De Praktijk van Doordecentralisatie in het Voortgezet onderwijs Pieter Hendrikse, Lid Raad van Bestuur, Ons Middelbaar Onderwijs; onder leiding van Nico van Zuylen, VO raad
Pieter Hendrikse 7 maart 2012
Ons Middelbaar Onderwijs Huisvestingsprogramma: voortdurende uitdaging Kanttekeningen Perspectief: (facultatieve) doordecentralisatie?
Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs 35 scholen voor voortgezet onderwijs 62000 leerlingen 7000 medewerkers € 470.000.000 exploitatie 2011
Koers 2016 Onze opdracht: alle leerlingen volop mogelijkheden tot ontplooiing door talenten te ontdekken en te ontwikkelen: passende startposities voor vervolgonderwijs kwalificatie voor toetreding tot de arbeidsmarkt
Samen zijn we sterker! Verbondenheid langs drie lijnen: beroepswaarden best denkbare educatieve dienstverlening talent en creativiteit versterken elkaar kracht van de gezamenlijkheid schaalvoordelen kennisdeling rijkdom aan diversiteit iedere school ‘goed onderwijs’ vanuit zijn eigen profiel
Huisvestingsprogramma: voortdurende uitdaging ontwikkeling onderwijsconcepten wensen versus budget Richtlijnen Kwaliteitsnorm Onderwijshuisvesting (RKO) / variëteit bouworganisatievormen (facultatieve) doordecentralisatie financiële middelen?!
Aanpak (1) onderwijsvisie / huisvestingsvraag school leidend vertaling in Programma van Eisen (PvE) ‘match’ PvE budget architectenselectie aanbesteding realisatie
Aanpak (2) bouworganisatievormen traditioneel risicodragend bouwmeesterconcept design and build bouwteam turn-key
Kanttekeningen krimp (demografische ontwikkelingen) vastgoed / risico financiën / dekking voorzieningen l.o.
Perspectieven multifunctionaliteit integrale gebiedsontwikkeling variëteit flexibiliteit duurzaamheid medegebruik
(facultatieve) doordecentralisatie (DDC) wettelijk kader motie Tweede Kamer 22 november 2011
DDC OMO 11 contracten aantal leerlingen ± 21.000 inkomsten per jaar: circa 8 miljoen euro contractwaarde: > 200 miljoen euro lopende gesprekken in 5 gemeenten
Belemmeringen bij DDC ‘emoties’ ‘techniek’ zorgplicht
Beelden vanuit de politiek onbekendheid met bouwprojecten vo thema DDC geen ‘core business’ ambtelijk apparaat politiek gewin DDC?: > 4 jaar (lang traject) ‘credits’ naar school(bestuur) beeldvorming media huisvestingsprojecten mbo/hbo middelen zijn niet ‘gelabeld’
‘technische’ hindernissen verrekeningen uit het verleden consensus over bedrag per jaar (i.r.t. vergoeding gemeentefonds) eigendomsverhoudingen eenmalige opbrengsten
Zorgplicht gemeente gemeentebestuur wordt vanuit samenleving aangesproken op onderwijshuisvesting uitwisseling informatie (OOGO, LEA, …?) bestemmingsplannen, bouwvoorbereiding
Toekomst… kansen voor OMO bij (facultatieve) DDC benutten schaalvoordeel financieel professioneel logistiek lump-sum grijs gebied verdwijnt