Planning & Organisatie FOCUS Landelijke LIB-dag 25 maart 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Echte monitoring in Zwolle
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Introductie van: Een nieuwe hangbrug -*-*-*-*-*-*-*- Het ontstaan
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Programma RegioAanpak waar staan we nu? Ambtelijk overleg 4 juni 2013.
Monitoringrapport Laat zien! wat we hebben gedaan Stand van zaken
Leven met Bagger in de Alblasserwaard- Vijfheerenlanden.
I-Versneller BAG WOZ Regionale sessie 9 oktober - Alkmaar.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
25 februari Nadere effectanalyse Aanpak op hoofdlijnen (fasering) Samenvatting uitkomsten voortoetsen Verwerken nieuwe gegevens in voortoetsen Uitvoeren.
Analyse spoedselectie tot nu toe (1) Totaal: –Provincies: (stand per 1 mei) –Gemeenten: (voor beoordeling, met Delft,Sittard, DCMR)
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Benchmarking is fun! Bas Peeters NVRD
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
Ervaringen als bevoegd gezag met de PGS 15 blusinstallaties
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Topografie Nederland (8 dia’s)
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Speerpunt veehouderij en Luchtkwaliteit Stand van zaken: Brabantbrede toezichtsaanpak voor luchtwassers 31 mei 2012.
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Steeds krachtiger bestuur in:
“Jaarverslag bodemsanering 2007” Mark in ‘t Veld Senior adviseur Milieu & R.O.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Basisregistratie Ondergrond
Opstellen circulaire „Slim Onderzoek“
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Het agrarisch natuur- en landschapsbeheer vanaf 2016
een nieuwe LEADER periode
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Projectstatus Arnold Zijlstra (BIV) 25 mei 2005.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
Biologische Monitoring
Social work Week 2.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Jacqueline Reijerink algemeen directeur SPSZN Symposium 23 mei 2016.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
Inkoop Jeugdhulp 2017 Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari maart 2016.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Regio Utrecht Transitieteam Utrecht, 7 maart 2013, te Amersfoort
Regiovorming in Ketenperspectief.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Doorontwikkelen BRON vo
Voorlopige ervaringen ILT
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Praktijkbeproeving ODS (Open Data Standaarden)
Workshop Prioritaire Projecten
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Planning & Organisatie FOCUS Landelijke LIB-dag 25 maart 2008

Inhoud Doel van FOCUS Overzicht van de stappen Planning Nadere uitleg van de stappen Meer info over de stand van zaken Vragen, suggesties etc. (tussendoor, achteraf)

Doel van FOCUS ‘ Het centrale doel van FOCUS in het kader van de werkvoorraad, betreft de daadwerkelijke duiding ervan en de concrete kwantitatieve verdeling van de afzonderlijke werkvoorraden naar locaties met een bepaald risico’ Aanwijzen potentiële spoedlocaties

Overzicht stappenplan FOCUS Stap 1: Database en website-ontwikkeling Stap 2: Overzicht stand van zaken Stap 3: Vaststellen kwaliteit HBB’s (bronbestand) Stap 4: Samenstellen 1 e dataset Stap 5: Beoordeling kwaliteit BIS-en Stap 6: Uitlevering 1 e selectie spoedlocaties Stap 7: Eerste analyse op papier Stap 8: Controle en aanvulling door overheden Stap 9: GIS-analyse (toevoeging informatie) Stap 10: Hernieuwde presentatie en terugkoppeling Stap 11: Aangepaste analyse Stap 12: Doorkijkje vervolg

Organisatie VROM opdrachtgever LIB/Bodem+ projectleiding ReGister uitvoering Kerngroep begeleiding Groningen, Heerlen, Amsterdam, Breda, Haarlem, Arnhem, DCMR, Limburg, Overijssel Landelijke bijeenkomsten

1.10 april 2.29 mei 3.26 juni Doel: Ruggengraat planning en uitvoering project Agenda bijeenkomsten is planning uitvoering

Eerste periode (tot 10 april) Aanlevering bestanden (is gebeurd) Beschrijving stand van zaken (volgt nadere presentatie) Controle op kwaliteit en volledigheid bestanden Maken eerste selectie Presentatie daarvan aan gemeenten Spelregels en handreiking voor de beoordeling Wordt allemaal besproken op 10 april

Tweede periode (10 april- 29 mei) Periode voor uitvoering beoordeling door gemeenten Beschikbare tijd: circa 6 a 7 weken Let op: twee weken meivakantie Doorhalen en toevoegen locaties Conform ‘spelregels’ 21 mei bestuurdersconferentie 7 mei notitie met stand van zaken per 1 mei (ex beoordeling) Bijeenkomst 29 mei bespreken beoordeling

Derde periode (29 mei- 26 juni) Uitvoering GIS-analyse –Combinatie met pad en object e.d. Hernieuwde presentatie en terugkoppeling Aangepaste analyse (notitie) Doorkijkje naar het vervolg Overzicht mogelijk nog aanvullende studies Rapportage Klaar per 1 juli

Intermezzo Vragen of opmerkingen over de organisatie en planning?

Stap 1: Bestanden en website Bestanden zijn verzameld: –4 gemeenten niet, DCMR en 2 gemeenten extra –Mogelijk nog enige reparaties nodig (twee keer) –Provincies doen we even niks mee (PRISMA) –Alleen wat er nu is loopt mee in planning, rest later Alles is omgezet naar bruikbaar formaat Ook HBB’s zijn los verzameld: –probleem met SIKB-export –Ongekoppelde HBB-locaties kwamen niet mee Website Wordt aangepast, loopt momenteel

Stap 2: Stand van zaken Basis enquête, met aanvulling Wat is er al aan onderzoeken gedaan (werkvoorraad)? Was dat gericht op spoedbepaling? Zijn de gegevens daarvan verwerkt in BIS? Wat is de doorloop van de locaties? Planning van de aanpak van de onderzoeken? Details volgen straks

Stap 3: Kwaliteit HBB HBB is basis voor de 1 e selectie De verwachting met betrekking tot de verontreiniging Beoordelen dekking van de bestanden (zie LDB) Vulling van de belangrijke velden Eventueel nog aanpassingen doorvoeren Overzicht is volgende week klaar

Stap 4: 1e selecie SUBI+ Op grond van SUBI+ (PRISMA) 1 e selectie uit HBB’s Inperking SUBI door aanvullende criteria (aantal HW’s, periode) Bijvoorbeeld benzineservicestations (14%) Uitbreiding SUBI met nevenactiviteiten Bijvoorbeeld fietsenfabriek SUBI+ is 29% van SUBI (bij de provincies) Koppeling met BIS-informatie Toevoegen niet met SUBI+ geselecteerde locaties

Stap 5: Kwaliteit BIS Van geselecteerde locaties wordt BIS-informatie beoordeeld Gericht op belangrijke velden Overzichtje per gemeente met vragen Bedoeling mee te nemen in beoordeling lijst Overzichten met totalen: –Aantal pre ho, HO, OO etc. –Telling op beschikbare en belangrijke velden Geeft indruk zekerheid lijst

Stap 6: Eerste uitlevering Overzicht met selecties op website Lijst met de locaties uit SUBI+ Gekoppeld aan bodeminformatie Extra locaties niet uit SUBI+ toegevoegd Alle informatie in tabbladen gepresenteerd Locaties zijn geplaatst op kaart en luchtfoto Planning: 7 april beschikbaar (wordt per aangekondigd)

Stap 7: Analyse eerste uitkomsten De uitkomsten worden geanalyseerd Verdeling naar soorten locaties –Per gemeente –Spoedgroep –Onderzoeksfase Uitkomsten van PRISMA worden geïntegreerd 7 mei moet het klaar zijn 21 mei bestuurdersconferentie

Stap 8: Beoordeling door de gemeenten Via website kan beoordeling worden uitgevoerd Gemeenten krijgen wachtwoord en inlogcode Alleen zicht op de eigen locaties Langslopen van de lijst Toevoegen van locaties, doorhalen van locaties Ook toevoegen aanvullende informatie Wordt allemaal op de site en op 10 april uitgelegd Loop april vraag provincies vorderingen PRISMA-lijst Op 29 mei bespreking uitkomsten

Stap 9: GIS-koppeling Actueel bodemgebruik Stedelijk, landelijk Ligging binnen gebieden e.d. Bodemsoorten etc Wordt toegevoegd aan selectie voor nadere selectie en prioritering Wordt alleen voor de spoedlocaties na beoordeling gedaan

Stap 10 en 11: Hernieuwde presentatie Aangepaste en aangevulde gegevens op de website Nieuwe overzichten worden gemaakt Analyse in notitie wordt aangepast Rapportage wordt opgesteld Lijst met potentiële spoedlocaties is beschikbaar Kan nader worden geprioriteerd Bespreking op 26 juni

Stap 12: Doorkijkje naar vervolg Hoe dan verder? Verdere ontwikkeling onderzoeksmethode Geconcentreerde aanpak mogelijk? Uitwisseling van informatie en kennis onderzoek Aanpalende zaken: –KRW –Aanpak bedrijfsterreinen –Vertaling naar oppervlakten en kosten –Diffuse verontreiniging

Intermezzo Vragen of opmerkingen over de organisatie en planning?

Afhandeling van de werkvoorraad Al veel (grootschalige) onderzoekstrajecten. Alleen Hengelo, Maastricht en Zwolle hebben nog geen onderzoek uitgevoerd (wel gepland voor 2008) Arnhem, Den Haag, Emmen, Groningen, Heerlen en Nijmegen hebben héle werkvoorraad pre-ho al onderzocht (vaak m.u.v. huidige bedrijven) Overige gemeenten: selecties, bijvoorbeeld: –Alleen SUBI-locaties (bv Leiden) –Wijkgerichte aanpak (bv Amersfoort) –Combinatie van risico en ligging (Amsterdam, Enschede Leeuwarden)

Afhandeling van de werkvoorraad Deel gemeenten maken eigen selecties, vooral gebaseerd op lokale kennis: –Alkmaar: selectie op ligging –Haarlem: accent op verspreidingsrisico (screening door gemeente) –Den Bosch: onderzoeken alles, prioriteit naar ligging In veel gevallen ook OO’s en NO’s n.a.v. resultaten HO’s –Opgegeven doorstroomcijfers liggen erg uiteen –Er worden verschillende criteria gebruikt voor de doorstroom van HO naar OO

Resultaten ingelezen in BIS? Enkele gemeenten hebben onderzoeksgegevens nog niet in (Glo)BIS verwerkt: –Den Haag (NB: HO’s) –Deventer –Haarlem (heeft aangegeven moeite te hebben met 1 locatielijst) Of een onderzoekstraject loopt op dit moment nog en is dus alleen gedeeltelijk beschikbaar: –Groningen, Rotterdam, Schiedam Onderzoeken zijn al verwerkt in BIS: –Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Dordrecht, Emmen, Enschede, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad

Schatting potentiële spoedlocaties? Zeer grote verschillen Valt geen betrouwbare schatting van te geven (totaal) Hangt sterk af van gekozen insteek Verwachting is uiteindelijk niet veel spoedlocaties –Amsterdam Er zijn nog geen vergelijkbare cijfers beschikbaar –SUBI+ selectie

Strategie spoed? Komt niet echt naar voren in enquête De definities lijken niet altijd duidelijk te zijn De HO-OO trajecten zijn vaak gericht op afhandeling werkvoorraad en niet specifiek op spoed Spoedbeoordeling op de HO’s is soms uitgevoerd –Emmen, Nijmegen, Heerlen Check op risico’s tijdens veldwerk –Arnhem, Amsterdam Het zijn vaak nog lopende trajecten, resultaten niet (volledig) digitaal beschikbaar

Planning Sommige gemeenten houden planning aan Ook meer concrete planningen gericht op spoed. Algemeen beeld: –2008: afronding HO-trajecten (al dan niet gericht op spoed) –2008: alle potentiële spoedlocaties op OO-niveau – : NO’s