Het ontwikkelings- en opleidingstraject ‘ verantwoordelijk management ’ 2008-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
STRATEGISCHE PLANNING
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Samen met ouders aan het werk!
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Missie, visie & jaarplan
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Onthaal Nieuwe gouwers Verbond Gouw.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Wat willen we vandaag doen?
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
“De week van de ontdekking”
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Waarden & organisatiecultuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Thomas Belmans Marijn Peeters
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe pedagogisch handelen?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelings- en opleidingstraject ‘ verantwoordelijk management ’

inhoudsopgave waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? de diagnoses van de managers en de topmanagers het traject moet aan drie noden voldoen afstemmings- en participatieactiviteiten opleidingsactiviteiten concrete invulling van het begrip ‘verantwoordelijk management’ hoever staat men in dit traject? als aanvulling : toelichting pedagogische keuze

enkele definities managers: de 95 managers van het FAVV van het tussenniveau : laboratoriumhoofden, PCE-hoofden en sectorhoofden (niveaus A3 en A4). De benaming « middle manager » wordt niet meer gebruikt topmanagersde gedelegeerd bestuurder en de 4 DG’s; zij zijn de sponsors van het traject

waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? de wil om het management in de praktijk te verbeteren : debriefing van de managementopleiding van 2005

waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? (vervolg) de wil om met de verwachtingen van het personeel en van de klanten van het FAVV rekening te houden bij de vastlegging van de strategische en de operationele doelstellingen rol van de opleiding in het verbeteren van het management

de diagnoses 1 – diagnoseworkshops voor middle managers in september 2008 : diagnose en verwachtingen van de managers 2 – interviews van topmanagers (sept.2008) en s trategische brainstorming (maart 2009 ) : diagnose van topmanagement met betrekking tot doelstellingen van de manager

1 – diagnose van managers met betrekking tot hun functie vragen over hun rol en hun verantwoordelijkeidsgebied vraag om verbetertools : opleidingen, coachings, aanpassing van de procedures

1 – diagnose van de managers met betrekking tot hun functie (vervolg) Lijst van te verbeteren competenties Trainen, coachen leidenRespect en vertrouwen hebben, loyaal zijn Medewerkers begrijpen en motiveren Het beste uit zijn medewerkers halen Communicatie en assertiviteit verbeterenResultaatgericht zijn Oplossingen, stimulerende projecten voorstellenVerbeterideeën vinden, innoveren Strategische doelstellingen invullenOrganisatie en proactiviteit Overdracht van kennis, expertiseOp de hoogte houden, transparant zijn Participatieproces stimulerenManager van zijn HR, talenten binden Leiden, beslissen, team organiseren en managenTot medewerking aanzetten en synergie tot stand brengen

2 – diagnose van het topmanagement en visie op de functie van manager werk van het team afstemmen op de strategische en de operationele doelstellingen van de organisatie strategisch denken, nauwere relaties aanknopen met het topmanagement, een beleidsvisie meedelen aan zijn medewerkers dialoog en inspraak organiseren in zijn team en voorstellen doorsturen naar het hogere niveau

2 – diagnose van het topmanagement en visie op de functie van manager (vervolg) verbetering tot stand brengen in de omschrijving van de te halen doelstellingen, objectiveerbare resultaten (cijfers) kwaliteit van de resultaten garanderen een teamleider zijn, werken aan medewerkers en teams van hoge kwaliteit contacten en samenwerking met collega’s- managers in de eigen en de andere DG’s verbeteren

te bereiken resultaat « Als persoon, als verantwoordelijke van mijn team en als medewerker van het Agentschap handel ik met enthousiasme en ambitie om mijn doelstellingen te bereiken » Manager’s statement van het FAVV

op basis van de diagnoses, moet het traject ‘verantwoordelijk management’ voldoen aan drie noden overeenstemming tussen topmanagement/management over de definitie van de functie van manager versterking van een aantal sleutelcompetenties bij de managers voorzien in « ruimten » (structuren, instanties) voor uitwisseling en positieve voorstellen voor topmanagers en managers om het opnemen van verantwoordelijkheid te valoriseren

seminar topmanagement van traject kick-off van trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten

trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten (vervolg) middelen voor « gangmakers » van aanbevelingen : Ishikawadiagram (oorzaak en gevolg) – analysefiche - groepswerk

trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten (vervolg) aanbevelingen van de managers aan het Directiecomité in 2010 (26 mei – 7 juni – 17 juni – 16 november) actieplan van de managers op het intranet gepubliceerd in de rubriek ‘verantwoord beheer’

trajectoverzicht 2 – opleidings- en coachingactiviteiten vier grote opleidingen Persoonlijkheidsstijlen Communiceren met impact Persoonlijke effectiviteit Hoog presterende teams Opleidingen en coachings « à la carte »

trajectoverzicht 3 - debriefingactiviteiten te organiseren in 2011 en 2012

concrete invulling van de principes van « verantwoordelijk management » bij het FAVV Gedelegeerd bestuurder ontmoetingen met managers / infosessies Algemene diensten projecten voor ‘high-potentials’, seminars over management, ontwikkelcirkels « reactiveren »

concrete invulling van de principes van ‘verantwoordelijk management’ bij het FAVV DG Controle In actieplannen verwerkte aanbevelingen ; 2 maal per jaar een residentieel seminar over objectieven : brainstorming over de functie van manager volgens de « invloedscirkel »-methode ; project over meetbare houdingen van managers overal seminars voor brainstorming, valorisatie van managementcompetenties, respect voor manager

betrokkenheid van de managers gestructureerde aanbevelingen opleidingen : ‘persoonlijkheidsstijlen’ ‘communiceren met impact’ bijdrage van de managers actieplan op Intranet raadpleging van de managers diagnoses kick-off 1ste aanbevelingen hoever staat men ? verwezenlijkingen

engagement van topmanagers realisatie van het actieplan voorzien in ruimten voor dialoog en samenwerking – bijdrage van de managers verbetering van de managementpraktijken betrokkenheid van de managers opleidingen en coaching : ‘Persoonlijke effectiviteit’ ‘Hoog presterende teams’ in uitvoering nog te verwezenlijken

toelichting pedagogische keuzes Workshops / Diagnose Managers Logische niveaus (NLP) Brainstorming TopmanagersManager’s statement – Success stories Traject kick-off Open space GroepswerkIshikawadiagram (oorzaak en gevolg) projectfiche Opleidingen : Persoonlijkheidsstijlen MBTI Communiceren met impact Dynamische spiraal, Metaprogramma’s (NLP) Persoonlijke effectiviteitGeïndividualiseerde coaching / werkvloer Hoog presterende teamsGroepsdynamiek

ik dank u voor uw aandacht vragen ? Opmerkingen ?