Basiscursus Stroming en Simulatie Workshop Dolfyn Peet Franken December 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
‘t Schrijverke Zoetermeer
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Zelf je koers bepalen… Btg ESB&I 12 november 2008.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Risico’s en gevaren van techniek
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Workshop 14 dec Marcel Muitjens (ASML); voorzitter van de stichting Dolfyn Dolfyn.
Keuze scheikunde.
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Meten en experimenteren
Wat is motorisch leren? (1)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conferentie (Brand) Simulatie NIFV 2007 Rookverspreiding Introductie in de stromingsleer Martin Eimermann Smits van Burgst.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenproblemen en Dyscalculie
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
Workshop ‘visieversneller’
Project Proceshuis Road show
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
6 stappen in Risico management
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Gespreksvaardig-heden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Verpleegkundig redeneren
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Regeltechniek MERE 1:.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
veilig en gezond bouwen
BASISCURSUS KLEUR.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Human Resources Accounting
Monique Greve Technische Universiteit Eindhoven
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Team charter Instrument.
Transcript van de presentatie:

Basiscursus Stroming en Simulatie Workshop Dolfyn Peet Franken December 2004

P.Franken2 Doel Cursus Efficiënt samenwerken mogelijk maken ProductontwikkelaarΛ Product ׀ simulatie Product ׀ simulatieVStromingssimulatieSpecialist Optimaal gebruik aanwezige kennis

December 2004 P.Franken3 Noodzakelijke ingrediënten goede simulatie Goede modelvorming: Kennis van product/procesKennis van product/proces Kennis van stromingsfenomenenKennis van stromingsfenomenen Verantwoord simuleren: Enig inzicht in achtergronden van simulatieEnig inzicht in achtergronden van simulatie Vaardigheid in gebruik van de programma’sVaardigheid in gebruik van de programma’s Beoordeling simulatieresultaten: Kennis van stromingsfenomenenKennis van stromingsfenomenen Potentiële problemen bij simulatiePotentiële problemen bij simulatie

December 2004 P.Franken4 Doel cursus Inzicht geven in simulatiemogelijkheden op het gebied van warmte en stroming. Basiskennis warmte en stroming Basiskennis warmte en stroming (Her)kennen van verschillende stromingsfenomenen aan de hand van typische voorbeelden(Her)kennen van verschillende stromingsfenomenen aan de hand van typische voorbeelden Van belang zijnde wetmatighedenVan belang zijnde wetmatigheden Ervaring opdoen met simulatie Ervaring opdoen met simulatie Onder leiding simulaties uitvoeren met voornoemde voorbeeldenOnder leiding simulaties uitvoeren met voornoemde voorbeelden

December 2004 P.Franken5 Cursusopzet Cursusduur 12 dagdelen,12 dagdelen, Doorlooptijd ca. 3 maandenDoorlooptijd ca. 3 maandenVorm: “College”“College” Simulatie oefeningenSimulatie oefeningen Bespreking resultatenBespreking resultaten Materiaal Materiaal Syllabus + oefeningenSyllabus + oefeningen Boek Heat Transfer (Mills)Boek Heat Transfer (Mills) Cd met software en voorbeeldsimulatiesCd met software en voorbeeldsimulaties

December 2004 P.Franken6 Vereisten Aanvangskennis HBO- niveauHBO- niveau Werkzaam op het gebied warmte en stromingWerkzaam op het gebied warmte en stroming Elementaire kennis van wiskunde en natuurkundeElementaire kennis van wiskunde en natuurkunde Vaardigheid in werken met computerVaardigheid in werken met computerInstelling Gezonde nieuwsgierigheid naar het waaromGezonde nieuwsgierigheid naar het waarom Kritisch ten opzichte van simulatie resultatenKritisch ten opzichte van simulatie resultaten

December 2004 P.Franken7 Cursus Inhoud en opbouw Achtereenvolgens worden behandeld: Uitleg van de basisbegrippen Verschil Laminair – turbulent Verschil Laminair – turbulent Warmteoverdrachtsmechanismen Warmteoverdrachtsmechanismen Grenslagen Grenslagen Laminaire stroming Tussen twee vlakke platen Tussen twee vlakke platen Met en zonder warmte –overdracht Met en zonder warmte –overdracht Pijpstroming Pijpstroming Analytisch bepaalde wetmatigheden worden vergeleken met simulatieresultaten.

December 2004 P.Franken8 Cursus Inhoud en opbouw Turbulente stroming: Fenomeen turbulentie Fenomeen turbulentie K-ε model K-ε model Wandwet Wandwet Simulaties van turbulente stroming: Tussen twee vlakke platen Tussen twee vlakke platen In een pijp In een pijp Cursisten rekenen aan dezelfde geometrie echter met andere randvoorwaarden. Effecten worden besproken en verklaard.

December 2004 P.Franken9 Cursus Inhoud en opbouw Omstroming van een cilinder: Speciale verschijnselen Speciale verschijnselen Krachten op de cilinder Krachten op de cilinder Loslaten grenslaag Loslaten grenslaag “Instationair” verschijnsel Von Kármán straat “Instationair” verschijnsel Von Kármán straat Warmte overdracht Warmte overdracht Ook hier wordt met behulp van simulaties de verschillende effecten nagegaan en toegelicht.

December 2004 P.Franken10 Cursus Inhoud en opbouw Op dezelfde wijze worden ook behandeld: Natuurlijke convectie en warmteoverdrachtNatuurlijke convectie en warmteoverdracht Instationaire stromingInstationaire stroming Warmteoverdracht door stralingWarmteoverdracht door straling Nb dit laatste kan nog niet worden gesimuleerd Alle simulaties vinden plaats aan eenvoudige geometrieën. Voor de afleidingen wordt verwezen naar het boek van Mills.

December 2004 P.Franken11 Cursus Inhoud en opbouw Achtergronden simulatie techniek Formulering van transportvergelijkingen Formulering van transportvergelijkingen Discretiesering Discretiesering Oplossingsmethoden Oplossingsmethoden Verloop van iteratie voortgang Verloop van iteratie voortgang Vragen en antwoorden Aanwijzingen met betrekking tot modelvorming Aanwijzingen met betrekking tot modelvorming Formulering van randvoorwaarden Formulering van randvoorwaarden Aanwijzingen met betrekking tot simulaties Aanwijzingen met betrekking tot simulaties Divergentie en niet convergeren Divergentie en niet convergeren

December 2004 P.Franken12 Resultaat De cursus leidt niet op tot: StromingsspecialistStromingsspecialist SimulatiespecialistSimulatiespecialist Legt wel basis voor: Begrip voor optredende fenomenen in producten / processen (oorzaken en gevolg)Begrip voor optredende fenomenen in producten / processen (oorzaken en gevolg) Voldoende kennis voor efficiënt overleg met specialistVoldoende kennis voor efficiënt overleg met specialist Zelfstandig variantberekeningen uit te voerenZelfstandig variantberekeningen uit te voeren

December 2004 P.Franken13 Gebruik cursus Op korte termijn: Als introductiecursus voor medewerkers welke betrokken worden bij toepassen van simulaties als ontwikkeltoolAls introductiecursus voor medewerkers welke betrokken worden bij toepassen van simulaties als ontwikkeltool Algemeen voor HBO-ers welke werkzaam zijn op het gebied van warmte en stromingAlgemeen voor HBO-ers welke werkzaam zijn op het gebied van warmte en stroming Studenten welke hun eindopdracht op het gebied van warmte en stroming doenStudenten welke hun eindopdracht op het gebied van warmte en stroming doen Op langere termijn: Uitgangspunt voor opname in het reguliere studieprogramma?Uitgangspunt voor opname in het reguliere studieprogramma?

December 2004 P.Franken14 Ervaringen Helaas nog geen! In de tijdspanne van het project was het niet mogelijk een (proef)cursus te organiseren. In het nieuwe jaar een eerste cursus plannen op basis van uw enthousiasme.

December 2004 P.Franken15 Resultaat cursus en samenwerking Door samenwerking met specialisten wordt de verworven kennis verder uitgebouwd. Door simulaties wordt inzicht in het functioneren van producten en processen verdiept. Door variantberekeningen is optimalisatie van producten en processen mogelijk.

December 2004 P.Franken16 Ontwikkeld door Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met: Fontys Hogescholen Eindhoven Raymond Schmeits Wobke Wijngaard Henk Eekhout Cyclone Fluid Dynamics Henk Krüs Franken Consultancy Peet Franken