Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden Korte introductie Oogziekenhuis Zonnestraal Hoe zijn wij georganiseerd Wat staat bestuurlijk gezien centraal Hoe wordt onze agenda van buiten beïnvloed En hoever reikt ondernemerschap in de zorg
Korte introductie Oogziekenhuis Zonnestraal Gestart in 2004 in Hilversum, 6 medewerkers, 1 oogarts Nu 7 vestigingen, 160 medewerkers, 20 oogartsen plus een “vestiging” in Ghana Omzet over 2010 ruim € 25 miljoen, bijna volledig in verzekerde zorg In 2010 ruim 6000 cataractoperaties en meer dan 7000 intravitreale injecties
Korte introductie Oogziekenhuis Zonnestraal Onze missie is het bieden van kwalitatief hoogstaande oogheelkundige zorg op verantwoorde economische basis Onze strategie is het uitbouwen van een netwerk van klinieken met landelijke dekking Dat doen we zelfstandig, in samenwerking met oogartsen en in joint ventures met ziekenhuizen (shop-in-shop)
Hoe zijn we georganiseerd Netwerkorganisatie met vestigingen die binnen kaders zelfstandig de patiëntenzorg doen Centraal ondersteund door een organisatie waarin alle niet patiëntgerelateerde taken worden verricht Decentraal management, maar centraal financieel management op basis van jaarlijks afgesproken budgetten en kwaliteitsmanagement
Wat staat bestuurlijk gezien centraal Sturen op budgetten, KPI’s, kwaliteitskaders en best practices Monitoren van patiëntenstromen en verhouding consulten/verrichtingen Kwaliteitsmanagement Liquiditeitsmanagement Investeringsbeslissingen Uitbreiding met nieuwe vestigingen
Hoe wordt onze agenda van buiten beïnvloed Overheid Verzekeraars Concurrentieveld Patiënten Externe financiers Toeleveranciers
bijvoorbeeld de Overheid Honorariumdiscussie medisch specialisten Mogelijke vormen van budgetering Tarieven Mate van marktwerking Bewaking level playing field
bijvoorbeeld de Verzekeraars Jaarlijkse contractering Administratieve organisatie en declareren Acceptatie dienstenpallet Ruimte voor innoveren Sturing op verwijsbeleid
Hoe waarborgen wij kwaliteit in tijden van bezuinigingen Heldere verantwoordelijkheidslijnen Procesefficiency Optimaliseren van de inzet van medisch, paramedisch en overig personeel Strak financieel management Kleine organisatorische eenheden
Hoever reikt ondernemerschap in de zorg Ondernemen is: kansen zien en er profijtelijk op inspelen Voordeel is: er is altijd behoefte aan zorg, dus geen last van kredietcrisis of dergelijke Nadeel is: spelregels en tarieven kunnen zo maar worden veranderd Kunst is: heldere strategie blijven nastreven en flexibel zijn in de uitvoering
Niets is zeker Wat zijn de tarieven volgend jaar Hoeveel verrichtingen kunnen we doen Wat mogen we de medisch specialisten betalen Mogen we nog wel groeien
Wat is wel zeker Ook eind volgend jaar bestaan we nog steeds We maken nog steeds winst Het is nog steeds leuk werken bij ons Onze patiënten zijn ook nu nog steeds erg tevreden En we geloven nog steeds heilig in onze missie