De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een onderzoek naar de effectiviteit ervan

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een onderzoek naar de effectiviteit ervan"— Transcript van de presentatie:

1 Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Beginassessments Een onderzoek naar de effectiviteit ervan Bart Duriez, Helene Vanherpe & Geert Speltincx

2 Beginassessments Geven studenten de kans om… Hebben als doel…
Hun vaardigheden in te schatten Te ontdekken hoe ze hun leerproces kunnen sturen Hebben als doel… De slaagkansen te verhogen Middel = deelname aan leertrajecten stimuleren Maar slagen ze in dat opzet?

3 Onderzoek 2015-2016: Onderdeel van een groter onderzoek
In het vak Business English 1 binnen Bedrijfsmanagement Zo’n 350 studenten deden aan dit onderzoek mee Helft kreeg beginassessment. Andere helft niet. Beginassessment met feedback Beginassessment met aansporen tot leertraject (indien nodig)

4 Vragen Verhoogt deelname aan het beginassessment de slaagkans?
Verhoogt het beginassessment het gebruik van leertrajecten? Verhoogt het gebruik van de leertrajecten de slaagkans?

5 Antwoorden Resultaten Discussie Die zal ik straks voorstellen
Spoiler: Deelname aan beginassessment verhoogde de slaagkans niet Discussie Wat waren daar de mogelijke redenen voor? Hoe kunnen beginassessment toch zinvol ingezet worden?

6 Hoe zit dat in de praktijk?

7 Reden voor invoeren Studenten overschatten eigen startniveau (Frans slecht, Engels ok) Studenten onderschatten het vak (vooral grammatica) Aangeven waar we starten Studenten die niet op B1 starten (eindtermen secundair) moeten een extra traject kunnen volgen Studenten moeten aangezet worden tot meer zelfstudie Studenten moeten inzicht krijgen in hun zwaktes VOOR de cursus start Semestervak dus beperkte tijd op te remediëren

8 Concrete acties Beginassessment om confrontatie met eigen kunnen te geven Alle studenten leggen in Les 1 een beginassessment af Studenten zonder vereiste beginniveau krijgen persoonlijke mail met: Remediëringstrajecten aangeboden op digitale leeromgeving bijv. extra oefeningen, extra werkboek, app met oefeningen, … Tips & tricks om naast formele remediëring thuis te werken aan taal bijv. tv kijken, liedjes beluisteren, … Daarna iedereen verder in zelfde traject (ongeacht startniveau) Remediëring wordt als extra inspanning van studenten verwacht

9 Toekomstplan Remediëring beter uitwerken
Motivatie van studenten opkrikken Studenten individueel opvolgen Daarvoor zijn meer middelen nodig Lijkt ideale tool om gedifferentieerd te werken Daar is nu geen ruimte voor Testcase volgend AJ voor Frans In niveaugroepen Bindend resultaat


Download ppt "Een onderzoek naar de effectiviteit ervan"

Verwante presentaties


Ads door Google