Sociale diensten vanuit Europees perspectief: marktcorrectie of concurrentie? Stad Kortrijk & Sociale Economie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
STRATEGISCHE PLANNING
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Activering,… een inleiding Julien Van Geertsom, Voorzitter van het Directiecomité van de POD Maatschappelijke Integratie VVSG, 26 november 2009.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Voorstelling van de catalogus
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
ONDERNEMINGENONDERNEMINGEN.  De sociale economie bestaat uit een verscheidenheid van bedrijven en initiatieven die in hun doelstellingen de realisatie.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Beleidsplan Lokaal Sociaal Beleid Lokaal Sociaal Beleid Decreet van 3 maart 2004 Doel: vergroten toegankelijkheid van de sociale dienst-
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Vlaams overleg Groenprojecten SST 17 september 04.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Raadsinformatieavond PGB
Resultaatgericht Samenwerken
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Evaluatie in CMW & LDE.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Lokaal loket kinderopvang
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Sociale diensten vanuit Europees perspectief: marktcorrectie of concurrentie? Stad Kortrijk & Sociale Economie

Waarom Sociale Economie?

Zwakke bevolkingsgroepen maatschappelijk integreren, via het verhogen van hun kansen op tewerkstelling, door onder meer opleiding, werkervaring en begeleiding, maar vooral en in de eerste plaats maatschappelijk verantwoorde bedrijfsontwikkeling en duurzame jobcreatie. Missie

UitgangspuntKwaliteitscriteriaIndicator S timuleren Initiatief Een levendig lokaal klimaat creëren: De stad als regisseur is actief in het initiëren van nieuwe ontwikkelingen en het creëren van voldoende variëteit. S itueren Kennis van het netwerk Externe en interne netwerken bouwen en onderhouden: De stad als regisseur heeft niet alleen kennis en overzicht van het netwerk en de lopende initiatieven, maar ook een visie op de sterke en zwakke punten van het netwerk en waar het netwerk naar toe zou moeten gaan. S teun creëren Organisatie van participatie Oprichten dienst Een actieve lokale gemeenschap creëren: Het realiseren en behouden van steun van de betrokken organisaties in het netwerk is niet alleen een belangrijke conditie voor het realiseren van bevredigende uitkomsten, maar moet ook actief worden bevorderd en onderhouden. S tructuren Voorwaarden voor netwerkvorming Netwerken onderhouden: Netwerken blijven niet vanzelf bestaan. De vorming en bestendiging van een netwerk vormen een noodzakelijk onderdeel van de gemeentelijke regierol. S turen Richting aanwijzen Actieve beleidsrol van het CBS/verantwoordelijke schepen: Een intelligent gebruik van beschikbare besturingsinstrumenten en sturingsstrategieën moet de mogelijkheden van het bereiken van interessante uitkomsten voor de betrokken actoren vergroten. Flexibiliteit en creatief gebruik van de mogelijkheden zijn hierbij belangrijk. 5-S-en regiemodel Hupe & Klein in Beurskens, & Korsten. (2007)

Keuze: – Uitvoerende opdrachten normaal door stadsdiensten werden verricht  Wetgeving Overheidsopdrachten Helder omschreven opdracht Objectieve, transparante parameters voor berekening compensatie (benchmark) Compensatie beperkt tot kosten – Andere  opdracht/ samenwerkingsovereenkomst Sociale Economie – Kortrijk - staatssteun

LDE? – Individuele of collectieve behoeften + – Creatie van tewerkstellingskansen voor kansengroepen Evolutie: – 2000 – 2007: Experimentele ontwikkeling – 2007: Decreet LDE – 2009: Nood aan opdrachtgeving i.k.v. DAEB-richtlijn een opdracht van een overheid; welke dienstverlening dient te worden aangeboden; tot welke klantendoelgroep men zich richt; wat de looptijd van de opdracht is; eventueel welke financiering door de overheid wordt voorzien. (1) Lokale Diensteneconomie (1) 2009, Handleiding bij de aanvraag voor een erkenning als initiatief in het kader van lokale diensteneconomie - OPEN OPROEP

2009 – inleidende nota College van Burgemeester en Schepenen – Drie opties: 1.Opdrachtgeving vanuit voorafgaande lokale behoefteanalyse  programmatie 2.Opdracht voor een reeds uitgewerkt project – Promotor bezorgt aanvraagdossier erkenning LDE – Stadsbestuur geeft een opdracht voor het beschreven project 3.Geen opdracht  maatschappelijke dienstverlening ikv recht op arbeid LDE –Stad Kortrijk – DAEB – theorie

Erkenningsaanvragen: – Uitgeschreven projectdossiers – Bespreking met betrokken beleidsdirectie – Opdrachtgeving door Stadsbestuur: Inhoudelijke opdracht + inhoudelijke en tewerkstellingsdoelstelling Plicht tot voortgangsrapportage (inhoud + tewerkstelling) Duur van de opdracht Geen bijkomende financiering voorzien Instemming afwijkende tewerkstellingsresultaat, ingeval beperktere erkenning LDE – Stad Kortrijk – DAEB – praktijk

Opdracht Stadsbestuur a)Inhoudelijke opdracht + inhoudelijke en tewerkstellingsdoelstelling; b)Plicht tot voortgangsrapportage (inhoud + tewerkstelling); c)Duur van de opdracht; d)Geen bijkomende financiering voorzien; e)Instemming afwijkende tewerkstellingsresultaat, ingeval beperktere erkenning. I.k.v. DEAB-beschikking a)de aard en de duur; b)de betrokken ondernemingen en grondgebied; c)de aard van alle uitsluitende of bijzondere rechten; d)de parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie; e)de regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen. LDE – DAEB – Stad Kortrijk – reflectie

+ – Gewijzigd toepassingsgebied DAEB: essentiële sociale behoeften wat betreft zorg, kinderopvang, toegang tot de arbeidsmarkt, sociale huisvesting en de zorg voor en sociale inclusie van kwetsbare groepen ten bedrage van minder dan 15 miljoen EUR per jaar;  Vrijstelling aanmelding - – Overcompensatie Parameters, controle, terugvordering Verklaring op eer entiteit? LDE – DAEB – Stad Kortrijk – Almunia

Contactgegevens Stijn Tanghe 0473/