Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdracht 1 Waarom is het voor een onderneming belangrijk om een strategie te hebben? Zonder strategie is het niet duidelijk voor het de organisatie hoe.
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Marketing voor ZZP-ers
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Kamer van Koophandel Haaglanden
H4: Begrijpen van de markt
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Strategische Marketing Planning
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Opdracht Strategieontwikkeling
Logistiek management: begrippen en principes
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde
Doelen Soorten vormgeving.
Marketing Marketingoriëntatie
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Midden in de wereld:.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Communicatie en Instumenten
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Marketingplanning, 4 e druk Alle figuren. pagina 2  Figuur 1.1 Marketingplanning, het strategisch kader, gebaseerd op Frambach en Nijssen (2013), Alsem.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan plannen is anticiperen op toekomstige ontwikkelingen Soorten planning niveau (concern, werkmaatschappij, afdeling, product) tijdshorizon (kort, middellang, lang) mate van detail (strategisch, tactisch) functioneel gebied (inkoop, productie, marketing, financiën, personeel) integratie: zie in het boek het voorbeeld van de cv-fabrikant

Hoofdstuk 2 - Strategy Fasen in het strategisch ondernemingsplan onderzoek situatieanalyse: verzamelen van gegevens, zoals marktomvang concurrentie marketingbeleid BCG-positie businessdefinition + scope (start SWOT-analyse) Wie (welke segmenten) Wat (welke behoeften) Hoe (welke producten)

Hoofdstuk 2 - Strategy

Hoofdstuk 2 - Strategy

Hoofdstuk 2 - Strategy beleidsplan implementatie SWOT-analyse (macro, meso, micro) diagnose + prognose op basis van SWOT  (strategische kloof) beleidsplan doelstellingen, strategische opties en keuze strategisch en tactisch plan implementatie uitvoering controle bijsturing

Hoofdstuk 2 - Strategy Elementen van het strategische ondernemingsplan nader bezien confrontatiematrix (in het kader van de SWOT-analyse), confrontatie van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen enkele strategische opties (ter overbrugging van de strategische kloof) groeistrategieën van Ansoff integratie en differentiatie

Hoofdstuk 2 - Strategy Groeistrategieën van Ansoff

Hoofdstuk 2 - Strategy Integratie Differentiatie Voor Na Voor Na fabrikant fabrikant fabrikant fabrikant grossier detaillist grossier detaillist detaillist detaillist consument consument consument consument

Hoofdstuk 2 - Strategy De SWOT-fase nader bezien macroanalyse (DE PEST) Demografisch Economisch Politiek/juridisch Ecologisch Sociaal-cultureel Technologisch

Hoofdstuk 2 - Strategy mesoanalyse bedrijfstakparticipanten afnemers (handel en consumenten) concurrenten leveranciers

Hoofdstuk 2 - Strategy publieksgroepen media lokale politiek vakbonden en werkgeversorganisaties belangenorganisaties (o.a. brancheorganisaties , zoals ANVR) actiegroepen publieke opinie (o.a. door discussieprogramma’s zoals Pauw & Witteman) microanalyse (in relatie tot de relevante concurrentie)

Hoofdstuk 2 - Strategy leidt tot sterkten zwakten