Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010
Organisatorische aspecten -Het Perspectief, wie zijn wij? -Hoe begin je een cursus/project gecombineerd onderwijs? -Waarom zouden wij als centrum een cursus gecombineerd onderwijs willen inrichten? Wat is de meerwaarde voor de cursisten, de lesgevers en het centrum? -Wie willen we bereiken? -Aan welke randvoorwaarden moet ons centrum voldoen om met gecombineerd onderwijs van start te gaan?
Eigen ervaring -Klein gestart: vanaf schooljaar : - ALERT - Bis On-line -Gecombineerd onderwijs geboren dankzij een aantal “trekkers”, “witte raven”: belangrijke rol in het totale proces. -Werken met gecombineerd onderwijs is een groeiproces! -Geef jezelf als centrum en als lesgever de tijd om te groeien!
Vereisten en implicaties - Voorbereidende fase waarin de directie samen met zijn lesgevers een aantal zaken vastlegt zoals het percentage afstands- en contactonderwijs, de vaardigheden die zullen ingeoefend worden via het afstandsonderwijs,… -Goed werkend leerplatform + technische ondersteuning -Goed cursusmateriaal -Goed opgeleide én enthousiaste lesgevers: trekkers verspreiden de kennis! De rol van de lesgever verandert. -Goede en duidelijke informatie verstrekken naar de lesgevers én cursisten, screening van de cursisten.
Evaluatie en feedback -Gecombineerd onderwijs vraagt een andere evaluatie en feedback. -Klassieke evaluatie versus evaluatie gecombineerd onderwijs? -Afstandsonderwijs op punten? -Verschil in feedback?
Tips -Begin goed voorbereid aan een project gecombineerd onderwijs. -Zorg voor een goed elektronisch leerplatform en de nodige technische ondersteuning. -Zorg voor goede navormingen voor de lesgevers. -Zorg voor goed didactisch materiaal. -Informeer de lesgevers en de cursisten goed. -Blijf de cursisten voortdurend motiveren/stimuleren.
Besluit Ware sleutel tot succes: gecombineerd onderwijs moet een participatief concept zijn waarbij lesgevers en directie samen het project uitbouwen en aan de kar trekken!