Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Advertisements

NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Handen uit de mouwen met Action Learning in
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Presentatie introductie BGL
Werken naar onderwijsbehoeften
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
Portfolio Faculteit der Letteren
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
2004-nu: Safe Assign(-ment) op de VU
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
les 12 - tekstplan, wikispaces
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
moderniseren van het curriculum.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Eerstejaarsproblemen
TUSSEN EVALUATIE Nieuwe werkwijze OPDC
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Een vergadering organiseren
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Mijn visie op onderwijs
Vergadering Personeelsdienst
Wetenschapsbeursproject
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Transcript van de presentatie:

Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica

Overzicht Algemeenheden Voorgeschiedenis Portfolio lijst Portfolio document Voorbeeld van opgaven Doorstroomcijfers, Evaluatie Uitvoeringsaspecten Conclusie Stellingen

Algemeenheden Een verzameling (vakeigen) producten met enige afwisseling. Beperkte tijdsduur. Gesegmenteerde organisatie met strakke deadlines. Zo snel als mogelijk starten met vooral aan het begin een korte doorlooptijd (snelle feedback). - Uitwerking opgave - Projectverslag - Tentamen

Studenten presteren vaak onder hun kunnen binnen het klassieke systeem Ze worden niet benaderd op een wijze die bij hen past (ondermeer) Meer gelegenheid geven om individuele capaciteiten te tonen

Voorgeschiedenis Wiskunde, 1e jaars Mastervak, Blair Perot (USA) Opgaven Projecten Tentamen - Informatica, Deeltijdopleiding, 2e jaars vak Project Practicum

Informatica, 3e jaars Bachelor Numerieke Wiskunde en Simulatie I Voortgezette Analyse en Differentiaalvergelijkingen Invoering na consultatie onderwijscommissie Facultatief Experiment met evaluatie Schools

Ik heb het systeem niet als te schools, maar juist als stimulerend ervaren. Het bestuderen van de stof wordt door de tussentijdse deadlines een overzichtelijkere klus. Zolang het mogelijk is de deadlines in overleg te verschuiven als zich byzondere omstandigheden voordoen (ziekte e.d.) is het ook een realistisch systeem. Ik kan me voorstellen dat dagstudenten het systeem als te schools zien. In de praktijk worden deadlines je echter ook opgelegd door de werkgever en beweegt de eigen verantwoordelijkheid zich daarbinnen. In de projecten die ik op mijn werk draai heb ik ook te maken met tussenproducten die ik op vastgestelde tijden moet opleveren.

Portfolio lijst

Portfolio document

Voorbeeld van opgaven

Doorstroomcijfers, evaluatie

Uitvoeringsaspecten Korte doorlooptijd, snelle feedback. Gecorrigeerd retour met toevoeging van antwoorden (opgaven). 1 corrector, docent stelt per onderdeel normering vast Project/Practicumverslag, 2 correctoren, niet retour. Extra werk Inzet van studenten uit het jaar ervoor

Conclusies Deel van de studenten voelt zich thuis in het portfoliosysteem. Portfoliosysteem stelt de student in staat om op meerdere manieren zijn/haar capaciteiten te tonen. Actief met portfolio = vak wordt afgerond. Portfoliosysteem heeft invloed op training van niet-traditionele vaardigheden.

Stellingen Portfolio kost de studenten teveel tijd. Dit portfoliosysteem neemt de studenten teveel bij de hand.