Werkmancollege Dalton i.o.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Bazarlessen Klas 2.
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Welkom!.
WELKOM OP HET.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
rsg de Borgen Locatie Ronerborg
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Afspraken en regels.
Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk
Compacten en levelboxen.
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Ik hou van Holland spel!.
Portfolio
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Politiek jargon Bingo.
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
DALTON compleet?.
INFO - AVOND VMBO 3.
Verlengde Instructie Groepen 3.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.

Het werken met portfolio
Informatie avond 18 september 2013
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Even voorstellen : Groep 3b
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
De tafel van 4.
Basisschool Op De Horst
Beter Onderwijs Nederland
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Differentiëren & klassenmanagement
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Didactische structuren
Vergelijkingen oplossen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zelfregulatie op Cartesius2
Logboek & planners ..
KWT.
Procedures aan begin van het jaar
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Werkmancollege Dalton i.o.

2009 Gedwongen fusie Levensvatbaarheid van de school Een opdracht vanuit het bestuur

Word Dalton! Wat is dalton eigenlijk? Wie doet mee? Waar beginnen we?

2009-2012 Alle docenten hebben de daltoncursus gevolgd Ingezet op het raamwerk Dalton: -daltonuur -taak -lokaal -lesstructuur

Vak: Klas: Periode A 2012-2013 WEEK WAT MOET IK KENNEN EN KUNNEN en TAAK AF?   WAT MOET IK LEREN EN MAKEN? IK Week 36 3-7 september Basisroute Extra werk Elo Week 37 10-14 september Week 38 17-21 september Week 39 24-28 september

Het daltonlokaal: Elk daltonlokaal heeft een vaste basisopstelling. Elke docent treft bij binnenkomst het lokaal in die basisopstelling aan en laat het lokaal ook weer in deze basisopstelling achter. Naast de deur hangt het floorplan van dit lokaal met de vaste opstelling. In een daltonlokaal zijn er voor de leerlingen verschillende mogelijkheden om te werken: tafels waar je stil moet werken (een stuk of 8), tafels waar je fluisterend mag overleggen, tafels waar je mag samenwerken, een groepje tafels voor instructie (extra hulp), een tafel voor experts (extra werk), een eigen plank in een kast met daarop extra werk, nakijkboekjes.

Duur (+/-) Activiteit De leerling De docent 5 Binne nkomst Weet waar hij wil gaan zitten, pakt spullen. Staat bij de deur, helpt leerlingen bij keuze. 10 Daltontijd - Stilte Bekijkt zijn planner en gaat aan het werk. Meldt (eventueel) vergeten spullen. Kijkt in het begin samen met klas naar de taak. Herinnert de klas er daarna alleen nog aan. Absenten opnemen. 10-15 Uitleg - Klassikaal Luistert, maakt aantekening etc. Geeft uitleg en verwijst steeds terug naar de taak. Leerwerk, maakwerk, kennen en kunnen. Extra hulp (aan de extra hulp tafel) luistert naar extra uitleg, maakt een extra oefening etc. Is nu alleen aanwezig bij deze groep. Zorgt dat er extra oefenmateriaal is en helpt op dit moment alleen deze leerlingen. 15-30 Werktijd Werkt aan de taak, extra op- drachten of een ander vak. Hij overlegt alleen als hij aan een tafel zit waar dit mag, Anders: werken in stilte. Loopt rond. Beantwoordt vragen. Controleert voortgang, maakt afspraken bij achterlopen Afsluiting Reflecteert op de les, op zijn werk. Zijn de doelen gehaald? Is deze plek goed gekozen? Maakt een plan voor de volgen- de keer. Stelt een aantal reflectie vragen. Manier van werken Doelen En denkt mee over de keuze van de volgende les.

Daltontijd versus Daltonuur Efficiënt Geen deeltijd dalton Structuur, keuze, verantwoordelijkheid, reflectie, samenwerken(d) leren in elk lesuur