Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Visie op verplegen  .
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Time management in het onderwijs
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
De stappen van het methodisch werken
Extra les maken verpleegplannen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Van probleemstelling naar doelstelling
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Verpleegkundig proces
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Angst in de palliatieve fase
Signalering in de palliatieve fase
Symposium Palliatief Netwerk
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Begeleidingsplannen GGZ
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Pijn in de palliatieve zorg
Proeve van Bekwaamheid
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Mindfulness.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Leerdoelen SMART maken
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Een schot voor open doel?!
Een schot voor open doel?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Leerstijlen KOLB SJM.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Verpleegkundig redeneren
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Studieloopbaanbegeleiding
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Palliatieve sedatie Geen momentopname maar mogelijke uitkomst in kaderpalliatief zorgtraject. Doel: Lijden verlichten en rust brengen met behulp van middelen.
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Formuleren van verpleegkundige diagnose
ZORPLAN MAKEN!!!.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging

Professionaliseren van de verpleegkunde Verpleging  verpleegKUNDE Handelen met denken ondersteunen Nadenken wat voor deze pt belangrijk is in de zorg

Denkwijze Wetenschappelijk gefundeerde praktijkbenadering (beredeneerd) Procesmatig, probleemoplossend (op doordachte wijze) Kritische reflectie, objectieve bezinning op het dagelijks vpk handelen.

Verpleegkundige diagnoses Vaststellen van verpleegproblemen op basis van een vpk anamnese + observatie Analyseren van die verpleegproblemen Doelstellingen formuleren Opmaken van een plan voor de inhoud van de zorg en de uitvoering

Bepalingen Zie omzendbrief RIZIV Max 1x/kalenderjaar per patiënt Als weekprestatie Geen voorschrift nodig

Doelgroep Pt bij wie min 2x/week hyg. zorg geattesteerd door een vpk Hyg. zorg verleend ged. ononderbroken periode van 28 dagen (kalenderdagen!) Attestatie vanaf bereiken 28 dagen Bij palliatieve pt, vervalt voorwaarde van 28 dagen

Verslag Toegevoegd bij vpk dossier, schriftelijke of elektronische visie (afdrukbaar) Identiteitsgegevens pt Datum vpk consult (datum aanrekenen) Gebruikte conceptueel model / vpk classificatie Lijst van vpk gezondheidsproblemen v pt Opsomming zorgdoelen Identiteitsgegevens vpk, handtekening, RIZIVnr Evt datum bezorgen verslag behandelend arts.

Verpleegkundig gezondheidsprobleem Geïdentificeerd door vpk Analyse van betekenis observaties; anamnese Behandeld met vpk interventies Op basis van: conceptueel model bv Henderson vpk classificatie v/d functionele gezondheidspatronen bv Gordon

Het ordeningsmodel van Marjory GORDON Hulpmiddel om systematisch en doelgericht informatie te verkrijgen; deze te noteren, te ordenen en te verwerken. Bestaat uit elf clusters of PATRONEN genoemd = een groep samenhangende gegevens gebaseerd op de HOLISTISCHE MENSVISIE - de mens vormt een lichamelijke, geestelijke en sociale eenheid. - patronen tonen een wisselwerking tussen zorgvrager en zijn omgeving, zijn leeftijd, gezondheidstoestand,…

Gordon wil met haar gezondheidspatronen en verpleegkundige diagnoses duidelijk beschrijven waar je als verpleegkundige mee bezig bent De 11 FUNCTIONELE gezondheidspatronen: ordening van ons NORMAAL dagelijkse leven. Deze 11 functionele (normaal functioneren) gezondheidspatronen kunnen door ziekte, handicap,… disfunctioneel worden.

De elf patronen op een rijtje Patroon van gezondheidsbeleving en instandhouding Voedings- en stofwisselingspatroon Uitscheidingspatroon. Activiteitenpatroon Slaap- en rustpatroon Cognitie- en waarnemingspatroon Zelfbelevingspatroon Rollen en Relatiepatroon Seksualiteits- en voortplantingspatroon Stressverwerkingspatroon Waarden- en levensovertuigingen

Gegevens verzamelen  we kunnen zien wat gedaan wordt  we kunnen zien waar pt nog problemen mee heeft.

Verpleegprobleem Niet elk probleem is een verpleegprobleem! Probleem voor dagelijks functioneren die het gevolg kan zijn v ziekte/behandeling Individualiseren van de zorg – hulp afstemmen Prioriteiten stellen! Formulering gebeurt vanuit standpunt pt. Dus: Wat zijn de behoeften/noden v/d pt? Doel: stijgen welzijn Kort en krachtig geformuleerd

Actuele versus potentiële verpleegproblemen ACTUELE VERPLEEGPROBLEMEN (feitelijke): Problemen die NU duidelijk aanwezig zijn. Vanuit je verpleegkundige deskundigheid kan je ze op DIT moment waarnemen of pt verwoordt ze. We treden curatief op. Vb: angst voor verzorging POTENTIËLE PROBLEMEN (dreigende): Problemen die we kunnen verwachten omdat bepaalde risicofactoren aanwezig zijn. Hier zullen we preventief optreden. Vb: gevaar voor doorligwonden

Basisproblemen versus individuele problemen Problemen die voorkomen in gelijkaardige situaties: leidraad voor de benadering van de pt.  problemen vertalen naar de betrokken pt: individuele problemen

Het probleem: voorbeeld Mevr. is 1.68m en weegt 48 kg, eet weinig tot niets, geeft aan moe te zijn, heeft diarree. Verpleegdiagnose: Actueel: onvoldoende opname van voedsel Potentieel: gevaar voor ondervoeding

Om de onvoldoende opname van voeding te verbeteren blijkt de oorzaak (diarree) zeer belangrijk te zijn. Het wordt anders wanneer de oorzaak bv. pijn in de mondholte zou zijn

Voorbeelden Pijn Angst Vochttekort Incontinentie voor urine Uitputting Beperkte zelfverzorging Kennistekort Mobiliteitstekort Gevaar voor decubitus Verhoogde kans op vallen Deze geven je een beeld van wat je bij de pt kan verwachten. Hebben betrekking op pt maar ook op zijn familie bv kennistekort

Hulpmiddel: PES Probleem vb zorgweigering Etiologie: Geeft de oorzaak aan die het probleem doet ontstaan, in stand houdt of verergert. - Ziekte en/of behandeling; - Omgeving/situatie bv verstoord slaappatroon; - Persoonlijke omstandigheden bv onvoldoende soc onderst., - Levensfase bv puberteit (autonomie - schaamtegevoel) zijn vaak de oorzaak van het probleem. Als de actie juist is zullen de symptomen afnemen. Symptomen vb pt verwoordt elke dag reeds gewassen te zijn.

Zorgdoelen voor de pt Het te behalen resultaat met het oog op het oplossen van de vpk gezondheidsproblemen v pt Wenselijk en haalbaar voor pt! In meetbare termen (dus observeerbaar!) Specifiek/concreet geformuleerd ifv evaluatie Met een te verwachten realisatietermijn Persoonsgericht In overleg met pt of zijn/haar omgeving Kan bijgestuurd worden Vragen die ons kunnen helpen bij formulering: - wat wil ik voor deze patiënt bereiken? - waarin zou je deze nadelige toestand kunnen veranderen?

Doelstelling moet SMART zijn S: Specifiek M: Meetbaar A: Acceptabel R: Realistisch T: Tijdsbepalend Prioriteiten!

Planning Belangrijk! Hoe gaan we onze doelen bereiken? Indien geen goede planning, ifv goed geformuleerd probleem: weinig bereiken Verschillende mogelijkheden afwegen Individualiteit pt mag niet verloren gaan Zinvol en haalbaar Vb pt om de 2u draaien om decubitus te voorkomen is organisatorisch niet mgl.

Oefeningen Pt die rust nodig heeft, kan niet tot rust komen omdat de familie in haar bijzijn een familieruzie komt uitvechten De zoon van een pt, met wie hij al jarenlang gebroken heeft, weigert zijn vader te komen bezoeken. Een pt neemt alle pillen in, behalve die ene grote capsule Een pt werkt tegen, klaagt over alles en is altijd onvriendelijk. Een pt kan geen stoelgang maken op de bedpan Een pt heeft pijn aan haar operatiewonde

Vragen? Stel ze gerust!

Bronnen GOOSSENS, H., Ik daag je uit. Zelfstandig werken met de verpleegkundige diagnoses volgens Gordon. Elsevier GRYPDONCK, M., Systematisch Verpleegkundig Handelen. Niet-gepubliceerde tekst. HBOV, Cursus Methodisch werken in de verpleegkunde. GORDON, M., Verpleegkundige diagnostiek: proces en toepassing. De Tijdstroom.