Communiceren met ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Mijn gegevens op het web!?
PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De psychologie van communicatie
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Praktisch met PowerPoint
Duidelijk schrijven voor iedereen
Sixth Sense Spirits of Nature.
Godsdienst.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
“Op een dag...”.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Godsdienst.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Een onverwacht feest Les 2
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
De dag van het solliciteren Blok 1
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
voor familie en vrienden van
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
BOM-model PV 25/03/2014.
Wat doe jij?.
Op het werk, in de klas en prive.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Communiceren met ouders Studiedag A’pen 22/3/2012 Valerie De Smet

COMMUNICATIE

(Dan ben je met JEZELF bezig en niet met de ANDER) U en IK (NIET ik en U) (Dan ben je met JEZELF bezig en niet met de ANDER) - Waarom we 2 oren hebben en slechts 1 mond … - We hebben 3 jaar nodig om te leren spreken … om te leren zwijgen een heel leven …

OEI NLP (denken – voelen – doen) Oei = erkenning geven aan de ander Benoemen wat je ziet en hoort

Boodschap 7% verbale taal, 55% non-verbale taal, WAT je zegt 55% non-verbale taal, JE houding, gebaren, oogcontact, mimiek 38% para-verbale taal, toon, volume, ritme, stilte

MODEL - Eigen model van de wereld ≠ model dat de ander van de wereld heeft Je eigen model van de wereld ≠ hoe de wereld IS Het ene model is niet beter dan het andere Je eigen model loslaten!!!

Efficiënt communiceren = IK vestig mijn aandacht op U Bent U nog beschikbaar, is er oogcontact? Welke emoties, welke achtergrond hebt U? Focus op U, daarna pas aandacht vragen voor wat IK u wil meedelen (cf. internet: je kan er niet op als er geen verbinding is … eerst verbinding maken!)

Betekenis van communicatie De betekenis van COMMUNICATIE is NIET datgene wat je bedoelt maar WEL datgene wat de ander BEGRIJPT Concreet weten wat je wil overbrengen!!! Succesvolle communicatie = wat ik bedoel = aan wat de ander begrepen heeft

Verbindende communicatie Elk heeft waarneming, gevoel, behoefte en verzoek een niet vervulde behoefte is reden voor conflict

Luisteren … hoe? Kaderen wat doel is van uw luisteren Tijd maken Focus op de ander Empathie tonen Je eigen idee loslaten Openstaan voor de ander NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander) Vragen stellen Herhalen HJB (Hou Je Bek)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tWLiUH1erWA

Communicatie voor iedereen

Als communicatie niet vanzelf gaat … Wat is communicatie voor iedereen? Hoe komt het dat ouders niet reageren? Drie doelgroepen gecontacteerd: kansarmoede, handicap en allochtonen Onderzoek Resultaat: 7 elementen van communicatie voor iedereen

Goed om weten 1 op 5 Vlamingen heeft moeilijkheden met teksten lezen 1 op 4 Vlamingen haakt af als lezen iets meer moeite kost 1 op 7 Vlamingen is laaggeletterd. Zij hebben problemen met lezen van teksten op papier en websites

communicatie voor iedereen 7 elementen van communicatie voor iedereen

1. Bewuste keuze van communicatie MIX Wie is doelgroep? Wat is de boodschap? Wat gaan we inzetten? Flyers, affiches, website, … ALTIJD verschillende kanalen gebruiken

2. Vindbaarheid van info Vaak wordt de info TOEVALLIG gevonden bv. op affiche, toevallig surfen op de website, kind dat toevallig iets vertelt … STEEDS checken of de info ook tot bij de ouders komt zonder internet, bij de ouders die nooit op school komen, bij de ouders die geen andere ouders kennen, …

3. Logica Logische opbouw en structuur Zo mogelijk inhoudsopgave GEEN herhalingen Praktische info APART, op één opvallende plaats MAXIMUM 1 boodschap tegelijk Op voorhand bedenken welke boodschap je wil geven Alle info geven die de lezer nodig heeft, NIET wat de lezer niet nodig heeft TEST: laat je tekst nalezen door iemand, als de boodschap overkomt zoals jij ze bedoelt = OK

4. Toegankelijk taalgebruik Werk met vraag en antwoord Tekst in korte stukjes knippen Lijsten, tabellen Korte zinnen gebruiken, alles schrappen wat weg kan ACTIEF schrijven, geen passief taalgebruik Korte woorden gebruiken Geen afkortingen! Concreet zijn en bevelen geven

5. Toegankelijke lay-out Praktische info laten opvallen Schreefloze lettertypes gebruiken bv. Arial, SUn of Verdana Minimum lettergrootte 11 Zo weinig mogelijk cursief Zo weinig mogelijk hoofdletters Geen handschrift Kleuren en contrast gebruiken

6. Herkenbaar beeldmateriaal Beelden versterken de communicatie Opgelet voor symboliek picto’s moeten ingeoefend worden met ouders

7. Toegankelijk digitaal equivalent Steeds dezelfde info op website zetten Toegankelijk voor IEDEREEN ANYSURFER