Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica
Overzicht Algemeenheden Voorgeschiedenis Portfolio lijst Portfolio document Voorbeeld van opgaven Doorstroomcijfers, Evaluatie Uitvoeringsaspecten Conclusie Stellingen
Algemeenheden Een verzameling (vakeigen) producten met enige afwisseling. Beperkte tijdsduur. Gesegmenteerde organisatie met strakke deadlines. Zo snel als mogelijk starten met vooral aan het begin een korte doorlooptijd (snelle feedback). - Uitwerking opgave - Projectverslag - Tentamen
Studenten presteren vaak onder hun kunnen binnen het klassieke systeem Ze worden niet benaderd op een wijze die bij hen past (ondermeer) Meer gelegenheid geven om individuele capaciteiten te tonen
Voorgeschiedenis Wiskunde, 1e jaars Mastervak, Blair Perot (USA) Opgaven Projecten Tentamen - Informatica, Deeltijdopleiding, 2e jaars vak Project Practicum
Informatica, 3e jaars Bachelor Numerieke Wiskunde en Simulatie I Voortgezette Analyse en Differentiaalvergelijkingen Invoering na consultatie onderwijscommissie Facultatief Experiment met evaluatie Schools
Ik heb het systeem niet als te schools, maar juist als stimulerend ervaren. Het bestuderen van de stof wordt door de tussentijdse deadlines een overzichtelijkere klus. Zolang het mogelijk is de deadlines in overleg te verschuiven als zich byzondere omstandigheden voordoen (ziekte e.d.) is het ook een realistisch systeem. Ik kan me voorstellen dat dagstudenten het systeem als te schools zien. In de praktijk worden deadlines je echter ook opgelegd door de werkgever en beweegt de eigen verantwoordelijkheid zich daarbinnen. In de projecten die ik op mijn werk draai heb ik ook te maken met tussenproducten die ik op vastgestelde tijden moet opleveren.
Portfolio lijst
Portfolio document
Voorbeeld van opgaven
Doorstroomcijfers, evaluatie
Uitvoeringsaspecten Korte doorlooptijd, snelle feedback. Gecorrigeerd retour met toevoeging van antwoorden (opgaven). 1 corrector, docent stelt per onderdeel normering vast Project/Practicumverslag, 2 correctoren, niet retour. Extra werk Inzet van studenten uit het jaar ervoor
Conclusies Deel van de studenten voelt zich thuis in het portfoliosysteem. Portfoliosysteem stelt de student in staat om op meerdere manieren zijn/haar capaciteiten te tonen. Actief met portfolio = vak wordt afgerond. Portfoliosysteem heeft invloed op training van niet-traditionele vaardigheden.
Stellingen Portfolio kost de studenten teveel tijd. Dit portfoliosysteem neemt de studenten teveel bij de hand.