Lectoraat Onderwijszorg en samenwerking binnen de keten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Samenwerkingsverband
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend Onderwijs een korte inleiding
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
de ouderbetrokkenheid vergroten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Achtergrond rekenproblemen
Kwaliteitsprofielen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Kernprocessen van de Act methodiek
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Actieonderzoek instructietafel.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Wat is passend onderwijs?
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
1e transitiejaar Passend Onderwijs.
Zorgplicht in passend onderwijs
Cursus Handelingsgericht Werken
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Conferentie Veldinitiatief passend onderwijs Zuid-Limburg Passend Onderwijs, een grenzeloze kans! MECC Maastricht: 11 november 2009 Kees Kuijs, Infopunt.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Het zorgcontinuüm.
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Onderwijszorg en samenwerking binnen de keten Leraren maken het verschil binnen passend onderwijs 26 november 2009 Sui Lin Goei sl.goei@windesheim.nl Lectoraat Onderwijszorg en samenwerking binnen de keten

r z o e e d k n o k o e n o d z e r leerling keten keten interactie ouder interactie leerkracht keten keten k o e n o d z e r

Onderwijs op maat?

Op maat?

Passend onderwijs Passend onderwijs: Onderwijs op maat? Adaptief onderwijs? Convergente differentiatie? (integratie door compensatie) Divergente differentiatie? (inclusie) Welke zijn de ‘hot spots’ in passend onderwijs? Hoe kunnen lerarenopleidingen leraren opleiden voor passend onderwijs? Is het mogelijk om leraren op te leiden en te professionaliseren voor passend onderwijs? Kunnen wij als lerarenopleiders verschil uitmaken voor de leraren? Wat zijn de ondersteuningsbehoeften van leraren hierbij? The topic of your preparatory is Diversity. In the coming two days you will be adressing the following questions. In the coming 40 minutes or so I would like to tell you how the Dutch system of special education and general education is organized, current and recent developments towards a more inclusive education in The Netherlands the pressure it puts on teachers in all types of education, from primary to secondary an to vocational education, from special education to special primary and secondary education. Pressure in terms of normative professionalism, in our beliefs, ideas and concepts about educating children with special educational needs, or better children with different educational needs and different needs for pedagogical care. I will talk in these terms of diversity. I would like to tell you evidence from a literature search we did the last few months for the ministry of education that teachers can make a difference when serving children with differential educational needs and needs for pedagogical care. But first let me take you to a special restaurant in Zwolle.

A la carte? U hebt honger en besluit in een restaurant te eten. Na een tijd gewacht te hebben wordt u uitgenodigd te gaan zitten en de ober stelt zich voor. Hij begint u vragen te stellen over uw honger: “Hoe erg heeft u honger? Hoe lang heeft u het al? Had u vroeger ook al honger? Welke rol speelde honger in uw ouderlijk gezin of familie? Welke nadelen en misschien voordelen heeft het voor u?” Als u daarna nog hongeriger geworden, vraagt te kunnen bestellen en eten, wil de ober dat u eerst vragenlijsten invult over uw honger. Als dat allemaal gebeurd is, krijgt u een menu voorgeschoteld waar u niet om gevraagd heeft, maar waarvan de ober zegt dat het goed voor u is en vele hongerige mensen heeft geholpen. Hoe groot schat u de kans dat u tevreden uit dit restaurant vertrekt? (Bannink, 2005)

Bron afbeelding: http://www. onderwijsweb 8

Actualiteit Passend Onderwijs (2005): zorgplicht 2 november 2009: inrichting passend onderwijs verandert ingrijpend Speciaal onderwijs blijft bestaan en wordt verbeterd Leraren worden beter toegerust Meer handen in de klas Ouders nadrukkelijker betrokken Ouders via zorgplicht bestuur verzekerd van plek voor hun kind Flexibele inzet van middelen. Landelijke indicatiestelling vervalt en rugzakbeleid gaat naar scholen Scholen die meeste zorg bieden krijgen meeste geld Landelijk referentiekader zord als instrument voor scholen swv’s

Actualiteit Rekenonderwijs op de basisschool (KNAW, 2009). Hoofdconclusies: Bezorgdheid over rekenvaardigheid is op zijn plaats. Het rekenpeil kan en moet over de hele linie omhoog. Tegenstelling tussen traditionele en realistische rekendidactiek is overdreven; er is geen overtuigend verschil in het effect van beide didactieken. Sleutel tot verbetering van de rekenvaardigheid ligt in het niveau van de leraar.

Actualiteit 13 november 2009: ‘Onderwijsraad’ pleit voor meer doelmatigheid (Onderwijsraad, 2009). Volkskrant 21 november 2009: ‘De dertig problemen …..’ ‘’Jeugdzorg heeft een ernstige gedragsstoornis’ (Brenninckmeyer, 21 november 2009). Referentiekader doorlopende leerlijnen taal en rekenen

Leraren maken het verschil? “Cruciaal is dat de leraar voldoende is toegerust op het verzorgen van onderwijs aan leerlingen met verschillende capaciteiten en zorgbehoeften en de communicatie met ouders hierover. Het vergroten van de deskundigheid van leraren speelt daarin een belangrijke rol….. Voor nieuwe leraren begint dit bij de aandacht voor zorgleerlingen tijdens de lerarenopleiding.” (Dijksma, 2009, p.7) “De leraar is de spil in het onderwijsleerproces. De kwaliteit van de leraar heeft direct effect op de leerprestaties.” (KNAW, 2009, p. 15). Is de leraar de panacee voor passend onderwijs?

Hoe ziet goed onderwijs aan zorgleerlingen met gedragsproblemen eruit? Focus op de leraar Handelingsverlegenheid? Effectief leraarsgedrag? Onderwijszorgarrangementen op schoolniveau?

Handelingsverlegenheid Incompetentie, onmacht, onzekerheid en stress. Leraar heeft gevoel verantwoordelijk te zijn, maar heeft geen passend antwoord op het probleemgedrag. Externaliserende gedragsproblematiek. Leraren zijn geneigd problemen toe te schrijven aan kenmerken van de leerling en/of de situatie. Rolopvatting van de leraar is belangrijk in het ervaren van handelingsverlegenheid. Er is een relatie tussen inclusief denken, inzet voor zorgleerlingen en vermindering van handelingsverlegenheid. Handelingsverlegenheid neemt af als leraar voldoende zelfvertrouwen heeft en voldoende kennis en vaardigheden. Kennis en inzicht in de leerling met gedragsproblemen en de omgang in de klas door effectief klassenmanagement vergroten hun gevoel van self-efficacy en verkleinen de handelingsverlegenheid.

Effectieve aanpakken door de leraar Effectief en efficient gedrags- en klassenmanagement is belangrijk zowel in regulier als speciaal onderwijs. Leraar dient actief te signaleren door te observeren én te registreren om zodoende inzicht te krijgen in probleemgedrag. Proactieve instructiestrategieen (veranderen van instructiesituatie, differentiele bekrachtiging en beloningssystemen, geven van complimenten) helpen. Aanpakken, interventies en strategieen die leraren zélf rapporteren zijn niet gevarieerd, uitgebreid en samenhangend. Beperkt repertoire. Kenmerk van de gerapporteerde aanpakken is betrokkenheid bij de leerling. Preventieve programma’s middels klasseninterventies hebben effect op de grote groep leerlingen met milde gedragsproblematiek.

Onderwijszorgarrangementen Belangrijkste ingredienten voor effectieve onderwijszorgstructuur Brede en gelaagde arrangementen Leraar heeft centrale rol, echter er is aandacht voor ondersteuningsbehoefte van de leraar Ondersteuning vanuit de omgeving van klas en school in zogenaamde ‘problem solving teams’ en werken vanuit zorgvuldig opgezette consultatietrajecten.

Aanbevelingen voor à la carte onderwijs Aandacht voor handelingsverlegenheid van leraar in het bereiken van onderwijsdoelen. Duurzame toerusting klassen- en gedragsmanagement, kennis en inzicht in verschillende problematieken Investeer in het kapitaal van een ieder die bij de school betrokken is Investeer in meer handen in de klas. Investeer in brede en gelaagde arrangementen Zorg voor facilitering in observerende en signalerende rol Laat leraren onderzoek doen in hun eigen praktijk Investeer in consultatietrajecten.

effectieve aanpak van gedrag pedagogische lijn Passend onderwijs effectieve ondersteuning bij leren didactische lijn effectieve aanpak van gedrag pedagogische lijn school thuis