PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Discours van Activering en Actief Burgerschap
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Aan de slag: Beleid uitstippelen voor maatschappelijk kwetsbare jeugd studievoormiddag voor lokale mandatarissen en beleidsmedewerkers Brussel, 26 april.
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Buurt- en Nabijheidsdiensen Mieke Frans ‘ Buurt- en nabijheidsdiensten zijn een broedplaats Van arbeidsplaatsen voor laaggeschoolden’. Jacques Delors (Europees.
Empowerment en vraagsturing in de zorg
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Begeleidingsplannen GGZ
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Optimale Parkinsonzorg
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Competentiegericht leren vmbo
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Waarom dit literatuuronderzoek?
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Doel en taak van de hulpverlening
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Sociaal netwerk methodiek
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Resultaatgericht Samenwerken
Inhoud De netwerkorganisatie
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Armoedebeleid.
Vluchtelingen en asielzoekers
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
De week van de vrijwilliger
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Ann Jughmans Stafmedewerker VVSG
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Leren en Participeren in de Community
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN Danny Wildemeersch Hoogleraar K.U. Leuven – K.U. Nijmegen m.m.v. Carmen Mathijssen K.U. Leuven

LEREN VOOR ACTIEF BURGERSCHAP Geen eenduidige cataloog van universele competenties die geleerd kunnen worden via een vooraf bepaald (educatief) proces. Actief burgerschap is geen houding of vaardigheid die eens geleerd, voor altijd onveranderd blijft. Mensen leren geen algemeen model van actief burgerschap. Van standaardbiografie naar reflexieve biografie, ook inzake actief burgerschap. D.w.z. dat ook AB vorm en betekenis krijgt in relatie tot de uitbouw van de eigen levensloop. Daarom is actief burgerschap zelf een complex leerproces, ingebed in diverse socio-culturele contexten en in specifieke individuele biografieën. Kansen om actief te participeren zijn noodzakelijke voorwaarde voor leren voor actief burgerschap

DIMENSIES VAN LEREN VOOR ACTIEF BURGERSCHAP CONTEXT VERLANGEN VERBONDENHEID VERMOGEN

VERLANGEN Antwoorden op brede waaier aan maatschappelijke uitdagingen Traditie van engagement verderzetten Engagement verbinden met persoonlijke ontplooiing Dagelijkse overlevingsnood lenigen Verweer tegen ‘bedrei-gende’ buitenstaander Beperkte ruimte voor maatschappelijke noden Beperkte traditie van maatschappelijk engagement

VERMOGEN Belang van ervaring van ‘actorschap’ en ‘competentie’ Greep hebben op een uitdaging en het gevoel hebben ‘het verschil te kunnen maken’ Specifieke kennis en vaardigheden Neiging tot aangeleerde hulpeloosheid Klassieke hulpverlening versterkt hulpeloosheid Zelfperceptie: ‘leren’ zichzelf te definiëen als probleemveroorzakers Beperkte ‘mentale ruimte’ Beperkt vermogen tot sociaal engagement

VERBONDENHEID Gevoel verbonden te zijn met anderen Feitelijk ingebed zijn in een bredere gemeenschap Het delen van wat waardevol en kwetsbaar is Gezinnen, gemeenschap, traditie, verenigingen Traditionele verbanden minder duurzaam Ingebed in over-levingsnetwerken Beperkt sociaal kapitaal ‘Dwingend’ karakter netwerken (veel energie) Naar binnen gericht; niet mobiliserend t.a.v. buitenwereld Intense sociale controle

BUURTDIENSTEN ALS ANTWOORD Plekken voor participatie aan het maatschappelijk leven Creëren van ruimte en tijd om als producent een consument mee vorm te geven aan deze diensten Creëren van ervaringen van dienstbaarheid Creëren van ervaringen van actorschap en solidariteit Betrokkenen het gevoel geven dat ze ‘meetellen’

BUURTDIENSTEN EN VERLANGEN Systematische verkenning noden, behoeften, oplossingen (DIP) Leren ‘nood’ en ‘verlangen’ te definiëren in collectieve termen én in hun eigen taal Leren zichzelf te definiëren als probleemoplossers, o.m. door de ‘zichtbare’ resultaten Leren samenhang te zien tussen eigen noden en verderliggende noden (bv. de derde wereld)

BUURTDIENSTEN EN VERMOGEN Tijd en ruimte creëren door concrete behoeften aan te pakken (kinderopvang, fietsenatelier, sociaal restaurant) Competentie verhogen om te structureren, te plannen en te organiseren Leren de slachtofferrol achter zich te laten Leren open te staan voor het vreemde, het andere, het nieuwe

BUURTDIENSTEN EN VERBONDENHEID Nieuwe contacten via vrijwilligerswerk Uitbreiding netwerken door participatie aan opleidingen (ervaringsdeskundigen, tweede kans ..) Participatie aan structurele netwerken Actief burgerschap via werk

SLOT - BUURSTDIENSTEN CREËREN SOCIALE MEERWAARDES Sociale meerwaarde dienst of product: verhoogt de levenskwaliteit van de buurtbewoners en de leefbaarheid van de buurt Sociale meerwaarde gebruiker: door participatie aan het vormgeven van de dienst die toegankelijk en laagdrempelig moet zijn Sociale meerwaarde buurt: versterking sociale netwerken en sociale cohesie Sociale meerwaarde arbeid: creëren van duurzame tewerkstelling op maat, vertrekkend vanuit de capaciteiten van de mensen; inkomensverhogend;