Overzicht presentatie PRESTA-COACH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Gegevens/Informatie/Kennis
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
10 tips voor een gouden start Groeitips
STRATEGISCHE PLANNING
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Aanzet tot strategisch denken
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Health Balance Score Card
Balanced score card.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Training users.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Welkom bij de presentatie van het
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Inhoud Agentschap voor Landbouw en Visserij Balanced Scorecard Implementatie BSC Gegevensverzameling Sturen met BSC Meetinstrument Vragen?
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Deel 1 De BSC van AWV.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Afdeling Ondersteunings Plan Gerrit Willems 30 september 2010 Kamer Centrale Zuid-Holland Noord.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
Bench-marketplace Introductie ESpert BV
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Onthaal en service.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Methode Strategisch personeelsmanagement
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Hoofdstuk 12 financiering van snelgroeiende bedrijven 1 Hoofdstuk 12 De financiering van snelgroeiende bedrijven Integratie van winstverwachtingen in het.
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Business Process Management
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Realisatie en implementatie
Degene die de presentatie verzorgt
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Transcript van de presentatie:

Overzicht presentatie PRESTA-COACH 1.Prestatie- management 2.PRESTA systeem 3.Methodiek PRESTA- COACH 4.Case HURA 5.SCAN en SCAN instrument 6.Systeem SCANA 7.Bepalen van KSF en PI’s 8.Instrument KRISPI 9.Systeem PRESTA 10.Meten van PI’s en rapport BSC 11.Coaching van de onderneming

Opzet Bedrijven helpen te sturen op factoren die bepalend zijn voor hun toekomstig succes Doelgroep: KMO en middengrote bedrijven Project van het LUC in samenwerking met Limburgse bedrijfsadviseurs Opstart deels gesubsidieerd (EFRO)

Prestatiemanagement Prestatiemanagement of resultaatgericht ondernemen of performance management Niet enkel analyse van cijfers van verleden (balansen en resultaten, ratio’s) Zoeken naar succesbepalende factoren van de onderneming en die aansturen Sturen via een Visuele Rapporteringstool

PRESTA systeem Kritische succesfactoren voor de toekomst Gekoppeld aan strategie van de onderneming Maandelijkse rapportering over de KSF en PI’s Business balanced scorecard (BSC) Meetpunten om bedrijf beter te sturen Begeleiding door een team van adviseurs

Methodiek van PRESTA-COACH 1. Het intake gesprek 2. Het scannen van de bedrijfsprocessen 3. Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) 4. Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) 5. Het coachen van de onderneming

Case HURA Verhuurbedrijf van infrastructuur componenten 4 vestigingen 4 000 verschillende types machines, totaal 25 000 machines beschikbaar 15 000 klanten Klanten huren gemiddeld 2 keer/jaar 50 personeelsleden

Intake gesprek De onderneming heeft interesse voor prestatiemanagement De consultant informeert de bedrijfsleiding over de aanpak van PRESTA-COACH

SCAN van diverse aspecten van bedrijfsvoering Initiële analyse die resulteert in evaluatie rapport over: Het ondernemingsaanbod De juiste vertaling van beleid in de organisatie en in het productie/service proces De sterkten en zwakten, risico’s en opportuniteiten van de onderneming

SCAN van diverse aspecten van bedrijfsvoering SCAN bestaat uit 2 luiken: SCAN deel 1: de corporate management aspecten SCAN deel 2: de operationele aspecten Evaluatie is 2-voudig: Een waarde van A tot E over de relevantie of het belang van het aspect in functie van het resultaat van de onderneming Waardeoordeel van fase 1 tot 4 over de kwaliteit van het aspect

Het SCAN instrument

Het SCAN instrument

Invoer via SCANA

Fase per aspect

Gemiddelde fase per groep van aspecten

Fase per aspect

Aspecten corporate management:

Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming

Bepalen van KSF en van PI Steunend op de resultaten van de SCAN en gebruik makend van het instrument KRISPI (een generiek lijst van KSF en PI’s) wordt een specifieke lijst van KSF en PI bepaald Er wordt een relatie gelegd tussen KSF/PI en de bedrijfsfuncties. Daartoe wordt een meetmodel (PI-meting) bepaald dat de PI-meting variabelen bevat

KRISPI:Generieke lijst KSF en PI’s

Specifieke lijst KSF en PI’s van HURA Onderne-mingsgebied KSF PI PI-meting PI-meting variabelen Personeel 1.Opgeleid personeel Opgeleid personeel Gemiddeld aantal opleidingsdagen per personeelslid 1. Totaal aantal opleidingsdagen 2. Aantal personeelsleden Procentueel aantal personeelsleden die opleiding hebben gevolgd 1. Aantal personeels-leden die opleiding volgden 2.Aantal personeelsleden 2. Arbeidsklimaat Absenteïsme wegens ziekte Procentueel aantal personeelsleden met ziekteverlet 1. Aantal personeels-leden met ziekteverlet 2.aantal personeelsleden Procurement en leverancier 3. Een beleid voor de aankoopfunctie Beschikken over actuele prijzen van producten die regelmatig worden aangekocht % artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 1. Aantal artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 2. Totaal aantal artikelen die aangekocht worden Klant en markt 4. Klantenrelatie gericht op klantenbehoud Herhaalaankopen Gemiddeld aantal verkoopstransacties of aankopen per actieve klant 1. Aantal verkoopstransacties 2. Aantal klanten Verloren klanten Ratio niet-actieve klanten tov het aantal klanten 1. Aantal niet actieve klanten 2. Het aantal klanten 5. Klantenwerving Nieuwe klanten Procentueel aantal nieuwe klanten 1. Aantal nieuwe klanten Ratio omzet nieuwe klanten tov totale omzet 1. Omzet nieuwe klanten 2. Totale omzet

Specifieke lijst KSF en PI’s van HURA Financiën 6. Rentabiliteit Relatie uitgaven onderhoud met omzet Ratio onderhoudskost infrastructuur-componenten tov totale omzet 1. Onderhoudskost te verhuren infrastructuur-componenten 2. Totale omzet Ratio uitgaven voor vervanging onderdelen voor infrastructuur-componenten tov omzet gerealiseerd 1. Uitgaven vervangonderdelen Relatie investeringen en omzet Ratio afschrijvingen investeringen tov omzet 1. Afshrijvingen investeringen Proces en product 7. Procesuitvoe-ring en controle Efficiency van het salesproces Gemiddelde tijd salesactiviteit per klanttransactie 1. Aantal uren sales-activiteit 2. Aantal klantentransacties Aandeel interne transporttijd Ratio interne transporttijd tov sales transactie tijd 8. Procesinnovatie Cyclustijd van salestransactie Gemiddelde % cyclustijd per sales transactie

Bepalen van KSF en PI:m.b.v. systeem PRESTA Het PRESTA systeem biedt de functies: De selectie van KSF/PI uit KRISPI Creatie van bijkomende eigen KSF/PI Automatisch genereren van specifieke data warehouse voor opslag gegevens over PI-meting variabelen

Systeem PRESTA, kiezen voor HURA

Selectie van KSF en PI’s uit generieke lijst KRISPI

Creatie van specifieke KSF en PI’s

Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming

Het meten van de PI’s en het rapporteren via de BSC In het prestatiemanagement komt de nadruk te liggen op de maandelijkse opvolging van een set van PI’s, belangrijke business drivers in de BSC Meetwaarden voor de PI-meting-variabelen moeten maandelijks beschikbaar zijn. Aan de hand van historische cijfers en/of redelijke inschattingen zullen de normwaarden voor de PI-meting worden bepaald

Normwaarden en meetwaarden voor de PI’s KSF PI PI-meting NORM- WAARDE maand PI-meting variabelen METINGEN huidige 1. Opgeleid personeel Opgeleid personeel Gemiddeld aantal opleidingsdagen per personeelslid 1 1. Totaal aantal opleidingsdagen 2. Aantal personeelsleden 40 50 Procentueel aantal personeelsleden die opleiding hebben gevolgd 20 % 1. Aantal personeelsleden met opleiding 7 2. Arbeidsklimaat Absenteïsme wegens ziekte Procentueel aantal personeelsleden met ziekteverlet 5% 1. Aantal personeelsleden met ziekteverlet 4 3. Een beleid voor de aan-koopfunctie Beschikken over actuele prijzen van producten die regelmatig worden aangekocht % artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 70% 1. Aantal artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 2. Totaal aantal artikelen die aangkocht worden 400 1000 4. Klantenrelatie gericht op klantenbehoud Herhaalaan-kopen Gemiddeld aantal verkoopstransacties of aankopen per klant 3 1.Aantal verkoopstransacties 2. Aantal klanten 30000 15000 Verloren klanten Ratio niet actieve klanten tov het aantal klanten 30% 1. Aantal niet actieve klanten 2. Het aantal klanten 7500

Normwaarden en meetwaarden voor de PI’s 5. Klantenwerving Nieuwe klanten Procentueel aantaal nieuwe klanten 0.8 % 1. Aantal nieuwe klanten 2. Aantal klanten 100 15000 Ratio omzet nieuwe klanten tov totale omzet 2% 1. Omzet nieuwe klanten 2. Totale omzet 2500 65000 6. Rentabiliteit Relatie uitgaven onderhoud met omzet Ratio onderhoudskost infrastructuur-componenten tov omzet gerealiseerd 28% 1. Onderhoudskost te verhuren infrastructuur-componenten 2 Totale omzet 21000 Ratio uitgaven voor vervanging onderdelen voor infrastructuur-componenten tov totale omzet 15% 1. Uitgaven vervangonderdelen Relatie investeringen en omzet Ratio afschrijvingen investeringen tov totale omzet 25% 1. Afshrijvingen investeringen 20000 7. Procesuitvoe-ring en controle Efficiency van het salesproces Gemiddelde tijd salesactiviteit per klantentransactie 1.5 uur 1. Aantal uren salesactiviteit 2. Aantal klantentrans-acties 6000 Interne transporttijd Ratio interne transporttijd tov sales transactie tijd 50 % 75% 8.procesinno-vatie Verkorting cyclustijd van sales transactie Gemiddelde % cyclustijd per sales transactie 70% 60%

Het meten van de PI’s: Gebruik van PRESTA

Invullen normwaarden in PRESTA

Het meten van de PI’s: de BSC De metingen worden gepresenteerd via een grafische rapportering en geëvalueerd ten opzichte van de vooropgestelde normen Alle details zijn per maand zichtbaar met een trendrapport over de afgelopen maanden

Het meten van de PI’s: BSC in het PRESTA systeem

Balanced score card: detail

De BSC: evolutie over de tijd

Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming

Coaching van de onderneming De consultant zal samen met een expertenteam van het LUC conclusies trekken uit de resultaten en formuleert een advies over hoe het bedrijf kan bijsturen en hoe verdere coaching (evt buiten project) kan gebeuren

Conclusie Het belangrijkste resultaat van de PRESTA-COACH benadering is het opzetten van een meetsysteem om prestaties te kunnen meten en te vergelijken met de strategische doelstellingen van de onderneming, het creëren van een focus op het behalen van lange termijn-doelstellingen, het creëren van een intern communicatiemiddel en het beter kunnen beheersen van cruciale bedrijfsprocessen.

Meer informatie Limburgs Universitair Centrum http://presta.luc.ac.be/presta presta@luc.ac.be Jeanne Schreurs: 0475/497099 Marc Voets: 0495/514770