Droogbed (+) cursus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Zindelijkheidstraining bij jonge kinderen
ZINDELIJKHEIDSTRAINING ervaringen van ouders en kind
Programma uur tot 09.30uur ontwikkeling in 10 jaar
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
VUmc Basispresentatie
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
OPDRACHTEN VVB NAAR DE PROVINCIES -Vormen van provinciale selecties volgens bepaalde normen en deelname aan IPJOT’s -Organiseren van clinics en symposia.
Rotary is een club van vrouwen en mannen die elkaar iedere week ontmoeten en dan elkaar vertellen over hun werk We helpen mensen die hulp kunnen gebruiken,
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Plasklas.
Komt u of uw kind wel eens moeilijk in slaap?
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling Als je kind groot wordt,
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Workshop Onderzoeksontwerp
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Breng jongeren in beweging! Hoe?
Gentle Teaching.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
“Help mij het zelf te doen”
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Onze doelen en visie in beeld
Naar het voortgezet onderwijs
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Opdrachten en eindopdracht
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
De sector “zorgboerderij” GESCHIEDENIS, CIJFERS EN TOEKOMST.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 3 Hoe zijn we georganiseerd.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Versie december 2013 Kwalificatie Gymnastiek Leider niveau 3 Turnen.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Pastoraat nieuwe stijl?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Aanleiding en doelstelling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Ouderen en activiteiten
en gun ieder kind een droge toekomst
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
CKG de kleine parachute
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

  Droogbed (+) cursus

Intake Specialistische continentieverpleegkundigen verrichten onderzoek naar de oorzaak van het bedplassen. Na onderzoek en overleg met een uroloog wordt advies voor behandeling en poliklinische begeleiding gegeven Wanneer poliklinische behandeling en begeleiding niet het gewenste resultaat geeft, dan komt de deelnemer op de wachtlijst voor de Droogbedcursus of de Droogbed+cursus

Droogbed of droogbed+? De Droogbedcursus in groepsverband is een behandelprogramma voor volwassenen en jongeren vanaf elf jaar die last hebben van hardnekkig bedplassen of die onafhankelijk willen zijn van medicijnen, die bedplassen verminderen Jongeren en volwassenen die last hebben van hardnekkig bedplassen in combinatie met een beperking, kunnen in aanmerking komen voor de Droogbed+cursus

Droogbedcursus De deelnemers verblijven vier nachten in het centrum met als doel de manier van slapen zodanig te veranderen dat zij wakker worden van signalen van een volle blaas Een groep bestaat uit zes deelnemers. Ieder heeft een eigen kamer met een eigen douche Op elke kamer is een plaswekker aanwezig 's Avonds worden in groepsverband de voorbereidingen en concentratieoefeningen voor de nacht besproken Elke ochtend vindt er individueel een evaluatie van de vorige nacht plaats met de pedagogisch werker

Droogbed+cursus Voor de Droogbed+cursus komen kinderen en (jong-)volwassenen in aanmerking waarvan wordt aangenomen dat deelname in een kleinere groep met meer intensieve en individuele aandacht de kansen van slagen vergroot

De verschillen ten opzichte van de reguliere Droogbedcursus Waar bij de reguliere Droogbedcursus gebruik wordt gemaakt van het lotgenotencontact en het groepsproces, wordt bij de Droogbed+cursus meer ingegaan op individuele begeleiding De recreatieve activiteiten zijn meer aangepast op de mogelijkheden van het individu dan op de groep De deelnemers zijn drie nachten intern De groepen zijn kleiner (4 deelnemers) Er is extra ruimte voor individueel contact Er wordt binnen deze groepen standaard samengewerkt met de afdeling psychologie (binnen de reguliere Droogbedcursus gebeurt dit enkel op afroep)

Doelen en acties om het bedplassen te beïnvloeden Doel 1: Acceptatie van het probleem Te ondernemen acties: Lotgenotencontact door interne training in een groep met leeftijdsgenoten en meedoen met de groepsgesprekken Meerdere individuele gesprekken met pedagogisch medewerker van het Droogbed en Bekkencentrum

Doelen en acties om het bedplassen te beïnvloeden Doel 2: Inzicht krijgen in het probleem Een les volgen over het menselijk lichaam waarin uitleg word gegeven over de blaas en de nieren Uitleg geven over het nut van voldoende drinken op de juiste tijdstippen van de dag Plassen op de flowmeter zodat de deelnemer kan zien hoeveel en hoe hij plast op welke tijdstippen van de dag (en nacht) Uitleg geven over verschillende vormen van slaap en hoe je dit kunt beïnvloeden

Doelen en acties om het bedplassen te beïnvloeden Doel 3: Overdag meer en ‘s nachts minder hoeven plassen De deelnemer gaat een drinkschema bijhouden die hij samen met de pedagogisch medewerker heeft gemaakt De deelnemer gaat 1,5 liter per dag drinken goed verdeeld over de dag De deelnemer gaat een periode geen koolzuur- of cafeïne houdende dranken drinken

Doelen en acties om het bedplassen te beïnvloeden Doel 4: Wakker worden van de (plas)wekker en uiteindelijk van het seintje van de blaas De deelnemer gaat voor een periode van minimaal 6 weken op een vast tijdstip naar bed Voordat de deelnemer gaat slapen gaat hij eerst de PRP doen (plassen – een half uur rusten – plassen) Voordat de deelnemer gaat slapen zal hij een aantal concentratiezinnen gaan opnoemen die hem helpen beter wakker te worden in de nacht De deelnemer gaat een wekker zetten op een tijdstip in de nacht waarop hij naar de wc zal gaan De deelnemer gaat slapen met een plaswekker

Doelen en acties om het bedplassen te beïnvloeden Doel 6: Meer zelfredzaam zijn De deelnemer gaat zodra hij nat wordt direct plassen op de wc, zichzelf verschonen en zijn bed verschonen De deelnemer maakt een map waarin wordt bijgehouden wat hij tijdens de Droogbedcursus leert. Deze map wordt gevuld met persoonlijke schema’s en doelen die thuis als leidraad gaan dienen tijdens de (na-)begeleiding

Vervolg training thuis Voor zowel de Droogbed als de Droogbed+cursus geldt dat de klinische periode moet worden gezien als een aanzet voor de verdere training thuis De deelnemers ontvangen gedurende een aantal maanden (na)begeleiding Deze begeleiding vindt plaats door middel van telefonisch contact, poliklinisch bezoek, of per email Deze begeleiding is gericht op het bijstellen van de acties en doelen die in de opnameweek samen met de deelnemer zijn ontwikkelt Een jaar na de opname volgt een evaluatie