PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Workshop Handelingsgericht werken
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Leer de namen van de noten 1
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Didactische werkvormen
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Agenda workshop Mobiliteitsconvenants voor Gemeenten.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Gebiedsplan Feijenoord
Gebiedsplan Vreewijk
Leer de namen van de noten 2
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Begeleiden van het B-leerproces
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Projectweek.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop ‘Competenties’
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Praktijkpresentatie Marie-Jeanne Meijer Jeanet Spijksma 45 minuten.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Het werken met portfolio
Competentiegericht leren vmbo
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Enquête NHV dag transferruismodelleren Wie ? Totaal aantal reacties 32 Adviesbureau 9 Drinkwaterbedrijf 4 Kennisinstituut 4 Waterschap 7 niet ingevuld.
Workshop “Beoordelen”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Hang je poppetje op de muur.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Praktijkervaring en reflectie
Reflecteren.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Hannah Wielenga januari 2017
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer Overzicht traject PDA PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer

Overzicht van de dag 14.00-15.00 interviewen en voorstellen 15.30-16.00 verwachtingen cursus 16.00-16.30 introductie cursus 16.30-17.30 leerstijlen 17.30-18.30 eten 18.30-19.15 kennismaken 2 (spel) 19.15-19.45 actieonderzoek 19.45-20.00 presentaties/inbreng 19.45-20.30 competentiespel 20.30-21.00 evaluatie en afsluiting

Inhoud cursus Bijeenkomsten/aanbod Intervisie Gastdocenten Alfa-college Inbreng/presentaties cursisten Actieonderzoek Portfolio Assessement Literatuur Generieke kennisbasis

Interviewen en voorstellen Interview elkaar (15 minuten per persoon) Stel de ander voor

Aanvulzinnen Vul de zinnen aan (5 minuten) Wissel uit in 3-tallen (15 minuten) Wat valt je op?, wat is de belangrijkste overeenkomst?, wat is het belangrijkste verschil? Plenaire inventarisatie Totale tijd: 30 minuten

Gereedschap

Vygotsky

Competentie Kennis en inzicht Vaardigheden Denken Doen Willen Zijn Motivatie Houding en persoonskenmerken

7 Competenties sbl interpersoonlijk pedagogisch vakinhoudelijk & didactisch organisatorisch samenwerken met collega’s samenwerken met de omgeving reflectie over en ontwikkeling van zichzelf met leerlingen

De belangrijkste competenties in het aanbod Pedagogische competentie stip (Vak)didactische competentie Filmpje Reflectie en ontwikkeling filmpje

Eindassessment presentatie actieonderzoek (inclusief beoordeling door begeleider) portfoliopresentatie pop, leervragen (startportfolio) 360 graden feedback videofragment reflectie leerwinst PDA 3 bewijsstukken naar keuze gesprek met vragen van assessoren

SBL in eigen woorden Buzzen: Vertel van elke competentie aan je buurman of buurvrouw wat je eronder verstaat

SBL in eigen woorden Je verbinden met de ander. In de breedte maar ook in de diepte. Het besef dat veiligheid ertoe doet en dit besef omzetten in handelen. Mogelijk maken van leren, didactisch repertoire is slechts een middel. Vakinhoudelijk gaat het om met leerstof te kunnen spelen. Eigen werkproces: alle ballen in de lucht houden. Je hebt goede collega’s want je krijgt terug wat je uitzet. herkennen van de relevante omgeving. Je krijgt terug wat je uitzet. Je kunt een leercyclus doorlopen. Je herkent het leren, de dialoog, de mentale modellen en het eigen ‘ik’. met leerlingen

Leerstijlen Maak de test Maak de opdracht

Eten

Vervolg kennismaking Een persoon zoekt een vraag uit Geeft zelf antwoord Stelt de vraag aan iemand anders Deze persoon zoekt ook weer een vraag uit Enz…

Actieonderzoek presentatie

presentaties Zie opdracht Intekenlijst

Competentiespel Je krijgt elk een competentie Bedenk hoe je deze competentie ter plekke wilt bewijzen

Evaluatie en afsluiting Waar was je verrast over? Waar heb je nog een vraag over? Wat neem je mee?