Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Formatief - summatief evalueren
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Van idee tot digitaal materiaal
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Leer- werkplaats MPG aanpak
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Reflectie.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
5S in Velsen.
Het werken met portfolio
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Werkgroep onderwijs en Leerpunt Ontmoetingsdag 13 februari 2008.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Gecombineerd onderwijs in de opleiding Uitvoerend CAD-tekenaar Bouw
Adviesrapport Renée van IJperen Jasper Lammens Ferinio Asandikromo
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Rol van de UB Pitch 3: UvA. RDM Support2 Research data management - kennissessie directeuren UKB 17 september 2015 RDM-ondersteuning in de praktijk: Bibliotheek.
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
Subsidie van de Provincie Noord-Brabant maakte dit project mogelijk Samen InterActief Vier jaar PC-DoeMeeCentra in Noord-Brabant Samen InterActief.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Samen werken aan een betere aansluiting vmbo – mbo Ton Remeeus, directeur Hugo Hoogenboom, accountmanager Platform vmbo - Studiedag Economische opleidingen.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wegen van waarden en randvoorwaarden
KA2 – "The Future Teachter 3
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Spelregels Digitale stad
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Blik op de toekomst.
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Basispresentatie De BRO in vogelvlucht
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010

Organisatorische aspecten -Het Perspectief, wie zijn wij? -Hoe begin je een cursus/project gecombineerd onderwijs? -Waarom zouden wij als centrum een cursus gecombineerd onderwijs willen inrichten? Wat is de meerwaarde voor de cursisten, de lesgevers en het centrum? -Wie willen we bereiken? -Aan welke randvoorwaarden moet ons centrum voldoen om met gecombineerd onderwijs van start te gaan?

Eigen ervaring -Klein gestart: vanaf schooljaar : - ALERT - Bis On-line -Gecombineerd onderwijs geboren dankzij een aantal “trekkers”, “witte raven”: belangrijke rol in het totale proces. -Werken met gecombineerd onderwijs is een groeiproces! -Geef jezelf als centrum en als lesgever de tijd om te groeien!

Vereisten en implicaties - Voorbereidende fase waarin de directie samen met zijn lesgevers een aantal zaken vastlegt zoals het percentage afstands- en contactonderwijs, de vaardigheden die zullen ingeoefend worden via het afstandsonderwijs,… -Goed werkend leerplatform + technische ondersteuning -Goed cursusmateriaal -Goed opgeleide én enthousiaste lesgevers: trekkers verspreiden de kennis! De rol van de lesgever verandert. -Goede en duidelijke informatie verstrekken naar de lesgevers én cursisten, screening van de cursisten.

Evaluatie en feedback -Gecombineerd onderwijs vraagt een andere evaluatie en feedback. -Klassieke evaluatie versus evaluatie gecombineerd onderwijs? -Afstandsonderwijs op punten? -Verschil in feedback?

Tips -Begin goed voorbereid aan een project gecombineerd onderwijs. -Zorg voor een goed elektronisch leerplatform en de nodige technische ondersteuning. -Zorg voor goede navormingen voor de lesgevers. -Zorg voor goed didactisch materiaal. -Informeer de lesgevers en de cursisten goed. -Blijf de cursisten voortdurend motiveren/stimuleren.

Besluit Ware sleutel tot succes: gecombineerd onderwijs moet een participatief concept zijn waarbij lesgevers en directie samen het project uitbouwen en aan de kar trekken!