Overzicht presentatie PRESTA-COACH 1.Prestatie- management 2.PRESTA systeem 3.Methodiek PRESTA- COACH 4.Case HURA 5.SCAN en SCAN instrument 6.Systeem SCANA 7.Bepalen van KSF en PI’s 8.Instrument KRISPI 9.Systeem PRESTA 10.Meten van PI’s en rapport BSC 11.Coaching van de onderneming
Opzet Bedrijven helpen te sturen op factoren die bepalend zijn voor hun toekomstig succes Doelgroep: KMO en middengrote bedrijven Project van het LUC in samenwerking met Limburgse bedrijfsadviseurs Opstart deels gesubsidieerd (EFRO)
Prestatiemanagement Prestatiemanagement of resultaatgericht ondernemen of performance management Niet enkel analyse van cijfers van verleden (balansen en resultaten, ratio’s) Zoeken naar succesbepalende factoren van de onderneming en die aansturen Sturen via een Visuele Rapporteringstool
PRESTA systeem Kritische succesfactoren voor de toekomst Gekoppeld aan strategie van de onderneming Maandelijkse rapportering over de KSF en PI’s Business balanced scorecard (BSC) Meetpunten om bedrijf beter te sturen Begeleiding door een team van adviseurs
Methodiek van PRESTA-COACH 1. Het intake gesprek 2. Het scannen van de bedrijfsprocessen 3. Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) 4. Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) 5. Het coachen van de onderneming
Case HURA Verhuurbedrijf van infrastructuur componenten 4 vestigingen 4 000 verschillende types machines, totaal 25 000 machines beschikbaar 15 000 klanten Klanten huren gemiddeld 2 keer/jaar 50 personeelsleden
Intake gesprek De onderneming heeft interesse voor prestatiemanagement De consultant informeert de bedrijfsleiding over de aanpak van PRESTA-COACH
SCAN van diverse aspecten van bedrijfsvoering Initiële analyse die resulteert in evaluatie rapport over: Het ondernemingsaanbod De juiste vertaling van beleid in de organisatie en in het productie/service proces De sterkten en zwakten, risico’s en opportuniteiten van de onderneming
SCAN van diverse aspecten van bedrijfsvoering SCAN bestaat uit 2 luiken: SCAN deel 1: de corporate management aspecten SCAN deel 2: de operationele aspecten Evaluatie is 2-voudig: Een waarde van A tot E over de relevantie of het belang van het aspect in functie van het resultaat van de onderneming Waardeoordeel van fase 1 tot 4 over de kwaliteit van het aspect
Het SCAN instrument
Het SCAN instrument
Invoer via SCANA
Fase per aspect
Gemiddelde fase per groep van aspecten
Fase per aspect
Aspecten corporate management:
Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming
Bepalen van KSF en van PI Steunend op de resultaten van de SCAN en gebruik makend van het instrument KRISPI (een generiek lijst van KSF en PI’s) wordt een specifieke lijst van KSF en PI bepaald Er wordt een relatie gelegd tussen KSF/PI en de bedrijfsfuncties. Daartoe wordt een meetmodel (PI-meting) bepaald dat de PI-meting variabelen bevat
KRISPI:Generieke lijst KSF en PI’s
Specifieke lijst KSF en PI’s van HURA Onderne-mingsgebied KSF PI PI-meting PI-meting variabelen Personeel 1.Opgeleid personeel Opgeleid personeel Gemiddeld aantal opleidingsdagen per personeelslid 1. Totaal aantal opleidingsdagen 2. Aantal personeelsleden Procentueel aantal personeelsleden die opleiding hebben gevolgd 1. Aantal personeels-leden die opleiding volgden 2.Aantal personeelsleden 2. Arbeidsklimaat Absenteïsme wegens ziekte Procentueel aantal personeelsleden met ziekteverlet 1. Aantal personeels-leden met ziekteverlet 2.aantal personeelsleden Procurement en leverancier 3. Een beleid voor de aankoopfunctie Beschikken over actuele prijzen van producten die regelmatig worden aangekocht % artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 1. Aantal artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 2. Totaal aantal artikelen die aangekocht worden Klant en markt 4. Klantenrelatie gericht op klantenbehoud Herhaalaankopen Gemiddeld aantal verkoopstransacties of aankopen per actieve klant 1. Aantal verkoopstransacties 2. Aantal klanten Verloren klanten Ratio niet-actieve klanten tov het aantal klanten 1. Aantal niet actieve klanten 2. Het aantal klanten 5. Klantenwerving Nieuwe klanten Procentueel aantal nieuwe klanten 1. Aantal nieuwe klanten Ratio omzet nieuwe klanten tov totale omzet 1. Omzet nieuwe klanten 2. Totale omzet
Specifieke lijst KSF en PI’s van HURA Financiën 6. Rentabiliteit Relatie uitgaven onderhoud met omzet Ratio onderhoudskost infrastructuur-componenten tov totale omzet 1. Onderhoudskost te verhuren infrastructuur-componenten 2. Totale omzet Ratio uitgaven voor vervanging onderdelen voor infrastructuur-componenten tov omzet gerealiseerd 1. Uitgaven vervangonderdelen Relatie investeringen en omzet Ratio afschrijvingen investeringen tov omzet 1. Afshrijvingen investeringen Proces en product 7. Procesuitvoe-ring en controle Efficiency van het salesproces Gemiddelde tijd salesactiviteit per klanttransactie 1. Aantal uren sales-activiteit 2. Aantal klantentransacties Aandeel interne transporttijd Ratio interne transporttijd tov sales transactie tijd 8. Procesinnovatie Cyclustijd van salestransactie Gemiddelde % cyclustijd per sales transactie
Bepalen van KSF en PI:m.b.v. systeem PRESTA Het PRESTA systeem biedt de functies: De selectie van KSF/PI uit KRISPI Creatie van bijkomende eigen KSF/PI Automatisch genereren van specifieke data warehouse voor opslag gegevens over PI-meting variabelen
Systeem PRESTA, kiezen voor HURA
Selectie van KSF en PI’s uit generieke lijst KRISPI
Creatie van specifieke KSF en PI’s
Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming
Het meten van de PI’s en het rapporteren via de BSC In het prestatiemanagement komt de nadruk te liggen op de maandelijkse opvolging van een set van PI’s, belangrijke business drivers in de BSC Meetwaarden voor de PI-meting-variabelen moeten maandelijks beschikbaar zijn. Aan de hand van historische cijfers en/of redelijke inschattingen zullen de normwaarden voor de PI-meting worden bepaald
Normwaarden en meetwaarden voor de PI’s KSF PI PI-meting NORM- WAARDE maand PI-meting variabelen METINGEN huidige 1. Opgeleid personeel Opgeleid personeel Gemiddeld aantal opleidingsdagen per personeelslid 1 1. Totaal aantal opleidingsdagen 2. Aantal personeelsleden 40 50 Procentueel aantal personeelsleden die opleiding hebben gevolgd 20 % 1. Aantal personeelsleden met opleiding 7 2. Arbeidsklimaat Absenteïsme wegens ziekte Procentueel aantal personeelsleden met ziekteverlet 5% 1. Aantal personeelsleden met ziekteverlet 4 3. Een beleid voor de aan-koopfunctie Beschikken over actuele prijzen van producten die regelmatig worden aangekocht % artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 70% 1. Aantal artikelen waarvoor actuele prijzen beschikbaar zijn 2. Totaal aantal artikelen die aangkocht worden 400 1000 4. Klantenrelatie gericht op klantenbehoud Herhaalaan-kopen Gemiddeld aantal verkoopstransacties of aankopen per klant 3 1.Aantal verkoopstransacties 2. Aantal klanten 30000 15000 Verloren klanten Ratio niet actieve klanten tov het aantal klanten 30% 1. Aantal niet actieve klanten 2. Het aantal klanten 7500
Normwaarden en meetwaarden voor de PI’s 5. Klantenwerving Nieuwe klanten Procentueel aantaal nieuwe klanten 0.8 % 1. Aantal nieuwe klanten 2. Aantal klanten 100 15000 Ratio omzet nieuwe klanten tov totale omzet 2% 1. Omzet nieuwe klanten 2. Totale omzet 2500 65000 6. Rentabiliteit Relatie uitgaven onderhoud met omzet Ratio onderhoudskost infrastructuur-componenten tov omzet gerealiseerd 28% 1. Onderhoudskost te verhuren infrastructuur-componenten 2 Totale omzet 21000 Ratio uitgaven voor vervanging onderdelen voor infrastructuur-componenten tov totale omzet 15% 1. Uitgaven vervangonderdelen Relatie investeringen en omzet Ratio afschrijvingen investeringen tov totale omzet 25% 1. Afshrijvingen investeringen 20000 7. Procesuitvoe-ring en controle Efficiency van het salesproces Gemiddelde tijd salesactiviteit per klantentransactie 1.5 uur 1. Aantal uren salesactiviteit 2. Aantal klantentrans-acties 6000 Interne transporttijd Ratio interne transporttijd tov sales transactie tijd 50 % 75% 8.procesinno-vatie Verkorting cyclustijd van sales transactie Gemiddelde % cyclustijd per sales transactie 70% 60%
Het meten van de PI’s: Gebruik van PRESTA
Invullen normwaarden in PRESTA
Het meten van de PI’s: de BSC De metingen worden gepresenteerd via een grafische rapportering en geëvalueerd ten opzichte van de vooropgestelde normen Alle details zijn per maand zichtbaar met een trendrapport over de afgelopen maanden
Het meten van de PI’s: BSC in het PRESTA systeem
Balanced score card: detail
De BSC: evolutie over de tijd
Methodiek van PRESTA-COACH Het intake gesprek Het scannen Het bepalen van de kritische succesfactoren (KSF) en prestatie indicatoren (PI) Het meten van de PI en het rapporteren via de Balance scorecard (BSC) Het coachen van de onderneming
Coaching van de onderneming De consultant zal samen met een expertenteam van het LUC conclusies trekken uit de resultaten en formuleert een advies over hoe het bedrijf kan bijsturen en hoe verdere coaching (evt buiten project) kan gebeuren
Conclusie Het belangrijkste resultaat van de PRESTA-COACH benadering is het opzetten van een meetsysteem om prestaties te kunnen meten en te vergelijken met de strategische doelstellingen van de onderneming, het creëren van een focus op het behalen van lange termijn-doelstellingen, het creëren van een intern communicatiemiddel en het beter kunnen beheersen van cruciale bedrijfsprocessen.
Meer informatie Limburgs Universitair Centrum http://presta.luc.ac.be/presta presta@luc.ac.be Jeanne Schreurs: 0475/497099 Marc Voets: 0495/514770