Het ontwikkelings- en opleidingstraject ‘ verantwoordelijk management ’
inhoudsopgave waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? de diagnoses van de managers en de topmanagers het traject moet aan drie noden voldoen afstemmings- en participatieactiviteiten opleidingsactiviteiten concrete invulling van het begrip ‘verantwoordelijk management’ hoever staat men in dit traject? als aanvulling : toelichting pedagogische keuze
enkele definities managers: de 95 managers van het FAVV van het tussenniveau : laboratoriumhoofden, PCE-hoofden en sectorhoofden (niveaus A3 en A4). De benaming « middle manager » wordt niet meer gebruikt topmanagersde gedelegeerd bestuurder en de 4 DG’s; zij zijn de sponsors van het traject
waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? de wil om het management in de praktijk te verbeteren : debriefing van de managementopleiding van 2005
waarom een traject ‘verantwoordelijk management’? (vervolg) de wil om met de verwachtingen van het personeel en van de klanten van het FAVV rekening te houden bij de vastlegging van de strategische en de operationele doelstellingen rol van de opleiding in het verbeteren van het management
de diagnoses 1 – diagnoseworkshops voor middle managers in september 2008 : diagnose en verwachtingen van de managers 2 – interviews van topmanagers (sept.2008) en s trategische brainstorming (maart 2009 ) : diagnose van topmanagement met betrekking tot doelstellingen van de manager
1 – diagnose van managers met betrekking tot hun functie vragen over hun rol en hun verantwoordelijkeidsgebied vraag om verbetertools : opleidingen, coachings, aanpassing van de procedures
1 – diagnose van de managers met betrekking tot hun functie (vervolg) Lijst van te verbeteren competenties Trainen, coachen leidenRespect en vertrouwen hebben, loyaal zijn Medewerkers begrijpen en motiveren Het beste uit zijn medewerkers halen Communicatie en assertiviteit verbeterenResultaatgericht zijn Oplossingen, stimulerende projecten voorstellenVerbeterideeën vinden, innoveren Strategische doelstellingen invullenOrganisatie en proactiviteit Overdracht van kennis, expertiseOp de hoogte houden, transparant zijn Participatieproces stimulerenManager van zijn HR, talenten binden Leiden, beslissen, team organiseren en managenTot medewerking aanzetten en synergie tot stand brengen
2 – diagnose van het topmanagement en visie op de functie van manager werk van het team afstemmen op de strategische en de operationele doelstellingen van de organisatie strategisch denken, nauwere relaties aanknopen met het topmanagement, een beleidsvisie meedelen aan zijn medewerkers dialoog en inspraak organiseren in zijn team en voorstellen doorsturen naar het hogere niveau
2 – diagnose van het topmanagement en visie op de functie van manager (vervolg) verbetering tot stand brengen in de omschrijving van de te halen doelstellingen, objectiveerbare resultaten (cijfers) kwaliteit van de resultaten garanderen een teamleider zijn, werken aan medewerkers en teams van hoge kwaliteit contacten en samenwerking met collega’s- managers in de eigen en de andere DG’s verbeteren
te bereiken resultaat « Als persoon, als verantwoordelijke van mijn team en als medewerker van het Agentschap handel ik met enthousiasme en ambitie om mijn doelstellingen te bereiken » Manager’s statement van het FAVV
op basis van de diagnoses, moet het traject ‘verantwoordelijk management’ voldoen aan drie noden overeenstemming tussen topmanagement/management over de definitie van de functie van manager versterking van een aantal sleutelcompetenties bij de managers voorzien in « ruimten » (structuren, instanties) voor uitwisseling en positieve voorstellen voor topmanagers en managers om het opnemen van verantwoordelijkheid te valoriseren
seminar topmanagement van traject kick-off van trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten
trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten (vervolg) middelen voor « gangmakers » van aanbevelingen : Ishikawadiagram (oorzaak en gevolg) – analysefiche - groepswerk
trajectoverzicht 1 – afstemmings- en participatieactiviteiten (vervolg) aanbevelingen van de managers aan het Directiecomité in 2010 (26 mei – 7 juni – 17 juni – 16 november) actieplan van de managers op het intranet gepubliceerd in de rubriek ‘verantwoord beheer’
trajectoverzicht 2 – opleidings- en coachingactiviteiten vier grote opleidingen Persoonlijkheidsstijlen Communiceren met impact Persoonlijke effectiviteit Hoog presterende teams Opleidingen en coachings « à la carte »
trajectoverzicht 3 - debriefingactiviteiten te organiseren in 2011 en 2012
concrete invulling van de principes van « verantwoordelijk management » bij het FAVV Gedelegeerd bestuurder ontmoetingen met managers / infosessies Algemene diensten projecten voor ‘high-potentials’, seminars over management, ontwikkelcirkels « reactiveren »
concrete invulling van de principes van ‘verantwoordelijk management’ bij het FAVV DG Controle In actieplannen verwerkte aanbevelingen ; 2 maal per jaar een residentieel seminar over objectieven : brainstorming over de functie van manager volgens de « invloedscirkel »-methode ; project over meetbare houdingen van managers overal seminars voor brainstorming, valorisatie van managementcompetenties, respect voor manager
betrokkenheid van de managers gestructureerde aanbevelingen opleidingen : ‘persoonlijkheidsstijlen’ ‘communiceren met impact’ bijdrage van de managers actieplan op Intranet raadpleging van de managers diagnoses kick-off 1ste aanbevelingen hoever staat men ? verwezenlijkingen
engagement van topmanagers realisatie van het actieplan voorzien in ruimten voor dialoog en samenwerking – bijdrage van de managers verbetering van de managementpraktijken betrokkenheid van de managers opleidingen en coaching : ‘Persoonlijke effectiviteit’ ‘Hoog presterende teams’ in uitvoering nog te verwezenlijken
toelichting pedagogische keuzes Workshops / Diagnose Managers Logische niveaus (NLP) Brainstorming TopmanagersManager’s statement – Success stories Traject kick-off Open space GroepswerkIshikawadiagram (oorzaak en gevolg) projectfiche Opleidingen : Persoonlijkheidsstijlen MBTI Communiceren met impact Dynamische spiraal, Metaprogramma’s (NLP) Persoonlijke effectiviteitGeïndividualiseerde coaching / werkvloer Hoog presterende teamsGroepsdynamiek
ik dank u voor uw aandacht vragen ? Opmerkingen ?