Evolutie van de luchtkwaliteit : Visionair scenario MIRA-S Milieuverkenning 2030 Frans Fierens, Charlotte Vanpoucke (VMM-IRCEL) Felix Deutsch, Nele Veldeman,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjan van Giezen, ministerie VROM RIVM symposium CAFE, 24 maart 2005 Beleid maken in CAFE Spin in het web of complete chaos?
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Seminarie: de Belgische arbeidsmarkt 6 oktober 2010
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Communiceren Luchtkwaliteit Aanpak Nijmegen Juni 2009
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Pwc Onderzoek scenario's nationale verdeling Kyoto- verbintenissen Platform Milieu Economie, Leuven, 22/01/2003 Studie voor het Kabinet van de Staatssecretaris.
Stookinstallaties Consequenties voor de zorgsector Symposium
Demografische veranderingen op het platteland
CAFE baseline langs de meetlat. CAFE baseline langs de meetlat | Rob Folkert2 Conclusies •CAFE baseline niet geschikt voor NL positiebepaling voor nieuw.
Referentieramingen energie en emissies Broeikasgasemissies en Grootschalige luchtverontreiniging Symposium 24 maart 2005 / Hans Elzenga.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
“Rapportages Luchtkwaliteit Limburg”
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Onderzoek benzeenconcentraties Hoek van Holland: Stand van zaken
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
> Tekst.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Genk-Zuid 21 januari Topics Genk – Zuid Zware Metalen in de omgevingslucht januari - september 2009 Studie-onderzoek: Cr VI.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Paden voor de toekomst Hoe zullen milieu en natuur in Vlaanderen evolueren in de toekomst? Welke impact kan het beleid daarop hebben?
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
22/09/2014 Verklarende factoren voor evoluties in luchtkwaliteit MIRA-infodag studies luchtkwaliteit, 05/04/ Aalst Felix Deutsch, Frans Fierens,
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
Vooraf: van - naar.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Luchtkwaliteit Genk-Zuid 10 januari 2008
Emissies ruimtelijk verdeeld
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Oefenen met luchtkwaliteitsmodel ISL3a voor industrie
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
STAAT VAN DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL Olivier Brasseur 22 juni 2015 Departement « Laboratorium Luchtkwaliteit »
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Groen voor luchtkwaliteit (1) Probleem, beleid, onderzoek en groenstructuur Ontwikkeld door Alterra Ing. E.A. de Vries.
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Fijn stof onderzoeken Onderzoek naar de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit in de Stad Gent Stofmetingen in de omgeving van het station Gent-Sint-Pieters.
Transcript van de presentatie:

Evolutie van de luchtkwaliteit : Visionair scenario MIRA-S Milieuverkenning 2030 Frans Fierens, Charlotte Vanpoucke (VMM-IRCEL) Felix Deutsch, Nele Veldeman, Jean Vankerkom (VITO) Line Vancraeynest, Myriam Bossuyt (VMM-MIRA) Aalst – 4 april 2011

Doel MIRA-2030 (lucht) Hoe zal de luchtkwaliteit evolueren in de toekomst ? 2010, 15, 20, 25 en 30 Op basis van verschillende emissieprognoses REF, EUR en VISI Voor fijn stof (PM10 en PM2.5) en ozon (O 3 ) Voor verschillende indicatoren (overschrijdingsindicatoren, jaargemiddelde concentraties, …) Ruimtelijk in Vlaanderen Impact van extreem meteojaar (2003) als “proxy” voor klimaatverandering

Inhoud Overzicht Europese luchtkwaliteitsnormen (richtlijn 2008/50/EG) Emissie-prognoses ( detail = sectorstudies ) Methode / aanpak concentratieberekeningen Resultaten (evolutie concentraties + overschrijdingsindicatoren) PM10 en PM2.5 : jaargemiddelde, ex50 Ozon : NET60, AOT60, jaargemiddelde Conclusies

Inhoud Overzicht Europese luchtkwaliteitsnormen (richtlijn 2008/50/EG) Emissie-prognoses ( detail = sectorstudies ) Methode / aanpak concentratieberekeningen Resultaten (evolutie concentraties + overschrijdingsindicatoren) PM10 en PM2.5 : jaargemiddelde, ex50 Ozon : NET60, AOT60, jaargemiddelde Conclusies

EU grens- en streefwaarden middelingstijd 1-uur max 8-uur 24-uur jaar 2008/50/EG SO x jaar 125 3x jaar NO x jaar40 (2010) PM x jaar 40 PM 2.5 streefwaarde25 (2010) grenswaarde25 (2015) GBI (stedelijke achtergrond)20(2015) GBI daling -15 of 20%(2020) Indicatieve grenswaarde20(2020) Pb0,5 CO Benzeen 5(2010) O x jaar 3j_gem (2010) (concentraties in µg/m³)

WGO, uur max8-uur 24-uur jaar SO (10’) 20 NO PM x year 20 PM x year 10 O DE WHO grenswaarden zijn : de laagste waarden waarbij er uit epidemiologisch onderzoek (time- series/cohorte) blijkt dat er nog (statistisch significante) gezondheidseffecten zijn waarden waarbij de volksgezondheid voldoende wordt beschermd (alhoewel er toch nog effecten kunnen zijn (concentraties in microgram/m³)

Bundelen en harmoniseren van de bestaande richtlijnen : Kaderrichtlijn (96/62/EG) 3 dochterrichtlijnen : 1/ SO 2, Pb, NO 2, NO x en PM 10 (1999/30/EG) 2/ CO en benzeen (2000/69/EG) 3/ Ozon (2002/3/EG) (4/ Zware metalen (Cd, As, Hg, Ni) en PAKs (2004/107/EG) zal volgen) EoI Decision (Exchange of Information) (97/101/EG) Introductie van voorwaardelijke flexibiliteit Bijdragen van natuurlijke bronnen tellen – mits aantoonbaar – niet mee bij de beoordeling van de grenswaarden Voorzien van uitstelmogelijkheid – onder strikte voorwaarden – voor het halen van de grenswaarden van PM10, NO2 en benzeen Normen PM 2,5 “ Cleaner air for Europe” richtlijn 2008/50/EG

2008/50/EG :PM2.5 normen Strenge “tweede fase” grenswaarden voor PM10 worden vervangen door normen voor PM2.5 PM10 fase 2 : jaargrenswaarde = 20 µg/m³ daggrenswaarde : max 7 overschrijdingen > 50 µg/m³ per jaar Nationale streefwaarde inzake vermindering van de blootstelling (new) : 2020 : vermindering van de blootstelling in stedelijke achtergrondlocaties -> afhankelijk van beginwaarde in de periode : “Gemiddelde Blootstellingsindex (GBI) ” = 20 µg/m³ PM2.5 grens- en streefwaarden : 2010 streefwaarde = 25 µg/m³ (jaargemiddelde) 2015 grenswaarde = 25 µg/m³ (jaargemiddelde) 2020 “indicatieve” grenswaarde = 20 µg/m³ (jaargemiddelde)

Inhoud Overzicht Europese luchtkwaliteitsnormen (richtlijn 2008/50/EG) Emissie-prognoses ( detail = sectorstudies ) Methode / aanpak concentratieberekeningen Resultaten (evolutie concentraties + overschrijdingsindicatoren) PM10 en PM2.5 : jaargemiddelde, ex50 Ozon : NET60, AOT60, jaargemiddelde Conclusies

Referentie-scenario: Geeft aan hoe huidig milieubeleid doorwerkt Van kracht zijnde wet- en regelgeving tot 1/4/2008 Doelstellingen ≠ input Vb : plafonds NEC 2010 worden niet opgenomen Europa-scenario: Europese ambities op vlak van klimaatverandering, luchtkwaliteit en waterkwaliteit Vb : ambitieuze NEC emissieplafonds 2020 Visionair scenario: milieu veiligstellen voor huidige en toekomstige generaties Drastische/visionaire/transitie maatregelen Emissieprognoses : 3 scenario’s

Sociaal-economische verkenning Bevolking 12 % groei tussen 2005 en 2030 (tot 6,8 miljoen) vergrijzing (1/3 ouder dan 60), ontgroening (1/5 jonger dan 18 jaar) gezinsverdunning Energieprijzen stijgende prijzen fossiele brandstoffen Economische ontwikkeling 2 % jaarlijkse groei BBP diensteneconomie

Uitgewerkt voor de 6 hoofdsectoren: huishoudens Industrie energie landbouw transport handel & diensten In detail beschreven in de wetenschappelijke rapporten van de sectorstudies in het kader van de Milieuverkenning 2030 ( Emissieprognoses - sectorstudies

Emissieprognoses : opmerkingen Gebaseerd op milieukostenmodel (“MKM”) klimaat MKM lucht was niet tijdig geïntegreerd Emissiereducties lucht vooral ifv klimaatmaatregelen Procesgerelateerde emissies industrie/energie werden bijgeschat Gevolg : maatregelen in het kader van NEC- richtlijn werden niet volledig doorgerekend

Voorbeeld : transportsector REF REF-scenario: Reeds beslist milieu- en mobiliteitsbeleid (april 2008) uitvoeren Mobiliteit: o.a. realisatie van GEN rond Brussel en Diabolo naar Zaventem Milieu: invoering van reeds besliste milieunormen voor voertuigen en brandstoffen voortzetten van huidige evolutie van CO2-emissie van nieuwe voertuigen beperkt gebruik van biobrandstoffen efficiëntieverbetering spoor, binnenvaart en luchtvaart

Voorbeeld : transportsector EUR EUR-scenario: Vooral technologische maatregelen Mobiliteit: rekeningrijden: vrachtvervoer in 2012, personenvervoer in 2017 opname van luchtvaart in emissiehandelssysteem Milieu: verdergaande emissie- en brandstofnormering voor scheepvaart, EURO-VI voor zwaar vervoer verdere efficiëntieverbetering van voertuigenpark, meer hybride en elektrische aandrijving meer doorgedreven gebruik van biobrandstoffen, ook bij spoor en binnenvaart

Voorbeeld : transportsector VISI VISI-scenario: EUR-scenario als vertrekbasis Mobiliteit: meer doorgedreven aannames verdere “modal shift” naar openbaar vervoer voor personen, meer fietsgebruik voor woon-werkverkeer vermindering van het vrachtvervoer over de weg door efficiëntieverbetering en door modale verschuiving naar spoor en binnenvaart Milieu: vooral inzetten op elektriciteit, doorbraak na 2020 wagenpark: meer plug-in hybride en elektrische wagens, beperkt gebruik van waterstof meer groene stroom geen gebruik van biobrandstoffen

prognoses SO 2 Voorbeelden :daling S huisbrandolie 1000 ppm (REF) 10 ppm (EUR + VISI)

prognoses NO x

prognoses NH 3

prognoses PM2.5

prognoses PM10

Internationale Emissies REF + EUR Op zoek naar gepaste internationale emissie-scenario’s Overview of measures and objectives inthe different Flemish and IIASA-scenarios maatregel Vl. Ref scenario Vl. Eur. scenario C&E Pack., curr. leg. C&E Pack., curr. pol. NEC 2007b., curr. pol. NEC 2007b., curr. leg. C&E OPTV5 C&E nee ja nee ja euro VI zwaar vrachtverkeer nee ja nee ja nee ja voldoet aan TSAP in 2020 nee ja nee ja nee ja Update IPPC nee ja nee ja nee ja TSAP :

Internationale Emissies VISI C&E package, MRRV5 “Maximum Technically Feasible Emission Reduction” scenario = volledige toepassing BBT ≠ gedragsveranderingen (lagere temperatuur woningen, wijziging voedingsgewoonten, meer duurzaam verplaatsingsgedrag …) Verdere emissiereducties dan VISI blijven dus mogelijk

VISI emissiereducties VLA – buitenland, voorbeelden

Vlaanderen XXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXX Referentiescenario Europascenario Wallonië & buitenland XXXXXX X Referentiescenario Europascenario NEC2007baseline, current legislation C&E Package OPTV5 X NEC2007baseline, current policy 2005 X linear interpolation of difference between 2020 ref. scenario and Eur.scenario per country, per sector and per pollutant X X Application of trend in Flemish emissions 2025 (2030) wrt of Flemish scenarios Emission scheme

Inhoud Overzicht Europese luchtkwaliteitsnormen (richtlijn 2008/50/EG) Emissie-prognoses ( detail = sectorstudies ) Methode / aanpak concentratieberekeningen Resultaten (evolutie concentraties + overschrijdingsindicatoren) PM10 en PM2.5 : jaargemiddelde, ex50 Ozon : NET60, AOT60, jaargemiddelde Conclusies

Methode Geïntegreerde aanpak : E-MAP model : geografische spreiding van emissies afkomstig van sector studies Emissies VLA = sectorstudies, buitenland = IIASA Impact van emissiereducties op concentraties : BelEUROS model Ruimtelijke spreiding RIO-corine + BelEUROS

E-MAP (1) Emissieprognoses sectorstudies beschikbaar per (MIRA)-sector – kTon/jaar

E-MAP (2) Ruimtelijke spreiding via E-MAP tool : =Complex gebruik makend van internationale gekende spreidingspatronen (EMEP 50x50km) VLA : op basis van gekende spreidingspatronen verleden (OPS model) BE : verdeelsleutel VLA / BRU / WAL

E-MAP (3) : Ruimtelijk gespreide emissies NOx emissies wegverkeer 2007 BelEUROS domein 60x60 km Bron : E-MAP model VITO, voorstelling in Google Earth

E-MAP (4) : Ruimtelijk gespreide emissies NOx emissies wegverkeer “hotspot” zone 7,5x7,5 km Bron : E-MAP model VITO, voorstelling in Google Earth REF REF

E-MAP (5) : oppervlakte bronnen + puntbronnen PM2.5 emissies productieprocessen 2007 punt + opp bronnen Bron : E-MAP model VITO, voorstelling in Google Earth

TRANSPORT DIFFUSIE CHEMISCHE REACTIES Landgebruik Emissies Meteorologie Concentraties (PM10, PM2,5, O 3 ) DEPOSITIE INPUT MODELOUTPUT AEROSOL PROCESSEN BelEUROS : deterministisch model

BelEUROS : domein Basisgrid = 60x60 km Verfijnd grid = 15x15 km

BelEUROS : validatie PM10 Validatie: PM10 (jaargemiddelde) : (gemiddelde) Bias: - 22,3 % Dagwaarden (chemkar), R~0.7

BelEUROS 15x15 km RIO 4x4 km BelEUROS : Ruimtelijk patroon ozon (2006) In de meeste stations positieve Bias (gemiddeld ~10 %)

Problemen / uitdagingen Probleem 1 = deterministische modellen onderschatten PM en (meestal) piekconcentraties (ook O 3 ) onderschatting pieken = vooral probleem voor overschrijdingsindicatoren -> dagen met PM10 >50 µg/m³ -> NET60 en AOT60 voor ozon Probleem 2 = Resolutie BelEUROS is 15x15 km, kunnen we resolutie (VLA) verhogen ?

Oplossingen Uitgangspunt : modellen kunnen beter “trends” berekenen dan absolute concentraties Oplossing is dus : Vertrek van meest optimale ruimelijke resolutie op basis van metingen (= RIO-corine interpolatiekaart) Bereken BelEUROS trend tussen basisjaar (2007, metingen beschikbaar) en scenariojaren (2010, 15, 20, 25 en 30) Pas trend toe op RIO-kaart Twee vliegen in één klap : downscaling + kalibratie

Methode (3) - schematisch Basisjaar 2007 : 365 BelEUROS-kaarten (dagwaarden, max8-u,…) 1 jan 2007 / 20xx 2 jan 2007 / 20xx 31 dec 2007 / 20xx … Scenariojaar 20xx : 365 BelEUROS-kaarten

BelEUROS : trend tussen basisjaar en scenario-jaar x-as = max-8uur 2007 y-as = max-8uur 2030 (alle dagen, 1 gridcel 15x15) x-as = max-8uur 2007 y-as = max-8uur 2010 (alle dagen, 1 gridcel 15x15)

BelEUROS : trend voor alle 15x15 km belEUROS gridcellen 15x15 km BelEUROS grid 3x3 km RIO grid

BelEUROS-trend + RIO 2007 (3x3 km) = scenariokaart (365 x) 1/1/2007 2/1/ /12/2007 … Metingen 31/12/20xx Scenario 1/1/20xx 2/1/20xx … TREND 31/12/2007 …

Berekening indicatoren Scenario 1/1/20xx 2/1/20xx … # dagen > 50 µg/m³ PM10 NET60 ozon 31/12/2007

Methode : samengevat

RIO-corine : “leaving one out” RMSE, alle dagwaarden =8.6 µg/m³

RIO : (100%) “onafhankelijke” validatie Trendlijn Zwalm : y = 0.95 x, R 2 = 0.90 (cel 1) RMS=4,3 µg/m³ y = 1.04 x, R 2 = 0.90 (cel 2) RMS=4,3 µg/m³ Trendlijn Knesselare : y = 1.00 x, R 2 = 0.89 (cel1) RMS=4,2 µg/m³ y = 0.97 x, R 2 = 0.89 (cel2) RMS=4,1 µg/m³ BIAS : 1.2 µg/m 3 RMSE : 6.5 µg/m 3 R 2 : 0.80 BIAS : 1.2 µg/m 3 RMSE : 6.5 µg/m 3 R 2 :