PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer Overzicht traject PDA PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Overzicht van de dag 14.00-15.00 interviewen en voorstellen 15.30-16.00 verwachtingen cursus 16.00-16.30 introductie cursus 16.30-17.30 leerstijlen 17.30-18.30 eten 18.30-19.15 kennismaken 2 (spel) 19.15-19.45 actieonderzoek 19.45-20.00 presentaties/inbreng 19.45-20.30 competentiespel 20.30-21.00 evaluatie en afsluiting
Inhoud cursus Bijeenkomsten/aanbod Intervisie Gastdocenten Alfa-college Inbreng/presentaties cursisten Actieonderzoek Portfolio Assessement Literatuur Generieke kennisbasis
Interviewen en voorstellen Interview elkaar (15 minuten per persoon) Stel de ander voor
Aanvulzinnen Vul de zinnen aan (5 minuten) Wissel uit in 3-tallen (15 minuten) Wat valt je op?, wat is de belangrijkste overeenkomst?, wat is het belangrijkste verschil? Plenaire inventarisatie Totale tijd: 30 minuten
Gereedschap
Vygotsky
Competentie Kennis en inzicht Vaardigheden Denken Doen Willen Zijn Motivatie Houding en persoonskenmerken
7 Competenties sbl interpersoonlijk pedagogisch vakinhoudelijk & didactisch organisatorisch samenwerken met collega’s samenwerken met de omgeving reflectie over en ontwikkeling van zichzelf met leerlingen
De belangrijkste competenties in het aanbod Pedagogische competentie stip (Vak)didactische competentie Filmpje Reflectie en ontwikkeling filmpje
Eindassessment presentatie actieonderzoek (inclusief beoordeling door begeleider) portfoliopresentatie pop, leervragen (startportfolio) 360 graden feedback videofragment reflectie leerwinst PDA 3 bewijsstukken naar keuze gesprek met vragen van assessoren
SBL in eigen woorden Buzzen: Vertel van elke competentie aan je buurman of buurvrouw wat je eronder verstaat
SBL in eigen woorden Je verbinden met de ander. In de breedte maar ook in de diepte. Het besef dat veiligheid ertoe doet en dit besef omzetten in handelen. Mogelijk maken van leren, didactisch repertoire is slechts een middel. Vakinhoudelijk gaat het om met leerstof te kunnen spelen. Eigen werkproces: alle ballen in de lucht houden. Je hebt goede collega’s want je krijgt terug wat je uitzet. herkennen van de relevante omgeving. Je krijgt terug wat je uitzet. Je kunt een leercyclus doorlopen. Je herkent het leren, de dialoog, de mentale modellen en het eigen ‘ik’. met leerlingen
Leerstijlen Maak de test Maak de opdracht
Eten
Vervolg kennismaking Een persoon zoekt een vraag uit Geeft zelf antwoord Stelt de vraag aan iemand anders Deze persoon zoekt ook weer een vraag uit Enz…
Actieonderzoek presentatie
presentaties Zie opdracht Intekenlijst
Competentiespel Je krijgt elk een competentie Bedenk hoe je deze competentie ter plekke wilt bewijzen
Evaluatie en afsluiting Waar was je verrast over? Waar heb je nog een vraag over? Wat neem je mee?