Werkmancollege Dalton i.o.
2009 Gedwongen fusie Levensvatbaarheid van de school Een opdracht vanuit het bestuur
Word Dalton! Wat is dalton eigenlijk? Wie doet mee? Waar beginnen we?
2009-2012 Alle docenten hebben de daltoncursus gevolgd Ingezet op het raamwerk Dalton: -daltonuur -taak -lokaal -lesstructuur
Vak: Klas: Periode A 2012-2013 WEEK WAT MOET IK KENNEN EN KUNNEN en TAAK AF? WAT MOET IK LEREN EN MAKEN? IK Week 36 3-7 september Basisroute Extra werk Elo Week 37 10-14 september Week 38 17-21 september Week 39 24-28 september
Het daltonlokaal: Elk daltonlokaal heeft een vaste basisopstelling. Elke docent treft bij binnenkomst het lokaal in die basisopstelling aan en laat het lokaal ook weer in deze basisopstelling achter. Naast de deur hangt het floorplan van dit lokaal met de vaste opstelling. In een daltonlokaal zijn er voor de leerlingen verschillende mogelijkheden om te werken: tafels waar je stil moet werken (een stuk of 8), tafels waar je fluisterend mag overleggen, tafels waar je mag samenwerken, een groepje tafels voor instructie (extra hulp), een tafel voor experts (extra werk), een eigen plank in een kast met daarop extra werk, nakijkboekjes.
Duur (+/-) Activiteit De leerling De docent 5 Binne nkomst Weet waar hij wil gaan zitten, pakt spullen. Staat bij de deur, helpt leerlingen bij keuze. 10 Daltontijd - Stilte Bekijkt zijn planner en gaat aan het werk. Meldt (eventueel) vergeten spullen. Kijkt in het begin samen met klas naar de taak. Herinnert de klas er daarna alleen nog aan. Absenten opnemen. 10-15 Uitleg - Klassikaal Luistert, maakt aantekening etc. Geeft uitleg en verwijst steeds terug naar de taak. Leerwerk, maakwerk, kennen en kunnen. Extra hulp (aan de extra hulp tafel) luistert naar extra uitleg, maakt een extra oefening etc. Is nu alleen aanwezig bij deze groep. Zorgt dat er extra oefenmateriaal is en helpt op dit moment alleen deze leerlingen. 15-30 Werktijd Werkt aan de taak, extra op- drachten of een ander vak. Hij overlegt alleen als hij aan een tafel zit waar dit mag, Anders: werken in stilte. Loopt rond. Beantwoordt vragen. Controleert voortgang, maakt afspraken bij achterlopen Afsluiting Reflecteert op de les, op zijn werk. Zijn de doelen gehaald? Is deze plek goed gekozen? Maakt een plan voor de volgen- de keer. Stelt een aantal reflectie vragen. Manier van werken Doelen En denkt mee over de keuze van de volgende les.
Daltontijd versus Daltonuur Efficiënt Geen deeltijd dalton Structuur, keuze, verantwoordelijkheid, reflectie, samenwerken(d) leren in elk lesuur