“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Vecht & Dans - Kort op de Bal
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Ouders en Kinderen Centraal
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
Efficiënt besturen in de social profit
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Van levensverhaal naar levensboek
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Filip Coussée Referentie:
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
NME: kiezen, leren, meedoen
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Even voorstellen Anja Hol
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Herstructurering Sociaal Domein
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Presentatie| door: Verkenning ontwikkeling Dorpscentrum - Multifunctionele Accommodatie Kloetinge 2015.
Administrateur-generaal
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Project oriëntatie op het beroep
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
#EBJ16.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
23 maart 2017 profilering.
Een verhaal van jongeren participatie
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
KINDVRIENDELIJKE WOONOMGEVING
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
JEUGDzorg - voor wie?.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid Filip Coussée UGent Uit De Marge

Overzicht Marginaal en marginaliserend Aanbodsgestuurd en verkokerd Incrementeel en residueel Non-formeel leren en competenties Een gedeeld project?

Aanbodgestuurd en verkokerd Jeugdwerk, cultuur, sport, welzijn, onderwijs Het aanbod bepaalt de behoefte Opvoeding herleid tot trajecten en projecten Preventie, marginalisering Oplossing? Nog wat meer van het zelfde

Differentiatie Depedagogisering en Desocialisering

Jeugdwerk voor de jeugdbeweging 3 methoden Scouting, kampen en speelpleinwerk Toneel, muziek Turnen, voetbal, atletiek Jeugdwerk ingebed in een globaal sociaalpedagogisch project met aandacht voor onderwijs, welzijn en gezondheid

Aanbodgestuurd en verkokerd Differentiatie in 3 kokers: onderwijs, welzijn/gezondheid en jeugdwerk Steeds grotere ‘gaten in de opvoeding’ Focus op het dichten van de mazen in het net Herverdeling van kansen, maar tussen jong en oud, niet langer tussen arm en rijk Maatschappelijk project? Sociale opdracht? Pedagogische opdracht?

Van volksverheffing naar volksverdringing

Brandende vragen en hete hangijzers De schijnbare onvermijdelijkheid van aanbodgestuurde denken en uitkomstgerichte denken Van wenselijkheid naar werkelijkheid Die Misere der geplante Jugendlichkeit

Incrementeel en residueel jeugdbeleid Weinig ‘grensverleggende’ acties: lokale partners blijven netjes binnen hun mandaat, geen globaal en gedragen project Geen brede netwerken, schaalvergroting en optimalisering Onderprofessionalisering van de eerste lijn: regisseren en registreren, coördineren en overleggen, plannen en beheren, meten en verantwoorden, … Professionalisering van lokale besturen: sanering en/of instrumentalisering middenveld

"The play was a great success, but the audience was a disaster" Discussie over jeugdbeleid veel breder dan jeugdwerk Jeugdwerk is de zwakke schakel Tussen hulpverlening en onderwijs Maatschappelijk draagvlak? Eigen slagkracht? Kritische reflectie? Opleiding? Jeugdwerk is meer dan organisatie van de vrije tijd, maar kan niet verengd worden tot individueel “bijschaven”

Jeugdwerk is non-formeel leren Jeugdwerk is de zwakke schakel Jeugdwerk is non-formeel leren Vertrekt van waar kinderen en jongeren zijn, niet van waar wij willen dat ze zijn

competenties Biografische competenties: identiteit en zingeving, historische en maatschappelijke context Institutionele competenties: toegankelijke, maar vooral bruikbare instituties Politieke competenties: competenties zijn meer dan individuele eigenschappen  maatschappelijke hulpbronnen

Jeugdwerk en sociale integratie Jeugdwerk is een hefboom voor kinderen en jongeren  pedagogische opdracht Jeugdwerk creëert ruimte binnen voorzieningen  sociale opdracht Inclusief pleidooi voor alternatieve integratie- en socialisatietrajecten Jeugdwerker is de moeilijkste job ter wereld  recreatieve opdracht

Gedeeld project? brede school Jeugdbewegingen open jeugdwerk buurtwerk

We make the road by walking