LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Kleuterschool De Zevensprong
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Welkom nieuwe leerlingen!
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
3-jarigen in het basisonderwijs
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Geletterdheid….. Wat is dat?
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Wat gaan we leren in groep 5
Rekenen boven het boekje
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Pass’t Montessorionderwijs ?
1 Cultureel zelfportret
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Welkom in het eerste leerjaar!
Lancering Traject
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Welkom.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Toekomstgericht onderwijs
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Evaluatie Cursus.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Van documenteren naar afstemmen en terug…
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Naar een typologie van scholen
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN Studiedag Elstar Boemerang

AAN WELK SCENARIO ZOU U WILLEN WERKEN? 1 Methode als basis Programmagericht 2 Deels leerkracht- deels leerlinggestuurd Basisontwikkeling 3 Leren en ervaren Ego, Ogo  Nieuwe leren Activiteiten- aanbod Vooropgezet plan/thema Leerlijn staat centraal Vooropgezet thema Afwisselend geleerde en vrije activiteiten Aansluitend op niveau van kinderen Behoeften van kinderen Inrichting Veel tafels en kasten per groep Geordende materialen, kleurplaten, werkbladen Veel hoeken. Materiaal toegankelijk voor kinderen Rijk aanbod Ontdekkend leren Taalaanbod Gerichte lesjes door taalprogramma’s bepaald Aparte taal-, lees-, spelactiviteiten in kleine groep Afwisselend keuze en gestuurd Kinderen werken individueel, naar eigen interesse, ontdekken van, deelname aan taal-voorlees-, spelaanbod uit eigen keuze Organisatie Aparte materialen voor leeftijd Betekenisvolle activiteiten Inspirerende omgeving met vrije keuze

Leerlijnen Laten zien wat er van en door kinderen in een bepaalde leeftijdsgroep wordt verwacht Kind ontwikkelt zich door activiteiten uit te voeren die in ontwikkelingslijn elkaar opvolgen zodat een leerlijn wordt doorlopen. Is dit doorgaans de manier waarop kinderen zich ontwikkelen? Nee. Dit proces vindt minder in lijnen plaats. Ieder kind ontwikkelt zich verschillend. Leerlijnen worden in methoden verschillend verwerkt. Je kunt ook denken aan essenties

Essenties Taal Doelgericht bedenken welke domeinen en essenties voor de kinderen belangrijk zijn Integrale aanpak (samenhang) Beoogde leerweg, ontwikkelingslijn Vooraf bedenken welke wegen kinderen kunnen volgen om ze later bij hun (vrije) werkkeuze te kunnen begeleiden

Wat vraagt het van de leraar? (1) Geloof in het leervermogen van kinderen; Minder zelf uitvoeren; energie steken in het voorbereiden en processen begeleiden; Naar kinderen kijken, luisteren en van hen leren.

Wat vraagt het van de leraar? (2) Inzicht in taalontwikkeling van kinderen; Kennis van leerwaarde van materialen; Kerndoelen in je achterhoofd hebben; Professionele houding: ‘leerlijnen’ Struikelblok is gebrekkige know-how.

Beslismomenten Observeren, signaleren voortgang ontwikkeling van het kind Interventies (welke leer- en oefenprocessen kom je bij dit traject tegen?, oefenvormen en toepassingen) Evaluatie Wat heb je geleerd?

Wie is er bang voor de kerndoelen? Het zijn er 12! Daarvoor hebben we 8 jaar de tijd! Belangrijkste doel is: plezier hebben in . . .; Begin met ze te lezen en betekenis te geven; Noteer welke activiteiten je al doet die beantwoorden aan die doelen; Ontwikkel samen met de kinderen.

Naarmate men zich competenter voelt, kan men meer loslaten Dus aan de slag met …………