen passief taalgebruik Korte woorden gebruiken Geen afkortingen! Concreet zijn en bevelen geven
5. Toegankelijke lay-out Praktische info laten opvallen Schreefloze lettertypes gebruiken bv. Arial, SUn of Verdana Minimum lettergrootte 11 Zo weinig mogelijk cursief Zo weinig mogelijk hoofdletters Geen handschrift Kleuren en contrast gebruiken
6. Herkenbaar beeldmateriaal Beelden versterken de communicatie Opgelet voor symboliek picto’s moeten ingeoefend worden met ouders
7. Toegankelijk digitaal equivalent Steeds dezelfde info op website zetten Toegankelijk voor IEDEREEN ANYSURFER