Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie? Onderscheid planning (proces) en plan plannen is anticiperen op toekomstige ontwikkelingen Soorten planning niveau (concern, werkmaatschappij, afdeling, product) tijdshorizon (kort, middellang, lang) mate van detail (strategisch, tactisch) functioneel gebied (inkoop, productie, marketing, financiën, personeel) integratie: zie in het boek het voorbeeld van de cv-fabrikant
Hoofdstuk 2 - Strategy Fasen in het strategisch ondernemingsplan onderzoek situatieanalyse: verzamelen van gegevens, zoals marktomvang concurrentie marketingbeleid BCG-positie businessdefinition + scope (start SWOT-analyse) Wie (welke segmenten) Wat (welke behoeften) Hoe (welke producten)
Hoofdstuk 2 - Strategy
Hoofdstuk 2 - Strategy
Hoofdstuk 2 - Strategy beleidsplan implementatie SWOT-analyse (macro, meso, micro) diagnose + prognose op basis van SWOT (strategische kloof) beleidsplan doelstellingen, strategische opties en keuze strategisch en tactisch plan implementatie uitvoering controle bijsturing
Hoofdstuk 2 - Strategy Elementen van het strategische ondernemingsplan nader bezien confrontatiematrix (in het kader van de SWOT-analyse), confrontatie van sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen enkele strategische opties (ter overbrugging van de strategische kloof) groeistrategieën van Ansoff integratie en differentiatie
Hoofdstuk 2 - Strategy Groeistrategieën van Ansoff
Hoofdstuk 2 - Strategy Integratie Differentiatie Voor Na Voor Na fabrikant fabrikant fabrikant fabrikant grossier detaillist grossier detaillist detaillist detaillist consument consument consument consument
Hoofdstuk 2 - Strategy De SWOT-fase nader bezien macroanalyse (DE PEST) Demografisch Economisch Politiek/juridisch Ecologisch Sociaal-cultureel Technologisch
Hoofdstuk 2 - Strategy mesoanalyse bedrijfstakparticipanten afnemers (handel en consumenten) concurrenten leveranciers
Hoofdstuk 2 - Strategy publieksgroepen media lokale politiek vakbonden en werkgeversorganisaties belangenorganisaties (o.a. brancheorganisaties , zoals ANVR) actiegroepen publieke opinie (o.a. door discussieprogramma’s zoals Pauw & Witteman) microanalyse (in relatie tot de relevante concurrentie)
Hoofdstuk 2 - Strategy leidt tot sterkten zwakten