Ondersteuning van zelfmanagement -een kenmerk van goede epilepsiezorg - Epilepsiezorg 2010, ook mijn zorg Nieuwegein, 29 mei 2010 prof. dr. Cor Spreeuwenberg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

situationeel leiderschap
Op koers met het Zelfmanagementkompas
Eerstelijnszorg De Nederlandse situatie in vogelvlucht
Implementatie van de UNCO-MOB
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Telemonitoring Hartfalen vanuit patiëntenperspectief Nationale Hartfalendag 2013 Zeist, 27 september 2013 Margo Weerts
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Van ZO naar ZOrg. ZonMw programmadag 2011 “Integrale zorg voor chronisch zieken; het spel en de knikkers” Jaap Seidell, VU en VUmc Info: 15 minuten.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Persoonlijke preventie aanpak
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Begeleidingsplannen GGZ
STEDELIJK GEZONDHEIDSZORG CONCEPT een zoektocht naar sterke kanten gemeenten tav zorg voor gezondheid resultaat zoektocht als vertrekpunt.
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Pijn in de palliatieve zorg
Optimale Parkinsonzorg
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Ontwikkeling generiek individueel zorgplan
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Integrale zorg een stap verder brengen
moderniseren van het curriculum.
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
De NVD komt naar je toe! Ketenzorg Hoe zijn we zover gekomen? Wat verwachten we? Samenwerking!
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Zeggenschap voor zorgvragers
“Hoe ver is Friesland” programma: uur: Welkom door dagvoorzitter Jan de Keijzer uur: Dementiezorg, hoe ver is Friesland? Roelof Jonkers
Omgaan met de gevolgen van trombose
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Zelfmanagement Longpunt
3 december 2009 Onbekend maakt onbemind! laat mogelijkheden onbenut Harry Robberts adviseur 1 e lijnzorg en ketenzorg 3 december 2009.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Kansen voor nu en in de toekomst Den Bosch, 17 maart 2016
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Vluchtelingen en asielzoekers
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning van zelfmanagement -een kenmerk van goede epilepsiezorg - Epilepsiezorg 2010, ook mijn zorg Nieuwegein, 29 mei 2010 prof. dr. Cor Spreeuwenberg

Epilepsie Van oudsher bekende en bijzondere ziekte ‘Vallende ziekte’, ‘maan ziekte’ Mythische aspecten (‘hersenen’, ‘geest’) Stigmatiserend > 50% kinderen: - effecten op hele gezin - aantasten van zekerheid en veiligheid - onzekerheid blijft ook als iemand aanvalsvrij is - veel vragen over toekomst, arbeid Vaak goede behandelingsmogelijkheden maar op het ‘moment suprême’ sta je er zelf voor

Waar gaat er om in het hoofd van betrokkenen Waar gaat er om in het hoofd van betrokkenen? Hersenen  Gedrag Angst Bang voor onzekerheid Controle

Probleemeigenaren van epilepsie Betrokkenen Gezin / familie Gezondheidswerkers in eerste en tweede lijn - hoe zit het met hun kennis en motivatie op terrein epilepsiezorg? Maatschappij - zorgverzekeraars - onderwijs - werkgevers - regelgeving bijv. verkeer - etc. - hoe zit het met kennis en bereidheid problemen met wijsheid aan te pakken?

Fasering in probleemeigenaarschap van betrokkenen en familie Acute fase - wanhoop, ontreddering - sterk medisch georienteerd Herstelfase - wat is er met mij/mijn kind / mijn partner gebeurd en wat kan er gaan gebeuren? - flardige verhalen - omgeving gaat zich roeren Chronische fase - ‘mee leren om te gaan’ - herkennen van signalen - weten wat je wel en soms niet kan - wie ‘controleert’ en ‘waarom? - wie is echt deskundig? - wie kan ik vertrouwen en is bereid me te helpen?

Chronische zorg anno 2010

De klant centraal? Vanzelfsprekend!!, mits ………. gemotiveerd ………..niet rokend ………..ongevaarlijk sportend ………..gewicht met QI tussen 20 en 25 ………..veilig vrijend ………..doen wat de dokter heeft voorgeschreven ………..zelf (ver)zorgend ………..zwanger voor 35 jaar ………..risico’s mijdend ………..matig in zijn/haar wensen ………..snel weer aan het werk Dus……

Waarom innovatie van chronische zorg? Toename zorgvraag Aanbod sluit onvoldoende aan bij op te lossen probleem Aanbod negeert wensen en situatie klant Te voorziene tekort aan menskracht Noodzaak effectief en efficiënt te werken Er is meer mogelijk dan op dit moment gebeurt -> Zorg die aansluit bij behoeften en kenmerken klant ->Effectiviteit van de geboden zorg -> Behoud van toegankelijk gezondheidszorgsysteem

‘Aanbod sluit onvoldoende aan bij het op te lossen probleem’ Probleem: - gevoel van onveiligheid - onzekerheid - niet voor vol worden aangezien - gestoord zelfbeeld - onvoldoende kennis over ziekte en aanpak - niet weten om te gaan met situaties zoals vakantie, vergeten pil(len) in te nemen - dokter is er niet op moment van aanval Oplossing: - medicijnen zonder door te vragen (dia-gnose!) en te praten - controle op het moment dat er geen aanval is - compliance: patient wordt verwacht de dokter te volgen in plaats van andersom

‘ Aanbod negeert wensen en situatie klant’ Wat verwachten patiënten met een chronische aandoening van de zorg? Verkleining verschillen tussen zorgverleners Aanreiken instrumenten om controle te krijgen Gepaste bejegening met acceptatie van de eigen opvattingen

Zelfmanagement is iets anders dan ondersteuning van zelfmanagement Het niet op je eentje hoeven te doen Gesteund worden en niet in de steek gelaten te worden Op jouw situatie en mogelijkheden afgestemd Kunnen beslissen op grond van goede informatie Stimuleren zonder te betuttelen Als ik het zelf kan, dan mag dat ook Er is goed op betrokkenen gericht instrumentarium beschikbaar Technologie kan ook ondersteunen Websites: Gezondheidszorg 2.0

Zelfmanagement: een kenmerk van goede zorg - welke kenmerken nog meer ondersteuning ervan goede informatie deskundigheid van de zorgverleners zorgverlener kunnen vertrouwen weten wie mijn zorgverlener is en hoe ik die kan bereiken niet te veel zorgverleners niet steeds opnieuw verhaal hoeven te vertellen tijd om mijn verhaal te kunnen vertellen geen onnodige wachttijden niet alleen de pillen maar ook aandacht voor mijn persoon betaalbare zorg en medicijnen veilige zorg

Kern eigentijdse zorg aan chronisch zieken Patiënt centraal en leidend - betrokkene als eigenaar van ziekte en gevolgen - ondersteuning van zelfmanagement, beslissingen etc. Integratie en samenhang: - fysiek, psychisch en sociaal en functioneren - preventie, diagnose, behandeling en begeleiding - patiënt-hulpverlening en tussen hulpverleners Organisatie afgestemd op de inhoudelijke filosofie en kenmerken - structure follows content - gepast gebruik van technologie en ICT Adequate randvoorwaarden - opleiding, financiering, regelgeving, beleid Effectief en doelmatig

1. Beleidvoornemens minister Klink: Zorgstandaard als norm voor innoverende zorg Specifieke (functionele) bekostiging hiervan - te beginnen met diabetes, (c)vrm en COPD Preventiebeleid - ook voor mensen met een aandoening! 4. Versterking eerste lijn

Zorgstandaard!: principe Combinatie van het ‘wat’ uit de richtlijnen en het ‘hoe’ van de praktijk Evidence based richtlijnen Patiëntenperspectief Zorgstandaard Practice based inzichten mbt organisatie van zorg

De ideale zorgstandaard primair bedoeld voor patiënt en zorgverleners coherent met bestaande richtlijnen en NHG-standaarden uitwerking naar toepassing (inhoud, structuur, organisatie) geeft aan wat specifiek en generiek is kent zorgverleners- en patiëntenversie bevat set indicatoren over kwaliteit van kern van de zorgverlening kan dienen als basis voor bepaling van tarieven

Een internationaal aanvaard samenhangend kader voor chronische zorg en zorgstandaarden (WHO, Wagner)

De kern van het zorgproces Voorbereid, deskundig en pro-actief team zorgverleners Geïnformeerde, geactiveerde patiënt Productieve Interacties Verbeterde uitkomsten

Wat is productieve interactie? gericht op ondersteunen zelfmanagement centrale zorgverlener met expertise in communicatie stimulerend en uitdagend (motivational interviewing) houdt rekening met kenmerken/situatie betrokkene pro-actieve signalering gezamenlijk opgesteld zorgplan technologische ondersteuning

Wat is een centrale zorgverlener? De eerst aanspreekbare voor de betrokkene(n) front-office en coördinator achterliggend practice-team (netwerk) centrale rol in totstandkoming en naleving individuele zorgplan BIG-geregisteerd verpleegkundige/POH als het kan, arts als het moet deskundig en vaardig in inhoud, organisatie en samenwerking verwijst zo nodig naar gespecialiseerde zorgverlener Eric Coleman (Colorado) gaat verder en toonde de waarde aan van een van de zorg onafhankelijke assisting coach De centrale zorgverlener: - de eerstverantwoordelijke - meer dan case-manager

De vier kernelementen van het CCM Ondersteuning van zelfmanagement Adequate organisatie Beslissingsondersteuning Klinische informatiesystemen

Van algemeen kader voor chronische zorg naar specifieke zorgstandaard Veel gemeenschappelijke kenmerken in aanpak van chronische gezondheidsproblemen -> beschrijving van het algemene kader -> ziekte/probleem overstijgende modulen (attitude, aanpak, leefstijl voor een groot deel) Vervolgens ziekte/probleemspecifieke invullingen - bijv. medicatiegebruik en –bewaking - bijv. autorijden bij epilepsie - bijv. voeding bij COPD / chronische nierinsufficiëntie - bijv. bewegen bij hartfalen en reuma

Samenhang tussen ziektespecifiieke zorgstandaarden Preventie & vroege opsporing Diagnostiek Individueel zorgplan & behandeling Begeleiding, revalidatie, re-integratie, participatie & relaps preventie Diabetes (zorgstandaard excl. generieke aspecten) Vasculair risico (zorgstandaard excl. generieke aspecten) COPD (zorgstandaard excl. generieke aspecten) Hartfalen (zorgstandaard excl. generieke aspecten) Depressie (zorgstandaard excl. generieke aspecten) Dit onderdeel evenals de volgende slide zullen bijlage 1 vormen. De ziektespecifieke module is in feite het zorginhoudlijke deel van de zorgstandaard van de betreffende chronische ziekte met exclusie van de generieke aspecten De zieketespecifiekemodules bestrijken het gehele zorgcontinuum. De verschillende fasen zijn er omdat er in de verschillende fasen andere eisen worden gesteld aan de patient en aan de zorgverlener(NB volgens mij ook andere kosren) Op welke cliënten/patiënten is deze submodule van toepassing (‘indicatie’)? Welk(e) advies/behandeling/interventie/ondersteuning/begeleiding bevat deze submodule? Wat zijn de gegevens die in deze submodule elektronisch moeten worden vastgelegd? De gegevens die in elke submodule elektronisch moeten worden vastgelegd vormen, samen met de data afkomstig van de generieke modules en de beschrijving van de structuur van de ketenorganisatie, de minimale dataset (MDS). Uiteraard kunnen de zorgverleners meer data vastleggen, maar dit minimum is vereist voor de beoogde kwaliteitsbewaking en het operationaliseren van prestatie-indicatoren. Epilepsie (zorgstandaard excl. generieke aspecten) Overige chronische ziekten Geïn-diceerde preventie Zorggerelateerde preventie en behandeling ( goede zorg, behandeling & begeleiding ) Individueel ( individu-gerichte preventie en zorg ) 23 23

Indicatoren: maten om te weten of de zorg goed is Zorginhoudelijke indicatoren vanuit richtlijnen voor professionals Organisatie indicatoren - is er een zorgplan? - is er een centrale zorgverlener, hoe bereikbaar? - hoe is de follow-up geregeld? - zijn er samenwerkingsafspraken (transmuraal, multidisciplinair)? - reminders? telefonisch, op papier? - is er een elektronisch dossier? Wat hierin vastgelegd? - hoe wordt feedback geregeld?

Leidt nieuwe wijze van zorg tot iets Leidt nieuwe wijze van zorg tot iets?: alles draagt enigszins bij / geen ‘golden bullet’ The Shojania article, also included in the earlier summary slide, illustrates the variety of QI strategies attempted and their effectiveness. Shojania, K. G. et al. JAMA 2006;296:427-440

Hoe kunt U ervoor zorgen dat de epilepsiezorg goed wordt? Zelf willen veranderen Verantwoordelijkheid – zover mogelijk en realistisch – nemen Deskundigheid verwerven Partners zoeken, aan kant van patiënten en aanbieders Initiatief nemen en leiderschap tonen - bijv: zorgstandaard te maken en beheren Patiënten als partner in zorgorganisatie

Samenvattend Zorgstandaarden zijn richtingaanwijzers voor kwalitatief Goede en verantwoorde epilepsiezorg houdt in dat: de patiënt in alle opzichten centraal staat en betrokken is de zorgverlening zich richt op ondersteunen van de patiënt met epilepsie de organisatie van epilepsiezorg hierop is afgestemd de randvoorwaarden hiervoor zijn vervuld

Zowel voor mensen met epilepsie als voor hun mantelzorgers en zorgverleners vormen zorgstandaarden