W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
28 april 2014 Output Systeemdenken & Nieuwe kennis Brussel
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Mediawijsheid - Cultuureducatie een happy match John Leek –
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Professionaliteitsontwikkeling
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Samenwerken in burgerschap
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Opvoeden van drukke kinderen
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Samen werken aan een gezonde regio!
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Wat je zelf vindt, weet je beter
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Mediawijsheid.
Doelgroep onderzoek.  Moeder met een vriendschappelijke relatie die nog niet uitgaat.  Moeder die al 10 jaar vrijgezel is en niet uitgaat.  Moeder.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Samenwerken Werken in Teams.

Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
SHEETS TBV DEELTIJD EN VOLTIJD WEEK 2: DEEL 1 ‘SCHOOL MET DE 5 O’S’ ACHTERGRONDINFORMATIE School en Samenleving.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Mondzorg - persoonsgericht
Integraal sociaal werk
Bepaal jouw SuperPowers!
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Een beetje menselijk doen, graag!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters

1 E EN AFSTANDELIJKE EXPERT ? Professionaliteit: 1: expert bezit kennis om te genezen 2: vaardigheden beroep universeel geldend In kinderzorg: Amerikaans pedagoge Lilian Kaz Leidster/verzorgster => zelfde regels Denkmodel tot ‘80

Reactie ouders: Opvoeders= koel en geen emotionele betrokkenheid, afstandelijke invulling van professionaliteit Verklaring: taak moeder om te zorgen voor jonge kinderen Oplossing: schadelijk voor jonge kind dus begeleidster moederfiguur

2 E EN WARME PROFESSIONAL Professionaliteit: 1: hanteren emoties en omgaan met kinderen 2: zorg en liefde 3:kinderen graag zien 4: kunnen omgaan met menselijke waarden en normen

T EGENSTELLING VROEGER - NU Technische invulling beroep Uitvoeren wat door regel is vastgelegd, geen emotionele betrokkenheid Normatieve invulling Opvoedster persoonlijke betrokkenheid + creatief, integer, verantwoordelijkheids besef

3 D E PEDAGOGISCHE MEDEWERKER CONSTRUEERT EEN NIEUW BEROEP Nieuwe invulling opvoedster: 1: nieuwe competenties inspelen op noden mensen + verbeteren Professionalisering: Proces van het verbeteren en ontwikkelen van competenties, die de pedagogische medewerker moeten toelaten de kwaliteit van het werk met kinderen en ouders voortduren te verbeteren. Dali: co-construeren van professionaliteit (kennis ontwikkelen)

D EMOCRATISCHE PROFESSIONALITEIT Oberhuemer Samenwerking tussen collega’s, kinderen, buurt,… leerproces

4 C OMPETENTIES EN KWALITEITEN VAN DE ‘ WARME ’ PROFESSIONAL Cameron: Britse technische visie actiegerichte visie op competenties (in praktijk kunne) Competency based approach: vaardigheden + kennis + inzicht Kennis omzetten in praktijk

K ENMERKEN DEMOCRATISCHE PROFESSIONALITEIT Competenties en kwaliteiten: 1: open staan voor dialoog 2: kritisch denken 3: onderzoekshouding aannemen 4: actief luisteren 5: omgaan met onzekerheid 6: subjectief standpunt innemen 7: kennis opbouwen met anderen Vaardigheden kunnen uitbreiden

T OEPASSING -creatief -in gesprek met collega’s -werkt verder op problemen -liefde van en voor de kinderen -spelen met kinderen -kinderen begrijpen

5 D E PEGAGOGISCHE UTOPIE IN DE PRAKTIJK GEBRACHT Kinderopvang, onthaalouders zorgen voor democratische professionaliteit onderzoek in praktijk: getuigenissen Veel gebruikt in complexe situaties + veel interactie Moss: technische competentiemodel remt opvoedsters af + weinig inspirerend

E INDE Shauni Vandeputte – 1 BaOB2

B RONNEN Peeters, J. (2009). Welke professional en welke competenties heeft de kinderopvang nodig? Tijdschrift voor welzijnswerk, 33(299), 5-14.