Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2 Met Zorg Ondernemen 2011 Kansen zien, kansen benutten Arjanne Hoogerman en Pepijn Dousi
Programma Tussendoelen in de theorie Tussendoelen in de praktijk - beginnende geletterdheid - beginnende gecijferdheid Kansen
Tussendoelen in de theorie
Referentiekader/doelen Tussendoelen Kerndoelen Referentiekader/doelen Tussendoelen Kerndoelen- einde groep 8. Vakgebied doorbrekend Referentiekader/doelen- uitstroom profielen groep 8
1. Kerndoelen Nederlands Engels Friese taal Rekenen/wiskunde Oriëntatie op jezelf en de wereld Kunstzinnige oriëntatie Bewegingsonderwijs
2. Referentiekader/doelen Rekenen en taal Doelstelling referentieniveaus - Houvast - OGW - Overdracht PO naar VO - Eenduidige taal www.taalenrekenen.nl
Kerndoelen Leerlijnen Tussendoelen 3. Tussendoelen De vertaling van de kerndoelen naar de dagelijkse onderwijspraktijk bleek voor veel scholen erg lastig. De kerndoelen zijn te algemeen geformuleerd om voldoende richting te geven aan het onderwijs. Daarom werden leerlijnen en tussendoelen ontwikkeld. Een leerlijn geeft voor een bepaald leergebied aan hoe kinderen van een bepaald beginniveau tot de kerndoelen komen. Cruciale momenten van de leerlijn worden tussendoelen genoemd. Aan de hand van leerlijnen en tussendoelen kunnen leraren de ontwikkeling van hun leerlingen veel beter volgen en hebben zij een leidraad om de kerndoelen te behalen.
Wat zijn tussendoelen? Geen methode Cruciale stappen in een leerlijn Maken verschillen tussen kinderen zichtbaar en herkenbaar Zijn uitgangspunt voor het didactisch handelen Zorgen voor kwaliteitsverbetering: geven samenhang in het aanbod en zorgen voor een doorgaande lijn
Ontwikkelingsdoelen in samenhang sociaal-emotionele ontwikkeling reken- taal-
Beginnende gecijferdheid Tellen Meten Meetkunde
Beginnende geletterdheid Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Taalbewustzijn Alfabetisch principe Functioneel schrijven en lezen Technisch lezen en schrijven Een zich bij jonge kinderen -op basis van hun mondelinge taalontwikkeling- steeds verder ontwikkelend inzicht in de functies van geschreven taal, in het verband tussen gesproken en geschreven taal en in het principe van het alfabetisch schrift. Kinderen leren eenvoudige woorden verklanken, betekenis te verlenen aan geschreven taal en betekenis in geschreven taal weer te geven. Beginnende geletterdheid is een door het Expertisecentrum taal geïntroduceerd begrip dat de veelal gehanteerde begrippen Ontluikende geletterdheid (0-6 jaar) en Aanvankelijk lezen en Aanvankelijk schrijven grotendeels omvat. Het Expertisecentrum verstaat onder ontluikende geletterdheid de periode van 0 tot 4 jaar. Daarna start de fase van de beginnende geletterdheid. Door het Expertisecentrum zijn in 1999 de Tussendoelen beginnende geletterdheid ontwikkeld. PABO-studenten kunnen met behulp van de cd-roms MILE-Nederlands Omgaan met beginnende geletterdheid en Verschillen bij beginnende geletterdheid kennismaken en oefenen met deze tussendoelen. Op basis van de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid is door het Expertisecentrum Nederlands een interventieprogramma Stimulering van beginnende gletterdheid in groep 2. Het programma Interactief Taalonderwijs (PIT) is hier een uitbreiding van. Op basis van PIT is weer de Taallijn (in samenwerking met Sardes) ontwikkeld.
Tussendoelen in de praktijk
Activiteiten In methoden voor groep 1/2 In vrije thema’s
Kinderen leren het beste binnen thema’s Morgen aan de slag… Kinderen leren het beste binnen thema’s Thema’s die passen bij de belevingswereld Sinterklaas zit niet in mijn methode map Sla ik dat dan over?! Of werk 3 weken niet aan tussendoelen…. Welke criteria de leerkracht de activiteiten voor de periode van Sinterklaas heeft gepland.
Opdracht In de doos zitten materialen of een les. Welke tussendoelen kunnen worden aangeboden met de materialen die in de doos zitten?
Kansen
als je goed weet wat je wílt bereiken! Je bereikt meer... als je goed weet wat je wílt bereiken!
Plannen
Opbrengstgericht werken met kleuters Doelen stellen Geven van onderwijs Verzamelen van gegevens Analyseren en interpreteren Vaststellen onderwijs behoeften Samenstellen passend aanbod (Groeps)plan en Organisatieplan opstellen Uitvoeren van het (groeps)plan Evalueren en reflecteren
Leerlingregistratie
Groepsanalyse en interventie Hoe analyseren we de leerlinggegevens? Meer dan kijken naar scores…. Welke interventies vinden er vervolgens plaats? Registratie? Opstellen groepsplan
Opbrengstgericht werken met kleuters Doelen stellen Geven van onderwijs Verzamelen van gegevens Analyseren en interpreteren Vaststellen onderwijs behoeften Samenstellen passend aanbod (Groeps)plan en Organisatieplan opstellen Uitvoeren van het (groeps)plan Evalueren en reflecteren
Naslagwerk in de reader Tussendoelen beginnende geletterdheid Tussendoelen beginnende gecijferdheid Taalontwikkeling van het jonge kind: de Doelen Ontwikkeling van jonge kinderen van 2-7 jaar: rekenontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling van het jonge kind: de doelen Opbrengstgericht werken; Kennis en vaardigheden leerkracht groep 1-2 Kleuterplein en het nieuwe Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 1 en 2 Lessuggesties
Afsluiting Heeft u vragen? Laat het ons weten! Arjanne Hoogerman & Pepijn Dousi www.malmberg.nl
Bedankt voor uw aandacht!