Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kernmodel Onderwijsinformatie [ KOI ]
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Wegwijs op het platform. ALGEMENE INSTRUCTIES EN MENU • Via de rood gemarkeerde teksten kunt u verdere keuzes maken • Kies één van onderstaande onderwerpen.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
De Van Damschool in ontwikkeling
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Toegang en identiteitsmanagement
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Webkwesties webquest.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Privacy en beveiliging
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
© Stratix 2007 Overview Plan van Aanpak Vraagbundeling voor de realisatie van municipal wireless [in het nederlands]
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Voorstel aanpassing beheerprocedures ivm. de Architectuurraad 10 oktober 2013 EduStandaard.
Willen jullie mij helpen om jullie gehoorzaam te zijn?
Welkom Informatieavond subsidies.
Titel Van de Dia’s Hier kunt u uw bericht kwijt. Het lettertype is Calibri en de letter grootte is 28. Gebruik maximaal 8 regels per dia Gebruik niet meer.
Producten & Werkprocessen
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Zorgplicht in passend onderwijs
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
Samenwerken.
alles over merk gekeurd
Privacy en beveiliging
Om achtergrondafbeelding te wijzigen: -Rechtermuisklik op de achtergrond -Klik op ‘Achtergrond opmaken’ -Kies voor ‘Opvulling met afbeelding…’ -Klik op.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Campagne Red de natuur in je buurt Naam van de spreker Naam lokale afdeling Natuurpunt.
Certificeringsschema
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Ervaringen Edukoppeling Lessons learned uit BPV Optimalisatie en implementatie nummervoorziening.
Bevindingen Proefopstelling OSO op EK Overstap Service Onderwijs op Edukoppeling One small step for (a) man…
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Stap drie bij projecten
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Uit: “Startdocument Architectuurraad”, hoofdstuk 4 “Uitgangspunten en principes” “… De Architectuurraad gaat uit van bestaande referentie architecturen zoals ECK, Triple A, ROSA, RAO en de HORA en van (nog vast te stellen) overstijgende principes. Aan het vaststellen van deze principes zal de komende periode prioriteit worden gegeven. …”

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Vragen (voor in je achterhoofd) Waarom willen we principes … (opstellen  gebruiken) -Waarom zijn principes belangrijk -Wat gaat er mis als we die niet hebben & hanteren Waarom willen wij principes … (de Architectuurraad van EduStandaard) Hoe maken we architectuurprincipes praktisch bruikbaar?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Invulling Wat bespreken we vandaag? -Uitgangspunt -Werkwijze -Concrete voorbeelden Wat bespreken we als ES-AR community (…maar niet vandaag)? -Welke principes willen we indienen? (short list / long list) -Passen die principes bij de principes die we al hebben Wat willen we dat anderen bespreken? -Hebben jullie ook architectuurprincipes? -Hoe relateren die aan onze onderwijs principes? -Moeten bepaalde principes bij ES worden ingediend? Overig

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Uitgangspunt

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Uitganspunt “… De Architectuurraad gaat uit van bestaande referentie architecturen zoals ECK, Triple A, ROSA, RAO en de HORA en van (nog vast te stellen) overstijgende principes. Aan het vaststellen van deze principes zal de komende periode prioriteit worden gegeven. …”  Het werkingsgebied van NORA verbreden we dus van overheid naar onderwijs. Uit: “Startdocument Architectuurraad”, hoofdstuk 4, “Uitgangspunten en principes” Voorstel, kunnen we dit aftikken: “Het onderwijsdomein neemt de NORA principes over waar mogelijk en geeft aan indien dit niet mogelijk is waar en waarom” Voorstel, kunnen we dit aftikken: “Het onderwijsdomein neemt de NORA principes over waar mogelijk en geeft aan indien dit niet mogelijk is waar en waarom”

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Werkwijze

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Werkwijze (wat doet de AR met principes?) ArchitectuurRaad geeft advies aan de StandaardisatieRaad over in beheer nemen van nieuwe principes en eventueel herzien van bestaande principes. Voor het in beheer nemen van principes volgen we een vergelijkbare procedure als voor het indienen en wijzigen van afspraken en begrippen. Enkele criteria voor principes: -Werkingsgebied van principes moet duidelijk zijn -Voldoende draagvlak in het onderwijsdomein + consensus in de AR -Samenhang: -Principes mogen elkaar niet tegenspreken -Waar mogelijk principes aan elkaar relateren (bijv. “realiseert”) De AR moet alle criteria vaststellen (BES maakt ze transparant)

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Concrete voorbeelden

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Privacy als architectuurprincipe (1/3) [NORA, AP26]: “De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van” [RAO]: “Terugmelden aan bronhouder: explain (gehele onderwijsdomein)  er zijn thans nog geen voorzieningen om geconstateerde afwijkingen in de onderwijsregistraties rechtstreeks terug te melden aan de eigenlijke bronhouder” Je mag afwijken van NORA principes, maar je moet het kunnen uitleggen… Wanneer stel je een principe vast en wanneer moet men zich eraan gaan houden?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Privacy als architectuurprincipe (2/3) [NORA, AP26]: “De afnemer heeft inzage in de eigen informatie en het gebruik er van” [RAO]: “Terugmelden aan bronhouder: explain (gehele onderwijsdomein)  er zijn thans nog geen voorzieningen om geconstateerde afwijkingen in de onderwijsregistraties rechtstreeks terug te melden aan de eigenlijke bronhouder” Zijn deze principes wel goed aan elkaar gerelateerd? inzage in vs. terugmelden aan Zijn deze principes wel goed aan elkaar gerelateerd? inzage in vs. terugmelden aan Wat is eigen informatie? Waar heb je zeggenschap over? Over welke informatie hebben we het? Wat is eigen informatie? Waar heb je zeggenschap over? Over welke informatie hebben we het?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Privacy als architectuurprincipe (3/3) Er is een fundamentele discussie over privacy nodig (voor het te laat is) We moeten uitgaan van privacy by design Dus moeten kiezen voor: privacy enhanced technologies Bijvoorbeeld door gebruik te maken van pseudo identities Een stap verder / andere invalshoek is User Managed Access Wat zijn de consequenties van deze keuzes? Moeten we hier aanvullende (technisch) principes voor opstellen?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Kernmodel Onderwijs Informatie t.b.v. NORA principe AP17 [NORA, AP17]: “De aan de dienst gerelateerde informatieobjecten zijn systematisch beschreven.” realiseert: Vindbaar, Toegankelijk, Transparant

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. …niet vandaag

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Short list / Long list - Principes over privacy - Principes over zeggenschap - Principes over informatiehuishouding - “systematisch beschreven”  werken volgens KOI - enkelvoudige opslag, meervoudig gebruik - Principes over … Welke principes willen we indienen? … en wanneer…

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Check list (criteria) Enkele criteria voor principes: -Werkingsgebied van principes moet duidelijk zijn -Voldoende draagvlak in het onderwijsdomein + consensus in de AR -Samenhang: -Principes mogen elkaar niet tegenspreken -Waar mogelijk principes aan elkaar relateren (bijv. “realiseert”) Welke zijn er nog meer?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Principes “mappen” Principes uit verschillende referentiearchitecturen… Op welke laag kan je ze plotten? Hoe verhouden de principes zich tot elkaar? Voordelen: (waarom zouden we überhaupt principes mappen…) Zijn onze (…) principes compleet, up-to-date, (her)bruikbaar?

Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo geplaatst wordt. Om terug te komen op… de vragen in je achterhoofd Waarom willen we principes … (opstellen  gebruiken) -Waarom zijn principes belangrijk -Wat gaat er mis als we die niet hebben & hanteren Waarom willen wij principes … (de Architectuurraad van EduStandaard) Hoe maken we architectuurprincipes praktisch bruikbaar? richting samenhang expertise overzicht Was dit praktisch genoeg?

Bedankt voor uw aandacht! Jeroen Hamers – standaardisatie expert Bureau EduStandaard Kennisnet.nl